I kursen studeras ett brett urval av exempel på språkdidaktiska frågeställningar liksom olika forskningsmetoder som är tillämpbara inom det språkdidaktiska fältet.
Kursen omfattar två moment:
Moment 1: Språkdidaktiska frågeställningar, 7,5 högskolepoäng
Utifrån en översikt över det språkdidaktiska fältet studeras ett brett urval av exempel på språkdidaktiska frågeställningar. Därvid läggs särskild vikt vid aktuell forskning. I momentet ingår en individuell fördjupning inom ett språkdidaktiskt delområde.
Moment 2: Forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng
Utifrån grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp studeras olika forskningsmetoder som är tillämpbara inom det språkdidaktiska fältet. I momentet ingår en individuell fördjupning inom ett språkdidaktiskt delområde.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande:
kunskap och förståelse
kunna redogöra för det språkdidaktiska forskningsområdet med tyngdpunkt på aktuella frågeställningar;
utifrån kunskap om det språkdidaktiska forskningsområdet kunna utförligt redogöra för och inordna ett specifikt delområde;
kunna beskriva likheter och skillnader mellan kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt diskutera deras tillämpbarhet;
kunna redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp;
färdighet och förmåga
utifrån kännedom om forskningsområdet kunna analysera vetenskapliga texter med språkdidaktisk inriktning
kunna inordna forskningsfrågor och -metoder i deras vetenskapliga sammanhang;
värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna kritiskt granska och värdera forskares frågeställningar i relation till det aktuella forskningsfältet
kunna kritiskt granska och värdera forskares val av metod och forskningsdesign i förhållande till frågeställning och syfte.
Behörighetskrav
Lärarexamen med något av följande: 1) minst 90 hp i ett främmande språk, 2) 90 hp i svenska som andraspråk eller 3) 90 hp i svenska och 60 hp i svenska som andraspråk. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska B.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar samt seminarier vid träffar och via lärplattform.
Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.
Examination
Examinationen görs i båda momenten dels fortlöpande genom muntliga och skriftliga redovisningar, dels genom bedömning av en avslutande skriftlig analysuppgift. För godkänt resultat på ett enskilt moment måste samtliga uppgifter vara inlämnade inom den tid som meddelats och vara utförda på ett godtagbart sätt.
Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på 7,5 hp.
För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.