"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärares bedömningspraktik: prov, bedömning och betygsättning, 7,5 hp

Engelskt namn: Teachers' assessment practice: tests, assessment and grading

Denna kursplan gäller: 2024-04-15 och tillsvidare

Kurskod: 2BE017

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2024-04-17

Innehåll

Kursen handlar om kunskapsbedömning, med fokus på prov och bedömning i klassrummet som underlag för betyg och omdömen om elevers kunskaper och kunskapsutveckling.  Kursen utgår ifrån teori om lärares bedömningskompetens enligt den modell som beskrivs av Xu och Brown (2016)[1] och som beskriver den kunskapsbas som ligger till grund för praktisk bedömningskompetens. I kursen behandlas teori för att förstå det svenska betygssystemets nuvarande uppbyggnad och dess historik, centrala begrepp inom bedömningsteori, metoder för kunskapsbedömning av olika typer av innehåll och för olika syften, samt etiska aspekter på bedömning och hur resultat från bedömningar tolkas och kommuniceras. Även juridiska aspekter kopplade till betygsättning som myndighetsutövning berörs.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp inom bedömningsteori och förstå deras betydelse i praktisk bedömning,
  • redogöra för olika bedömningsmetoder och när de kan vara tillämpliga,
  • redogöra för hur det svenska betygssystemet är uppbyggt och vad betygsättning som myndighetsutövning innebär för lärare och skolledare.

Färdighet och förmåga

  • utforma en plan för hur underlag för bedömning och betygsättning kan samlas in och tolkas,
  • designa ett ändamålsenligt prov för kunskapsbedömning inom det egna undervisningsämnet.
  • föreslå hur bedömningar kan modifieras eller bedömningssituationer kan anpassas för likvärdig bedömning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska kvaliteten hos uppgifter som används i bedömningssituationer och föreslå hur de kan förbättras för att fungera för sitt syfte,
  • värdera och kritiskt granska sin egen och andras plan för bedömning och betygssättning och föreslå hur de kan utvecklas ur ett validitetsperspektiv.
  • reflektera över bedömningspraktiker utifrån ett etiskt perspektiv.

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs lärarexamen för grund- eller gymnasieskolan eller praktisk yrkeserfarenhet från läraryrket.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av bedömningsmetoder i valda delar. När det är möjligt och lämpligt delas deltagare in i grupper efter undervisningsinriktning.

I kursen ingår deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i universitetets lärplattform.

Examination

Examination på kursen sker genom

  • Digital examination av den del som behandlar teori om bedömning och betygsättning (U/G).
  • Muntlig examination genom seminarier där bedömningsplaner och prov granskas och diskuteras (U/G).
  • Individuell skriftlig uppgift där en bedömningsplan för det egna ämnet presenteras och diskuteras (U/G/VG)

Deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 31

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Handbook of Test Development
Lane Suzanne; Raymond, Downing Steven M., Haladyna Thomas M.
L. Erlbaum : 2006 :
Obligatorisk

Estaji, Masoomeh, Brown, Gavin TL och Banitalebi,
The key competencies and components of teacher assessment literacy in digital environments : A scoping review
Ingår i:
Teaching and teacher education
Oxford : Pergamon : 1985- : 141 :
Fulltext
Obligatorisk

Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring
Gustafsson Jan-Eric, Ericksson Gudrun
Acda Didactica Norge : 2018 :
Acda Didactica Norge
Obligatorisk

Betyg och Prövning – Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Skolverket: 2022: 64 sidor :
Skolverket pdf
Obligatorisk

Tholin Jörgen
Att kunna klara sig i ökänd natur : en studie av betyg och betygskriterier - historiska betingelser och implementering av ett nytt system
Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 211, [15] s. :
Fritt tillgänglig via Göteborgs universitetsbibliotek
Obligatorisk

Xu, Yueting och Brown, Gavin T.L
Teacher assessment literacy in practice : A reconceptualization
Ingår i:
Teaching and teacher education
Oxford : Pergamon : 1985- : 58 : sid. 149-162 :
Fulltext