Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Styrelsen för beteendevetenskapliga mätningar, 2007-11-22
Innehåll
Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna.
För att kunna konstruera, använda och utvärdera ett mätinstrument (tex. en enkät, ett prov, ett personlighetstest) på ett bra sätt är kunskap om teori kring mätningar och mätinstrument, det vill säga testteori, helt nödvändig.
Under kursens gång behandlas såväl klassisk som modern testteori. Klassisk testteori bygger på antagandet om att en observerad provpoäng består av ett sant värde samt en felkomponent. Modern testteori fokuserar på uppgifter och hur prestationen på dessa är relaterad till den förmåga som mäts. Dessa två teorier används som verktyg för att undersöka, utvärdera och förbättra mätningars kvalitet på såväl instrument- som uppgiftsnivå. Den studerande förväntas tillägna sig goda kunskaper om den klassiska testtteorins utgångspunkter, metoder och tillämpningar, förstå distinktionen mellan klassisk och modern testteori och även erhålla grundläggande kunskaper om den moderna testteorins utgångspunkter och tillämpningar.
Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för Beteendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas)
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
Kunna redogöra för den så kallade True-score modellen samt förstå vad som menas med mätningens medelfel.
Kunna redogöra för och tillämpa olika metoder för att uppskatta reliabiliteten för såväl normrelaterade som kriterierelaterade mätningar.
Kunna redogöra för och tillämpa olika metoder för att uppskatta validiteten för såväl normrelaterade som kriterierelaterade mätningar.
Känna till vad som menas med normering och kravgränssättning.
Kunna redogöra för de antaganden som ligger till grund för Item Response Theory.
Kunna beskriva och förklara olika tillämpningsområden för Item Response Theory.
Kunna förklara grundläggande skillnader mellan den klassiska och moderna testteorin.
Kunna beskriva och förklara vad som menas med modellkontroll.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursen diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning.
Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator utrustad med cd-läsare, ljudkort, headset och webbkamera. När det gäller kravet på Internet är det rekommenderat att deltagarna har ADSL eller högre.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinationen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga examinationsuppgifterna betygssätts med något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer under kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 13
Fundamentals of item response theory Hambleton R. K., Swaminathan H., Rogers H. J. Newbury Park : Sage : cop. 1991 : x, 174 s. : ISBN: 0-8039-3646-X Se Umeå UB:s söktjänst
Magnusson D. Testteori Faks.-utg. : Stockholm : Psykologiförl. : cop. 2003 : 314, [1] s. : ISBN: 91-7418-284-6 Se Umeå UB:s söktjänst