Engelskt namn: Teachers' assessment practice: tests, assessment and grading
Denna kursplan gäller: 2024-04-15 och tillsvidare
Kurskod: 2BE017
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2024-04-17
Kursen handlar om kunskapsbedömning, med fokus på prov och bedömning i klassrummet som underlag för betyg och omdömen om elevers kunskaper och kunskapsutveckling. Kursen utgår ifrån teori om lärares bedömningskompetens enligt den modell som beskrivs av Xu och Brown (2016)[1] och som beskriver den kunskapsbas som ligger till grund för praktisk bedömningskompetens. I kursen behandlas teori för att förstå det svenska betygssystemets nuvarande uppbyggnad och dess historik, centrala begrepp inom bedömningsteori, metoder för kunskapsbedömning av olika typer av innehåll och för olika syften, samt etiska aspekter på bedömning och hur resultat från bedömningar tolkas och kommuniceras. Även juridiska aspekter kopplade till betygsättning som myndighetsutövning berörs.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För behörighet till kursen krävs lärarexamen för grund- eller gymnasieskolan eller praktisk yrkeserfarenhet från läraryrket.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av bedömningsmetoder i valda delar. När det är möjligt och lämpligt delas deltagare in i grupper efter undervisningsinriktning.
I kursen ingår deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i universitetets lärplattform.
Examination på kursen sker genom
Deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Handbook of Test Development
Lane Suzanne; Raymond, Downing Steven M., Haladyna Thomas M.
L. Erlbaum : 2006 :
Obligatorisk
Estaji, Masoomeh, Brown, Gavin TL och Banitalebi,
The key competencies and components of teacher assessment literacy in digital environments : A scoping review
Ingår i:
Teaching and teacher education
Oxford : Pergamon : 1985- : 141 :
Fulltext
Obligatorisk
Nationella prov i Sverige tradition, utmaning, förändring
Gustafsson Jan-Eric, Ericksson Gudrun
Acda Didactica Norge : 2018 :
Acda Didactica Norge
Obligatorisk
Betyg och Prövning Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Skolverket: 2022: 64 sidor :
Skolverket pdf
Obligatorisk
Tholin Jörgen
Att kunna klara sig i ökänd natur : en studie av betyg och betygskriterier - historiska betingelser och implementering av ett nytt system
Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 211, [15] s. :
Fritt tillgänglig via Göteborgs universitetsbibliotek
Obligatorisk
Xu, Yueting och Brown, Gavin T.L
Teacher assessment literacy in practice : A reconceptualization
Ingår i:
Teaching and teacher education
Oxford : Pergamon : 1985- : 58 : sid. 149-162 :
Fulltext