"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik: Reception och produktion i språkundervisningen, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-26

Engelskt namn: Language Teaching and Learning: Reception and Production in the Language Classroom

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 1TY030

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-06-11

Innehåll

Studier av de processer som styr reception och produktion av ett främmande språk och om möjligheter att påverka dessa. I kursen behandlas särskilt teorier om å ena sidan läsning, reception och meningsskapande och å andra sidan teorier om den egna produktionens betydelse för språkutveckling och identitetsskapande. Kursen omfattar två moment: Moment 1: Reception och meningsskapande, 7,5 hp Studier av de processer som styr förståelse av talat och skrivet språk, i synnerhet ur ett andra- och främmandespråksperspektiv liksom av språket som bärare av kulturella och ideologiska perspektiv och följder av detta vid tolkningen. Särskild vikt läggs vid teorier om läsning och meningsskapande utifrån litterära texter. Moment 2: Produktion och identitetsskapande, 7,5 hp Studier av olika teorier rörande dels det talade och skrivna språket som ett medel för att uttrycka tankar, känslor, inställningar och identitet samt olika språkliga varianters påverkan på läsarens/åhörarens inställning till den uttryckta identiteten, dels om faktorer som befrämjar språkutveckling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • kunna redogöra för och jämföra några centrala teorier om språkreception och språkproduktion i ett främmande- eller andraspråk; • kunna diskutera olika aspekter av förhållandet mellan text och läsare samt deras betydelse för meningsskapande; • kunna diskutera olika aspekter av förhållandet mellan språkproduktion och identitet samt den sociala miljöns inverkan på dessa; • kunna diskutera och värdera teoriernas implikationer för språkundervisningen; • kunna tillämpa kunskaperna vid analys av vetenskaplig litteratur och läromedel.

Behörighetskrav

Lärarexamen med antingen minst 90 hp i ett främmande språk eller minst 90 hp i svenska som andraspråk eller minst 90 hp i svenska och 60 hp i svenska som andraspråk. Dessutom krävs två års yrkesverksamhet efter examen samt kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska som andraspråk B och Engelska B från gymnasieskolan.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av seminarier med handledning och redovisande av referatuppgifter. Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Examinationen görs dels fortlöpande, dels genom bedömning av inlämnade analysuppgifter. Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på 7,5 hp. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Moment 1: Reception och meningsskapande, 7,5 hp

Carrell, Patricia L., Joanne Devine & David E. Eskey (eds.). 1998. Interactive Approaches to Second Language Reading. Cambridge, New York: Cambridge University Press (The Cambridge applied linguistics series). Patrikis, Peter C. (ed.). 2003. Reading Between the Lines. Perspectives on Foreign Language Literacy. New Haven, London: Yale University Press. Kramsch, Claire. 1993. Context and Culture in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. Tornberg, Ulrika, Anita Malmqvist & Ingela Valfridsson (red.). 2009. Språkdidaktiska perspektiv. Om undervisning och lärande i främmande språk. Stockholm: Liber. Vetenskapliga artiklar, ca 150 sidor, väljs i samråd med lärare.

Moment 2: Produktion och identitetsskapande, 7,5 hp

Boxer, Diana & Andrew D. Cohen (eds.). 2004. Studying Speaking to Inform Second Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters. Ivanic, Roz. 2004. Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education 18 (3), 220-245. Kroll, Barbara (ed.). 1990. Second Language Writing. Research insights for the classroom. Cambridge: Cambridge University Press. (The Cambridge applied linguistics series). Lindgren, Eva & Kirk P. H. Sullivan. 2003. Stimulated Recall as a Trigger for Increasing Noticing and Language Awareness in the L2 Writing Classroom: A Case Study of Two Young Female Writers. Language Awareness 12, 3&4, 172-186. The Multicultural Foreign Language Classroom. Utbildning och Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Nr 3/2004. (läses enligt anvisningar) Norton, Bonny & Kelleen Toohey (eds.). 2004. Critical Pedagogies and Language Learning. Cambridge, New York: Cambridge University Press (The Cambridge applied linguistics series). Tornberg, Ulrika, Anita Malmqvist & Ingela Valfridsson (red.). 2009. Språkdidaktiska perspektiv. Om undervisning och lärande i främmande språk. Stockholm: Liber. Vetenskapliga artiklar, ca 100 sidor, väljs i samråd med lärare.