"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk och representation av kön, 7,5 hp

Engelskt namn: Language and the Representation of Gender

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 1SV036

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Finska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Franska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Lingvistik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Ryska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Skandinavistik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Spanska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Tyska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-04-29

Innehåll

Kursen är uppdelad i två moment: 1 Teori och metod, 4,5 hp (1. Theory and Method) och 2. Individuell fördjupning 3 hp (2. Individual Specialization).

Moment 1: Teori och metod
Detta moment behandlar språklig representation av kön ur ett språkvetenskapligt och genusvetenskapligt perspektiv, både utifrån språksystem och språkbruk. Nedslag görs i olika språkområden vilket ger möjligheter till jämförelser mellan olika språksystem och samhälleliga kontexter. Forskning om språklig sexism introduceras och diskuteras, och språkplaneringsstrategier som avser att motverka språklig sexism presenteras.

Momentet innehåller en introduktion till diskursanalys som metod för att identifiera språklig sexism i offentlighetens texter där ett urval aktuella forskningsartiklar utgör metodexempel.

Moment 2: Individuell fördjupning

Inom momentet genomför den studerande en praktisk tillämpning av teorier och metoder som diskuterats under det första momentet. Den studerande analyserar här ett språk som är relevant inom det huvudområde där kursen kan ingå och som utgör den studerandes studieinriktning.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för språklig representation av kön ur ett språkvetenskapligt perspektiv
  • redogöra för språk- och genusvetenskapliga teorier om språklig sexism
  • redogöra för språkplaneringsstrategier mot språklig sexism i en politisk och vetenskapshistorisk kontext relevant för den studerandes studieinriktning

Färdighet och förmåga

  • identifiera och diskutera språklig sexism i offentlighetens texter
  • argumentera och ta ställning i språkplaneringsfrågor som berör språklig representation av kön
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera skilda språkplaneringsstrategier mot språklig sexism
  • självständigt bedöma och kritiskt värdera vetenskaplig argumentation

Behörighetskrav

Univ: Minst 90 hp varav 15 hp i intervallet 61-90 i ett av huvudområdena Engelska, Finska, Franska, Lingvistik, Ryska, Spanska, Svenska/Nordiska språk, Skandinavistik eller Tyska, eller motsvarande.  
Gy: Engelska B/6.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs huvudsakligen via en nätbaserad lärplattform. Ett antal halvdagsseminarier genomförs på campus, och möjlighet finns att kompensera för utebliven närvaro genom extrauppgifter. Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Moment 1 examineras genom bedömning av seminariedeltagande och av en individuell skriftlig uppgift.

Moment 2 examineras genom bedömning av en individuell skriftlig uppgift bestående av en diskursanalys samt ett seminarium där den individuella diskursanalysen presenteras.

Vid bedömningen av skriftliga uppgifter används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd respektive Underkänd, och vid bedömningen av seminariedeltagande används betygsgraderna Godkänd respektive Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på båda momenten.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats, förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen ej överskrids.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 33

Constructions of Motherhood and Fatherhood in Newspaper Articles on Maternal and Paternal Postpartum Depression.
Alexander Elizabeth M., McMullen Linda M.
Ingår i:
Gender and Language
Equinox Publishing : 9 : sid. 143-166 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1558/genl.v9i2.17318

Coffey-Glover L
Ideologies of Masculinity in Women’s Magazines: A Critical Stylistic Approach.
Ingår i:
Gender and Language
Equinox Publishing : 9 : sid. 337-363 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1558/genl.v9i3.17360

Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept
Connell R. W., Messerschmidt James W.
Ingår i:
Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 19 : sid. 829-859 :
Obligatorisk

Discourse analysis : an introduction
Georgakopoulou Alexandra, Goutsos Dionysis
2. ed. : Edinburgh : Edinburgh Univ. Press : 2004 : 215 s. :
ISBN: 0-7486-2045-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller valfri handbok i diskursanalys eller kritisk diskursanalys.

Guidelines on Gender-Neutral Language
Unesco :
http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001149/114950mo.pdf
Obligatorisk

Gender across languages : the linguistic representation of women and men
Hellinger Marlis., Bussmann Hadumod.
Amsterdam : J. Benjamins : 2001- : v. <1> :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses i urval. Finns tillgänglig online via UB.

Gender across languages : the linguistic representation of women and men.
Hellinger Marlis, Bussmann Hadumod
Amsterdam : Benjamin : 2002 : xii, [1], 349 s. :
ISBN: 1-58811-084-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval. Finns tillgänglig online via UB.

Gender across languages : the linguistic representation of women and men
Hellinger Marlis., Bussmann Hadumod.
Amsterdam : J. Benjamins : 2003. : xii, 390 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses i urval. Finns tillgänglig online via UB.

Gender across languages.
Motschenbacher Heiko., Hellinger Marlis.
Amsterdam, [Netherlands] : John Benjamins Publishing Company : 2015. : 1 online resource (415 pages). :
ISBN: 9789027268860-
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval. Finns tillgänglig online via UB.

Koller Veronika
Businesswomen and War Metaphors: ’Possesive, Jealous and Pugnacious’?
Ingår i:
Journal of sociolinguistics
Oxford : Blackwell : 8 : sid. 3-22 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1111/j.1467-9841.2004.00249.x

Mills Sara
Language and sexism
Cambridge : Cambridge University Press : 2008 : ix, 178 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0834/2008019588-b.html
ISBN: 978-0-521-80711-1 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The handbook of language and gender
Holmes Janet, Meyerhoff Miriam
Oxford : Blackwell : 2003 : xv, 759 s. :
ISBN: 0-631-22502-1 : £85.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 20-42. McElhinny, Bonnie (2008): Theorizing Gender in Sociolinguistics and Linguistic Anthropology. s. 550-570. Pauwels, Anne (2008): Linguistic Sexism and Feminist Linguistic Activism

Samt ett antal forskningsartiklar som väljs i samråd med undervisande lärare