"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Marketing and Supply Chain Management, 30 hp

Engelskt namn: Marketing and Supply Chain Management

Denna kursplan gäller: 2025-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 2BA417

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-10-24

Innehåll

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring strategisk marknadsföringsledning, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, samt utveckling av färdigheter inom varumärkesarbete och beslutsfattande. Den sista modulen fokuserar på Supply Chain Management. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående moduler ingår i kursen:     

  • Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp 
  • Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
  • Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
  • Modul 4. Supply Chain Management II, 7,5 hp

Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp
Modulen belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar i ett nutida samhälle. Modulen bidrar till en förståelse för hur kontexten där organisationen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I modulen presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier i en strategisk process. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv, och med hänsyn till hållbarhetsfrågor.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier

​​Färdigheter och förmåga: 

Studenten ska kunna

  • analysera och föreslå strategiska resurser för effektiva marknadsföringsstrategier
  • föreslå lämpliga åtgärder för att hantera utmaningar som organisationer står inför inom ramen för marknadsföringsstrategier
  • använda analytiska och integrerande förmågor för att lösa uppgifter inom strategisk marknadsföring
  • muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser och förslag på marknadsföringsstrategier

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut utifrån ett bredare samhällelig kontext och hållbarhetsperspektiv
  • tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete

Undervisningens uppläggning:
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade litteratur. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur studenter undviker plagiat och fusk.
 
Examination:
Examinationen sker genom två skriftliga individuella salstentamen och genom en skriftlig uppgift som genomförs i grupp samt muntlig presentation. Modulen inkluderar även ett individuellt online-test om etik och ett akademiskt förhållningssätt. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende
  • analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsumtionens roll i samhället
  • kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.

Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modulen ger en fördjupad förståelse för digitala marknadsföringsstrategier och deras implementering i en konkurrensutsatt miljö. Modulen är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera marknadsföring i den moderna digitala miljön, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera digitala marknadsföringsstrategier. I modulen ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. Studenterna kommer att lära sig att analysera digitalt konsumentbeteende, använda big data för målinriktad marknadsföring och utveckla omfattande digitala marknadsföringsstrategier. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Modulen ger också möjligheter att förstå hur marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan användas vid strategiska och operativa beslut om digital marknadsföring.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • förklara och tillämpa modeller och teorier för digital marknadsföring
  • diskutera och utvärdera bidraget av digitala marknadsföringsbeslut till företagets kort- och långsiktiga marknads- och finansiella resultat

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • tillämpa avancerade metoder för att modellera kund-, konkurrent- och marknadsreaktioner på digitala marknadsföringsinitiativ
  • formulera och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö under förhållanden med begränsad information, osäkerhet och tidspress

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritisk reflektera över effektiviteten av olika digitala marknadsföringsstrategier i en simulerad miljö
  • kritiskt värdera och bedöma de samhälleliga, miljömässiga och etiska konsekvenserna av företagets digitala marknadsinvesteringar 

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds av en affärsimulering där studenterna bildar simulerade företag och fattar digitala marknadsföringsbeslut. Modulen innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier.

Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 4. Supply Chain Management II, 7.5 hp
Supply Chain Management har utvecklats från ett operativt område, fokuserat på optimeringen av en organisations inkommande varuflöden, till ett område för strategisk hantering av logistiska system i en övergripande resursflödeskedja. Denna resursflödeskedja innehåller vanligtvis en mängd sammanlänkade organisationer lokalt, regionalt och globalt. Supply Chain Management II är en avancerad modul om frågeställningar som kommer upp i planerandet av resursflöden, inte endast med avseende på den fokala organisationen utan även på övergripande industriella nätverk, samhället i övrigt och miljön. Därför är även hållbar utveckling av central betydelse i modulen. I detta sammanhang behandlas särskilt transporter och klimatförändring, relaterade till globala, nationella och lokala förhållanden och åtaganden. Exempel på andra viktiga områden som behandlas i modulen är returlogistik och utkontraktering. I returlogistik måste organisationer inte endast ta hänsyn till sina produkter utan även till avfallshantering. Vid utkontraktering uppstår såväl direkta som indirekta ansvar för organisationer, etiskt och avtalsmässigt, att hantera miljökonsekvenser likväl som sociala frågor inom det övergripande leveranssystemet.

Mål (förväntade studieresultat):
Efter avklarad modul ska den studerande kunna:

  • visa analytiska och integrerande förmågor i frågor om leveranssystemets inre och yttre effektivitet, med användning av olika perspektiv i termer av värden och teoribas
  • applicera tillägnad kunskap för att möjliggöra beslutsfattande baserat på strategiska överväganden inom leveranssystemet, inklusive intressentdialog
  • analysera och utvärdera betydelsen av stora utmaningar i leverantörsnätverk, särskilt resursbegränsningar, miljörisker och sociala frågor
  • analysera och utvärdera den ökade rollen för returlogistik och utkontraktering inom Supply Chain Management
  • visa förmåga att utvärdera behov av omställning inom handel och logistik till följd av klimatförändringen
  • visa förmåga att arbeta med, och presentera, avancerade och integrerande praktiska frågor om Supply Chain Management i organisationer

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom en fallstudie där studenterna arbetar med olika delar av ett större verkligt fall. Gentemot detta behandlas konventionella frågor inom Supply Chain Management, såsom lokalisering, transport, kostnadseffektivitet, leveranssäkerhet och optimering, tillsammans med frågor som hör till ekologisk hållbarhet och globalt ansvarstagande. Studenternas grundläggande förståelse inom Supply Chain Management sträcks nu ut till den strategiska nivån. I huvudsak läggs arbetet upp kring en vetenskapligt baserad rapport där studenterna använder sin tidigare kunskap tillsammans med modern forskning inom Supply Chain Management med ett miljöperspektiv.

Examination:
Examineringen består i en projektuppgift, en individuell skriftlig tentamen samt genom seminariedeltagande. Ett större fall, inom vilket studenter kommer att utföra specifika uppgifter, kommer att användas genom modulen. Ett godkänt betyg krävs på var och en av modulens delar.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

90 hp varav 75hp företagsekonomi varav kandidatnivå 15 hp eller motsvarande. Godkänt på minst 52,5 hp varav 7,5 hp på kandidatnivå.
Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Statistik 7,5 hp eller motsvarande. Gymnasium: Engelska B/6.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Kursen examineras på engelska. Alla examinationer måste vara godkända för att få godkänt betyg på modul och kurs. Se även ovan under respektive modul.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moduler måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoduler. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.

Övriga föreskrifter

Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2FE177, 2FE199, 2FE193, 2FE179, 2BA403, 2BA412, 2BA408

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.