"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och bedömningar utanför det formella utbildningssystemet, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Learning and assessment in non-formal education and training

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2BE012

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionens prefekt, 2009-04-08

Innehåll

Kursen, som syftar till att ge en djupare insikt i hur mätningar och bedömningar utformas och genomförs, består av en teoretisk och en praktiskt tillämpad del. Olika perspektiv på lärande, kunskap och kompetens samt principer för bedömning av kunskap och kompetens utanför det formella utbildningssystemet behandlas. Vidare behandlas planering, genomförande och utvärdering av bedömningar genomförda i syfte att säkerställa att lärande har skett.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • vara orienterad om olika perspektiv på lärande, kunskap och kompetens • känna till generella och specifika principer för bedömning av kunskap och kompetens utanför det formella utbildningssystemet • kunna utforma och utvärdera bedömningsformer som syftar till att säkerställa att lärande har skett

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs i form av distansutbildning med fysiska samlingar på kursorten. Kursen är därmed till stor del baserad på självstudier. Undervisningen vid samlingarna bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och övningar. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där någon av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Att värdera kunskap, erfarenhet och kompetens : perspektiv på validering
Andersson P., Sjösten N-Å., Ahn S.-E.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 134 s. (Valda delar) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1831
ISBN: 91-85128-00-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Nyström P.
Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan
Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) :
urn:nbn:se:umu:diva-198
ISBN: 91-7305-609-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och arbetsmaterial kan tillkomma.