"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att tolka och använda standardiserade test, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Interpretation and use of standardized tests

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 2BE013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionens prefekt, 2009-04-08

Reviderad av: Studierektor, 2011-05-20

Innehåll

Standardiserade test används inom många områden för rekrytering, diagnostisering, urval eller kompetensinventeringar av olika slag. Ett korrekt utformat och rätt använt test kan vara mycket användbart. På samma sätt kan ett test med bristande kvalitet, felanvänt eller feltolkat ge negativa och oönskade konsekvenser. Kursen syftar till att ge den studerande kunskaper om hur olika typer av test används inom olika verksamhetsfält och vilka kvalitetskrav man kan ställa på standardiserade test och användningen av dessa test. Kursen innehåller såväl teoretiska som praktiska moment, bland annat ska en granskning av en testmanual genomföras. Kursen riktar sig främst till personer som använder eller kan komma att använda sig av standardiserade test i sin yrkesutövning, men den är öppen för alla som har grundläggande behörighet för högskolestudier.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: Känna till: - olika typer av standardiserade test som förekommer inom olika verksamhetsfält och hur de vanligtvis används - vilka kompetenskrav som kan ställas på den som använder sig av standardiserade test - de möjligheter och problem som kan kopplas till användandet av standardiserade test - vilka kvalitetskriterier som bör gälla för standardiserade test liksom vilka felkällor som är vanligt förekommande i en testprocedur - några av de etablerade psykologiska teoribildningar som ofta ligger till grund för standardiserade tester Kunna: - tillämpa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till standardiserade test liksom till kvaliteten i tolkningen och användningen av testresultat - korrekt använda centrala mätteoretiska begrepp relevanta för tolkningen och användningen av standardiserade test - genomföra en kritisk granskning av ett standardiserat test utifrån på förhand definierade kvalitetskriterier - redogöra för de etiska riktlinjer som bör följas i tolkningen och användningen av standardiserade test

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt på distans via Internet. Undervisning på engelska kan förekomma. För att delta i kursen krävs tillgång till dator uppkopplad till Internet. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där någon av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

Artiklar och arbetsmaterial kan tillkomma.

American Psychological Association
Report of the task force on test user qualifications. Washington, DC: American Psychological Association. 2000

Obligatorisk

Cicchetti D. V.
Guidelines, criteria and rules of thumb for evaluating normed and standardized assessment instruments in psychology.
Psychological Assessment, 6 : 1994 : 284-290 :
Obligatorisk

Mabon H.
Arbetspsykologisk testning : Om urvalsmetoder i arbetslivet.
2. rev. uppl. : Stockholm : Psykologiförl. : 2004 : 438 s. : ill. :
ISBN: 91-7418-308-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Messick S.
Validity of psychological assessment: Validation of inferences from persons´ responses and performance as scientific inquiry into score meaning.
American Psychologist, 50 : 1995 : 741-749 :
Obligatorisk

Urbina S.
Essentials of psychological testing
Hoboken, NJ: John Wiley and Sons. : 2004 :
Obligatorisk

Artiklar och arbetsmaterial tillkommer.