"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Säljaktiviteter, 7,5 hp

Engelskt namn: Sales Activities

Denna kursplan gäller: 2025-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 2BA304

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05

Innehåll

Planering och genomförande av olika former av säljaktiviteter är viktigt för företag inom handels- och tjänstesektorn. Dessa skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft genom att påverka kundens beslutsprocess till fördel för företagets värdeerbjudande. De säljstödjande processer, aktiviteter och tekniker som företaget använder handlar om att skapa uppmärksamhet och intresse bland nuvarande och potentiella kunder samt att synliggöra produkten/tjänsten och stödja det direkta säljarbetet. Detta kräver att säljaktiviteterna ligger i linje med företagets strategi, mål och varumärke.

Kopplingen mellan aktiviteter och strategi är viktig, inte minst eftersom förändringstrycket inom handels- och tjänstesektorn är mycket högt och hård konkurrens råder mellan företagen. Utvecklingen inom e-handeln har också lett till att försäljning, marknadskommunikation och säljaktiviteter inte längre behöver vara kopplade till en fysisk plats. Många säljfrämjande aktiviteter sker via omnichannel marknadsföring. Detta betyder att säljaktiviteterna måste studeras i en vidare kontext där e-handel och logistiklösningar blir viktiga komponenter.

Under kursen betonas också kopplingen mellan företagets mål och budget, de olika målgruppernas speciella karaktärsdrag och valet av säljaktiviteter och marknadskommunikation. Under kursen kommer även teorier från tidigare marknadsförings- och försäljningsrelaterade kurser att integreras.

Förväntade studieresultat

Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:

  • utvärdera och ta beslut gällande säljstimulerande strategier och aktiviteter utifrån företagets mål, värdeerbjudande, målgrupper och förutsättningar.
  • analysera varumärkets roll i samband med säljaktiviteter och marknadskommunikation.
  • utveckla förslag på säljaktiviteter med beaktande av hållbarhets- och etiska konsekvenser.
  • identifiera och kritiskt diskutera de konsekvenser och ansvarsfrågor som följer av ett företags beslut av säljaktiviteter.
  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska.

Behörighetskrav

Avklarade kurser om 60 hp varav 7,5 hp i marknadsföring, eller motsvarande. Gymnasium: Engelska B/6.

 

Undervisningens upplägg

Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarium och egna studier av kurslitteraturen. Det ansvar som följer säljstimulerande aktiviteter vad gäller etik, lagar, hållbar utveckling samt genusfrågor kommer att behandlas i samband ett enskilt arbete. Lärandeaktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt skriftlig framställan, informationssökning, samarbetsförmåga och problemlösningsförmåga. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt en skriftlig individuell salstentamen.

Följande betygssystem används:
- Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
- Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
- Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.

Anpassningar
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Akademisk integritet och fusk
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2FE135, 2FE217, 2FE317, 2BA302 och 2BA303 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med dessa kurser.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 34

Kurslitteraturen består av bokkapitel, forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar om ca 200-300 sidor.