Engelskt namn: Evaluation of information services
Denna kursplan gäller: 2015-07-06 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-07-06
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-29
Kurskod: 2BV007
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Biblioteks- och informationsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för biblioteks- och informationsvetenskap, 2008-05-22
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-09
Moment 1. Utvärderingsmetodik och vetenskaplig forskningsmetod, 15 högskolepoäng
Momentet syftar till att ge en grundläggande förtrogenhet med utvärderingsmetodik samt grundläggande färdigheter i kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Inom ramen för momentet presenteras olika utgångspunkter för, och former av, utvärdering. Olika utvärderingsmodeller diskuteras, och konkreta utvärderingar av informationsförmedling analyseras. Momentet innehåller färdighetsträning i olika vetenskapliga metoder som används inom biblioteks- och informationsvetenskaplig forskning och/eller är särskilt relevanta ur ett professionsperspektiv. Övningar i litteratursökning samt i att formulera en vetenskaplig forskningsfråga ingår också i momentet. Under momentet får studenterna utforma en egen forskningsplan. Frågor rörande syfte, problemformulering, val av forskningsmetoder och teorier diskuteras och seminariebehandlas.
Moment 2. Självständigt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng
Momentet syftar till att ge de studerande kännedom om vetenskapligt arbetssätt genom författandet av en vetenskaplig uppsats. Uppsatsen ska vara en rapport av ett självständigt genomfört vetenskapligt arbete inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap. Studenterna bistås i ämnesformuleringsprocessen av ett handledarkollegium. Uppsatsen försvaras vid ett uppsatsseminarium. Varje student skall vidare vara opponent vid ett uppsatsseminarium och aktivt delta i diskussioner kring andra seminariedeltagares arbeten.
För godkänt kursbetyg ska den studerande avseende kunskap och förståelse:
- kunna identifiera olika utvärderingsmodeller och deras relativa styrkor och svagheter
- känna till professionella riktlinjer för utvärdering
- ha en förståelse för de praktiska problem som professionella utvärderare ofta möter
- känna till kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder relevanta för biblioteks- och informationsvetenskaplig forskning.
- förstå i vilka sammanhäng metoderna är tillämpbara
- identifiera och presentera relevant forskning samt diskutera dess relation till de egna formulerade forskningsfrågorna
För godkänt kursbetyg ska den studerande avseende färdighet och förmåga:
- utforma en utvärderingsplan inom ramen för ett på förhand presenterat uppdrag
- demonstrera färdigheter i metautvärdering
- demonstrera färdigheter i att kommunicera utvärderingskunskap i skriftlig och muntlig form till olika målgrupper
- kunna söka relevant forskningslitteratur inom ett på förhand definierat problemområde
- formulera en eller flera biblioteks- och informationsvetenskapliga relevanta forskningsfrågor inom uppsatsens ämnesområde
- självständigt utforma och motivera en forskningsdesign
- använda centrala biblioteks- och informationsvetenskapliga forskningsmetoder i en given forskningskontext
- självständigt utföra en analys av insamlat material i enlighet med etablerade metoder
- skriva vetenskaplig text, i enlighet med etablerade vetenskapliga normer gällande språkbruk och formalia
- färdigställa en uppsats i enlighet med kursens kravnivå gällande etablerade vetenskapliga metoder och etiska riktlinjer
- diskutera uppsatsens upplägg, genomförande och resultat muntligt
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kritiskt diskutera professionella riktlinjer för utvärdering
- självständigt värdera och bedöma tillförlitlighet och överförbarhet i empiriska undersökningar
- självständigt problematisera och bedöma etiska aspekter i empiriska undersökningar
- utforma och motivera en forskningsplan i enlighet med etablerade metoder och etiska riktlinjer
- samla in, bearbeta, analysera och presentera material utifrån god forskningssed och i enlighet med etiska riktlinjer
- dra slutsatser av insamlat material i enlighet med etablerade metoder och etiska riktlinjer
- kritisk granska en annan students uppsats beträffande upplägg, genomförande, resultat och slutsatser.
Univ: Kurs 1 och 2 på kandidatprogrammet i Biblioteks- och informationsvetenskap.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och av enskild och/eller grupphandledning samt oppositionsseminarier. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärplattformen Cambro. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier, laborationer och gruppövningar.
Moment 1. Utvärderingsmetodik och vetenskaplig forskningsmetod
Momentet examineras genom deltagande i övningar, seminarier, samt en skriftlig inlämningsuppgift i form av en forskningsplan.
Moment 2. Momentet examineras genom ett självständigt uppsatsarbete i Biblioteks- och informationsvetenskap, liksom opposition på annan students uppsats.
På kursens två moment ges något av betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att få betyget väl godkänd kurs 3 krävs betyget väl godkänd på moment 1 och moment 2. Gällande kriterium är att utsatt inlämningstid beaktas vid betygsättning. Om studenten erhållit betyget väl godkänd på moment 2 och betyget godkänd på moment 1, prövas i enskilda fall om studentens insats på moment 1 varit tillräckligt stark för att betyget väl godkänd skall ges på hela kursen. Redovisningsformerna skall möjliggöra en individuell bedömning av de studerande. Om studenten erhåller betyget underkänd vid inlämnande av uppsatsen sker kompletterande examination i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator. Studenterna har rätt till fyra examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt en gång, därefter skall en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller moment har student, efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, rätt att få byta examinator.
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Uppsatshandledning ges i normalfallet endast under pågående kurs.
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Using thematic analysis in psychology
Braun Virginia, Clarke Victoria
Qualitative Research in Psychology, 3:77-101 : 2006 :
Obligatorisk
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2006 : 502 s. :
ISBN: 91-47-06402-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative methodology for international public health
Dahlgren Lars, Emmelin Maria, Winkvist Anna, Lindhgren Maria
2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences : Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University,c 2007 : 218 s. :
ISBN: 978-91-7264-326-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvantitativa metoder : grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare.
Edling Christofer, Hedström Peter
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 205 s. :
ISBN: 91-44-04157-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till bibliometri.
Kärki Riitta, Kortelainen Terttu, Eriksson Kristina, Ungern-Sternberg Sara von
Helsingfors : NORDINFO : 1998 : 111 s. : diagr. :
ISBN: 952-5204-02-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb. :b Kommentus [distributör] : 1999 : 91, [2] s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc22905_1.pdfz Fulltext
Obligatorisk
Persson Olle
Forskning i bibliometrisk belysning
1. uppl. : Umeå : Inum : 1991 : [4], 101 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-1577
ISBN: 91-970778-2-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Powell R.R
Evaluation research: an overview
2006 :
Obligatorisk
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Evaluation : a systematic approach
Rossi Peter Henry, Freeman Howard E., Lipsey Mark W.
7. ed. : Thousand Oaks, CAb Sage,c 2004 : Sage : 2004 : x, 470 s. :
ISBN: 0-7619-0894-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wildemuth Barbara M.
Applications of social research methods to questions in information and library science
Westport, Conn. : Libraries Unlimited : 2009 : 421 p. :
ISBN: 9781591585039 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och andra texter tillkommer
Litteratur väljs i samråd med handledaren. Anvisade texter och material kan tillkomma.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Booth Wayne C., Colomb Gregory G., Williams Joseph M., Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 288 s. :
ISBN: 91-44-03227-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
ISBN: 978-91-44-07490-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Fransson Jonas
Effektivare informationssökning på webben : en handbok i konsten att söka information
Ronneby : HEXA : 2007 : 195 s. :
ISBN: 978-91-977109-0-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Reinecker Lotte, Stray Jörgensen Peter
3:e uppl. Översättare: Ann Lagerhammar. Liber: 349 s. : 2014 :
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkrådet
Svenska skrivregler
Institutet för språk och folkminnen :
http://www.sprakradet.se/skrivregler
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 268 s. :
ISBN: 91-40-66825-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Se Umeå UB:s söktjänst