Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskapliga mätningar, 2006-12-04
Innehåll
Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna.
Denna kurs har som övergripande mål att ge deltagarna möjlighet att förvärva kunskap inom området bedömning i högskolan. Under kursens gång ges deltagarna möjligheter att förvärva kunskap om teorier och begrepp, om den historiska utvecklingen av bedömning och betygssättning i den svenska högskolan under perioden 1900-2006, om lagstiftning och reformer som påverkar bedömning samt om olika typer av metoder för bedömning av studieresultat på högskolan.
Kursen handlar om de processer då högskolelärare bedömer studenters kunskaper, färdigheter och kompetenser utifrån en given kursplan. Kursen är speciellt lämpad för hög-skolelärare som vill utveckla sina kompetenser inom området och sin förståelse för grundläggande teoretiska och praktiska frågor kring lärande, bedömning och betygssättning.
Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och Institutionen för Be-teendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas)
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
kunna beskriva och förklara grundläggande teorier och begrepp som betygskriterier, förväntade studieresultat, normrelaterade och kriterierelaterade bedömningar, summativ och formativ bedömning samt validitet och reliabilitet,
ha grundläggande kunskap om hur bedömning och betygssättning har utvecklats i den svenska högskolan under perioden 1900-2006,
ha grundläggande kunskap om relevant lagstiftning och reformer som påverkar bedömning och betygssättning vid svenska högskolor,
kunna tillämpa olika typer av metoder för bedömning av studieresultat på högskolan
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursens diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning.
För att kursdeltagarna ska kunna delta i kursen krävs tillgång dator uppkopplad till Internet. För att kunna delta i kursens webbkonferens krävs även en webbkamera samt tillhörande headset.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinationen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursens ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga examinationsuppgifterna betygssätts med något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer un-der kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgif-ter är godkända.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Allan J Learning outcomes in higher education Studies in Higher Education : 1996 : sid. 93-108 :
Falchikov N. Improving assessment through student involvement : practical solutions for higher and further education teaching and learning London : Routledge : 2005 : xi, 292 s. : ISBN: 0-415-30821-6 (hft.) Se Umeå UB:s söktjänst
Karran T Pan-European grading scales. Lessons from national systems and the ECTS Higher Education in Europe : 2005 : sid. 5-52 :
Korp H. Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) : ISBN: 91-85128-05-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Löfgren K. ECTS and assessment in higher education : Conference proceedings Umeå : 2006 : www.umu.se/edmeas
Wolming S. Validitet. Ett traditionellt begrepp i modern tillämpning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1998.