Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Styrelsen för beteendevetenskapliga mätningar, 2007-11-22
Innehåll
Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna.
Kursen ger en grund för vetenskaplig metod inom beteendevetenskapliga mätningar. Kursen ger exempelvis en introduktion till mätningars metriska nivå, deskriptiv statistik, regression och korrelation, olika typer av sannolikhetsfördelningar och olika försöksdesigner. Kursen har som övergripande målsättning att ge den studerande en förståelse för den statistiska inferensens idé och som medel för att testa teorier och hypoteser.
Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för Beteendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas)
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
kunna redogöra mätningars metriska nivå samt kunna tillämpa och ha förståelse för grafisk beskrivning av olika former av frekvensfördelningar,
kunna tillämpa och ha förståelse för olika läges- och spridningsmått,
ha förståelse för bivariata fördelningars utseende (regression och korrelation),
kunna tillämpa och ha förståelse för olika typer av sannolikhetsfördelningar,
ha förståelse för den statistiska inferensens idé,
ha förståelse för statistiken som medel för att testa teorier och hypoteser,
kunna tillämpa och ha förståelse för experimentella och kvasiexperimentella försöksdesigner
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursen diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning.
Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator utrustad med cd-läsare, ljudkort, headset och webbkamera. När det gäller kravet på Internet är det rekommenderat att deltagarna har ADSL eller högre.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinationen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga examinationsuppgifterna betygssätts med något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer under kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 3
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Statistik för beteendevetare Borg E., Westerlund J. Stockholm : Liber : 2006 : ISBN: 47-05335-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference Shadish W. R., Cook T. D., Campbell D. T. Boston : Houghton Mifflin : cop. 2002 : xxi, 623 s. : ISBN: 0-395-61556-9 Se Umeå UB:s söktjänst