Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionens prefekt, 2009-04-08
Reviderad av: Studierektor, 2011-05-20
Innehåll
Standardiserade test används inom många områden för rekrytering, diagnostisering, urval eller kompetensinventeringar av olika slag. Ett korrekt utformat och rätt använt test kan vara mycket användbart. På samma sätt kan ett test med bristande kvalitet, felanvänt eller feltolkat ge negativa och oönskade konsekvenser.
Kursen syftar till att ge den studerande kunskaper om hur olika typer av test används inom olika verksamhetsfält och vilka kvalitetskrav man kan ställa på standardiserade test och användningen av dessa test. Kursen innehåller såväl teoretiska som praktiska moment, bland annat ska en granskning av en testmanual genomföras. Kursen riktar sig främst till personer som använder eller kan komma att använda sig av standardiserade test i sin yrkesutövning, men den är öppen för alla som har grundläggande behörighet för högskolestudier.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
Känna till:
- olika typer av standardiserade test som förekommer inom olika verksamhetsfält och hur de vanligtvis används
- vilka kompetenskrav som kan ställas på den som använder sig av standardiserade test
- de möjligheter och problem som kan kopplas till användandet av standardiserade test
- vilka kvalitetskriterier som bör gälla för standardiserade test liksom vilka felkällor som är vanligt förekommande i en testprocedur
- några av de etablerade psykologiska teoribildningar som ofta ligger till grund för standardiserade tester
Kunna:
- tillämpa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till standardiserade test liksom till kvaliteten i tolkningen och användningen av testresultat
- korrekt använda centrala mätteoretiska begrepp relevanta för tolkningen och användningen av standardiserade test
- genomföra en kritisk granskning av ett standardiserat test utifrån på förhand definierade kvalitetskriterier
- redogöra för de etiska riktlinjer som bör följas i tolkningen och användningen av standardiserade test
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans via Internet. Undervisning på engelska kan förekomma. För att delta i kursen krävs tillgång till dator uppkopplad till Internet. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där någon av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 36
Artiklar och arbetsmaterial kan tillkomma.
American Psychological Association Report of the task force on test user qualifications. Washington, DC: American Psychological Association. 2000
Obligatorisk
Cicchetti D. V. Guidelines, criteria and rules of thumb for evaluating normed and standardized assessment instruments in psychology. Psychological Assessment, 6 : 1994 : 284-290 : Obligatorisk
Mabon H. Arbetspsykologisk testning : Om urvalsmetoder i arbetslivet. 2. rev. uppl. : Stockholm : Psykologiförl. : 2004 : 438 s. : ill. : ISBN: 91-7418-308-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Messick S. Validity of psychological assessment: Validation of inferences from persons´ responses and performance as scientific inquiry into score meaning. American Psychologist, 50 : 1995 : 741-749 : Obligatorisk
Urbina S. Essentials of psychological testing Hoboken, NJ: John Wiley and Sons. : 2004 : Obligatorisk