Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskapliga mätningar, 2007-06-14
Reviderad av: Studierektor, 2011-05-20
Innehåll
Kursen Validering av vuxnas kunskap och kompetens riktar sig till den som arbetar inom eller är intresserad av de aktiviteter som idag sker i kommuner, myndigheter och andra organisationer som syftar till att värdera kompetens som erhållits utanför formella utbildningssystem. Det kan handla om kompetens som utvecklats genom att man varit verksam i ett yrke, eller det kan handla om utbildning som inte har formell status, t.ex. inom föreningslivet. Denna bedömningsprocess kallas allmänt för validering och är idag en relativt omfattande verksamhet på många håll.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
Kunna reflektera över begrepp och metoder som är relevanta då kompetens som erhållits utanför formella utbildningssystem ska bedömas i förhållande till de krav som ställs för yrkesliv och fortsatta studier, med utgångspunkt i kurslitteraturen,
Kunna beskriva förtjänster, möjligheter, brister och problem med olika former för bedömning,
Kunna planera hur bedömningssituationer kan utformas som är lämpliga för validering av vuxnas kompetens, utifrån såväl praktiska som teoretiska perspektiv.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursen diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning.
För att kursdeltagarna ska kunna delta i kursen krävs tillgång till dator uppkopplad till Internet.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga examinationsuppgifterna betygssätts med något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer under kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 36
Kunskapers värde : validering i teori och praktik Andersson Per., Fejes Andreas 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 191 s. : ISBN: 978-91-44-05904-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Korp H. Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) : ISBN: 91-85128-05-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström P. Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) : urn:nbn:se:umu:diva-198 ISBN: 91-7305-609-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Stenlund Tova As valid as it can be? : the assessment of prior learning in higher education Umeå : Department of Applied Educational Science. Educational Measurement, Umeå University : 2011 : 49 s. : Fulltext ISBN: 978-91-7459-209-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Valideringsdelegationens slutrapport : mot en nationell struktur Norrköping : Valideringsdelegationen : 2008 : 352 s. : Fulltext ISBN: 978-91-633-2202-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst