"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Marketing, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Marketing

Denna kursplan gäller: 2025-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 2BA412

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-10-24

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom marknadsföring. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående fyra moment ingår i kursen:
Modul 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Modul 2. Konsumentbeteende, 7.5 hp
Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modul 4. Current trends in Business Administration, 7,5 hp


Modul 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla avancerad kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, vetenskapliga perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess,
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering,
  • diskutera olika forskningsstrategiers karaktäristika samt diskutera och bedöma lämpligheten hos kvalitativa, kvantitativa, och kombinerade metoder för att lösa skilda forskningsproblem,
  • applicera tillägnad kunskap vid planering, utformning, genomförande och rapportering av vetenskapligt arbete
  • visa förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska aspekter av den företagsekonomiska forskningsprocessen.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig salstentamen samt individuella skriftliga uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.

Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende
  • analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsumtionens roll i samhället
  • kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.

Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modulen ger en fördjupad förståelse för digitala marknadsföringsstrategier och deras implementering i en konkurrensutsatt miljö. Modulen är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera marknadsföring i den moderna digitala miljön, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera digitala marknadsföringsstrategier. I modulen ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. Studenterna kommer att lära sig att analysera digitalt konsumentbeteende, använda big data för målinriktad marknadsföring och utveckla omfattande digitala marknadsföringsstrategier. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Modulen ger också möjligheter att förstå hur marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan användas vid strategiska och operativa beslut om digital marknadsföring.

Mål (förväntade studieresultat)
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • förklara och tillämpa modeller och teorier för digital marknadsföring
  • diskutera och utvärdera bidraget av digitala marknadsföringsbeslut till företagets kort- och långsiktiga marknads- och finansiella resultat

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • tillämpa avancerade metoder för att modellera kund-, konkurrent- och marknadsreaktioner på digitala marknadsföringsinitiativ
  • formulera och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö under förhållanden med begränsad information, osäkerhet och tidspress

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritisk reflektera över effektiviteten av olika digitala marknadsföringsstrategier i en simulerad miljö
  • kritiskt värdera och bedöma de samhälleliga, miljömässiga och etiska konsekvenserna av företagets digitala marknadsinvesteringar 

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av en affärsimulering där studenterna bildar simulerade företag och fattar digitala marknadsföringsbeslut. Modulen innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier.

Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Ambitionen med detta moment är att identifiera och synliggöra aktuella trender. Dessa trender har stark långsiktig inverkan på samhället i stort genom att forma framtida förutsättningar för och ge upphov till utmaningar för näringslivet. Syftet med momentet är att utforska hur företag och samhälle interagerar för att tackla sådana nuvarande och framtida utmaningar. De studenter som delar i momentet förväntas ha goda kunskaper och förmågor kopplade till deras inriktning en av de fem ämnen som finns inom företagsekonomi: redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • analysera grundläggande samhälleliga frågor och vilken påverkan företag har på dessa 
  • identifiera och värdera nya trender i samhället
  • kritiskt diskutera affärsbeslut kopplade till nya trender
  • utvärdera tillgänglig information, kunskap och policy kopplat till nya trender med avseende på validitet och reliabilitet
  • relatera nya trender till företagsekonomisk forskning inom studentens inriktning (major)
  • dela multidisciplinära kunskaper.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av föreläsningar, gästföreläsningar och guidade övningar. Studenten förses med relevanta informationskällor och vetenskaplig litteratur för att stödja individuellt arbete och grupparbete relaterat till föreläsningar och övningar.
 
Examination
Den huvudsakliga examinationen är en individuell skriftlig essä, vilken kommer att följas av en muntlig examination. Essän kräver en övertygande diskussion av betydelsen och angelägenheten av att lösa ett specifikt problem relaterat till en trend utifrån perspektivet av studentens ämnesinriktning. Vidare består examinationen av individ- och grupp reflektionspapper med anknytning tillkursens olika aktiviteter.  Närvaro vid alla pågående arbeten och slutpresentationer av seminarier, gruppövningar och gästföreläsningar är obligatoriska och därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

90 hp varav 30 hp företagsekonomi avancerad nivå. Engelska B/6

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.

Övriga föreskrifter

Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2FE199, 2FE177, 2FE179, 2FE193, 2FE194, 2FE197, 2FE196, 2FE195, 2FE426, 2BA416, 2BA415, 2BA413, 2BA414 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.