Utifrån en kort introduktion om teorier kring generella kognitiva processer vid reception och tolkning av talat och skrivet språk studeras vilka speciella förhållanden som råder vid läsning av litterära och andra texter av ett främmande språk och inlärning av tyska som främmande språk. Vidare studeras vilka kulturellt och språkligt betingade svårigheter som kan uppstå i detta språk- och kulturmöte samt hur dessa kan överbryggas i en undervisningssituation så att lärande befrämjas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom området språk- och textreception samt språkinlärning och språkdidaktik;
referera och kritiskt granska tyskspråkig sekundärlitteratur på området;
tillämpa kunskaperna vid planering av undervisning i tyska i ungdomsskolan.
Behörighetskrav
Univ: 24 hp från Tyska B med didaktisk inriktning eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Obligatoriska seminarier med referatuppgifter. Studerande är skyldig att närvara vid seminarierna om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. Icke schemalagd tid används för självstudier.
Examination
Fortlöpande examination av seminarierna med redovisning av referatuppgifter samt en mindre skriftlig uppgift är den vanligen förekommande formen för bedömning av de studerandes prestationer. Examinator beslutar om examinationsform.
Studenternas prestationer bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg.
För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Fakultets¬nämnden för lärarutbildning.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 45
Obligatorisk litteratur
Hernig Marcus Deutsch als Fremdsprache : eine Einführung 1. Aufl. : Wiesbaden : VS : 2005 : 269 S. : ISBN: 3-531-13546-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Texte lesen Sprache lernen. Kompendium (c:a 100 sidor), säljs på inst. Texte zum Lese- und Hörverständnis. Kompendium (c:a 40 sidor), säljs på inst. Texter till referatuppgift väljs i samråd med examinator.
Referenslitteratur
Einführung in die Sprachlehrforschung Edmondson Willis, House Juliane 2., überarb. Aufl. : Tübingen : Francke : 2000 : 369 s. :
Lundahl Bo Läsa på främmande språk : om autentiska texter, kreativ läsning och läsförmågans betydelse för språkinlärningen Lund : Studentlitteratur : 1998 : 234 s. : ISBN: 91-44-48901-3 ; 330:00 Se Umeå UB:s söktjänst
Paefgen Elisabeth Katharina Einführung in die Literaturdidaktik Stuttgart : Metzler : cop. 1999 : 190 s. : ISBN: 3-476-10317-X (kart.) ; ca. DM 24.80, ca. sfr 23.00, ca. S 182.00 Se Umeå UB:s söktjänst
Tornberg Ulrika Språkdidaktik 4. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 248 s. : ISBN: 978-91-40-66831-8 Se Umeå UB:s söktjänst