Lärande och bedömningar utanför det formella utbildningssystemet, 7,5 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: Learning and assessment in non-formal education and training
Denna kursplan gäller: 2009-08-31
och tillsvidare
Kurskod: 2BE012
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionens prefekt, 2009-04-08
Innehåll
Kursen, som syftar till att ge en djupare insikt i hur mätningar och bedömningar utformas och genomförs, består av en teoretisk och en praktiskt tillämpad del. Olika perspektiv på lärande, kunskap och kompetens samt principer för bedömning av kunskap och kompetens utanför det formella utbildningssystemet behandlas. Vidare behandlas planering, genomförande och utvärdering av bedömningar genomförda i syfte att säkerställa att lärande har skett.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
vara orienterad om olika perspektiv på lärande, kunskap och kompetens
känna till generella och specifika principer för bedömning av kunskap och kompetens utanför det formella utbildningssystemet
kunna utforma och utvärdera bedömningsformer som syftar till att säkerställa att lärande har skett
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs i form av distansutbildning med fysiska samlingar på kursorten. Kursen är därmed till stor del baserad på självstudier. Undervisningen vid samlingarna bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och övningar. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där någon av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Att värdera kunskap, erfarenhet och kompetens : perspektiv på validering Andersson P., Sjösten N-Å., Ahn S.-E. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 134 s. (Valda delar) : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1831 ISBN: 91-85128-00-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström P. Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) : urn:nbn:se:umu:diva-198 ISBN: 91-7305-609-X Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv 1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. : ISBN: 91-7227-436-0 Se Umeå UB:s söktjänst