Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionens prefekt, 2009-04-08
Reviderad av: Studierektor, 2011-10-25
Innehåll
Kursen vänder sig till lärare eller andra som vill lära sig mer om prov och hur man konstruerar prov som kan användas för olika typer av syften och i olika utbildningssammanhang. Den studerande får lära sig hur olika typer av prov skiljer sig åt, vad som kännetecknar ett prov av god kvalitet och hur man utvecklar ett sådant prov.
Kursen är indelad i olika delmoment, såväl teoretiska som praktiska. Kursen inleds med en teoretisk bakgrund till prov; egenskaper hos olika typer av prov och hur de kan användas. Därefter handlar kursen om hur arbetet med att designa, konstruera och utpröva ett prov går till. Därefter blir kursen mer praktiskt inriktad, och den studerande får själv utveckla ett prov inom ett valfritt område och utpröva det i en praktisk situation. En stor del av detta arbete kommer att handla om hur man fastställer provets kvalitet, och hur man tolkar och förmedlar resultatet.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
ha kännedom om provens historia och förstå innebörden av grundläggande mätteoretiska begrepp
förstå hur olika typer av prov skiljer sig åt och hur de kan användas
känna till de processer utifrån vilka prov konstrueras och utprövas
kunna konstruera och kritiskt granska olika typer av provuppgifter
kunna tolka och förmedla resultat från olika typer av prov på ett korrekt sätt
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans via Internet. Undervisning på engelska kan förekomma. För att delta i kursen krävs tillgång till dator uppkopplad till Internet. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där någon av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 4
Assessment of Student Achievement (9th edition) Gronlund N. E., Wangh C.K. Boston : Allyn & Bacon : 2009 : Obligatorisk
Korp H. Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) : ISBN: 91-85128-05-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst