"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvalitetskriterier inom BVM, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Criterions of Quality in Measurement

Denna kursplan gäller: 2009-11-02 och tillsvidare

Kurskod: 2BE005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskaplilga mätningar, 2007-06-14

Innehåll

Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna. Kvalitet i samband med beteendevetenskapliga mätningar är ett komplext område där många aspekter ingår. Inom ämnet beteendevetenskapliga mätningar används bland annat de två begreppen validitet och reliabilitet som verktyg för att på olika sätt hantera och utvärdera dessa kvalitetsaspekter. Inom kursens ram så behandlas olika typer av validitet och reliabilitet och de faktorer som vanligtvis kan påverka en mätnings kvalitet. Inom kursens ram relateras och kopplas frågeställningar som rör mätningars kvalitet till begrepp som etik, gruppskillnader och användarkompetens. Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för Be-teendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas)

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • Kunna redogöra för olika former av validitet och reliabilitet. • Kunna redogöra för olika faktorer som på olika sätt kan påverka en mätnings va-liditet och reliabilitet. • Kunna redogöra för grundläggande etiska riktlinjer för beteendevetenskapliga mätningar • Kunna relatera begrepp som etik, könsskillnader, rättvisa, användarkompetens till ett kvalitetsperspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursens diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning. För att kursdeltagarna ska kunna delta i kursen krävs tillgång dator uppkopplad till Inter-net. För att kunna delta i kursens webbkonferens krävs även en webbkamera samt tillhörande headset.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinatio-nen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursens ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga ex-aminationsuppgifterna betygssätts med något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer un-der kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgif-ter är godkända.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 45

Internationella riktlinjer för testanvändning
Stockholm : Sveriges Psykologförbund : 2000 : 33 s. :
http://www.intestcom.org/Downloads/Swedish%20guidelines%202001_2.pdf
ISBN: 91-973940-0-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Stiftelsen för Tillämpad Psykologi
Kvalitetskriterier för testinstrument - personlighetsbedömning.
Stockholm: STP. (http://stp.psykologforbundet.se/pdf/kvalkrit.pdf) : 2002 :

An NCME instructional module on understanding reliability.
Traub R. E, Rowley G. L
1991 : sid. 37-45 :

Wolming S.
Validitet. Ett traditionellt begrepp i modern tillämpning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1998.

Kopierat arbetsmaterial om ca 100 sidor tillkommer.