"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska med inriktning mot språkkonsultverksamhet III, 30 hp

Engelskt namn: Swedish Language Consultancy III

Denna kursplan gäller: 2015-08-17 och tillsvidare

Kurskod: 1SV033

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-06-15

Innehåll

Moment 1: Digital kommunikation (6 hp)
(Digital communication, 6 Credits)
Momentet behandlar kommunikation på webbplatser och andra digitala plattformar. Fokus i de teoretiska delarna ligger på att utveckla studenternas förståelse för hur de kan applicera en språkkonsults perspektiv på kommunikation på digitala plattformar, genom att omsätta sin kunskap inom ämnen som skrivande, textanalys och språkvård. Momentet fördjupar studenternas förståelse för mottagaranpassning i olika kontexter och breddar språkkonsultperspektivet ytterligare genom att introducera dem till språkpsykologi, med fokus på människors digitala beteende och förutsättningar för att söka och ta emot information i digitala kanaler.

I momentet analyserar studenterna hur webbplatser byggs upp och utformas. De arbetar också med webbtexter och med att planera kommunikation på digitala plattformar utifrån ett språkkonsultperspektiv. I arbetet under momentet använder studenterna aktuella digitala plattformar och verktyg. Dessutom ger momentet insyn i hur yrkesverksamma språkkonsulter arbetar med digitala plattformar.

Moment 2: Vuxenpedagogik (7,5 hp)
(Adult education, 7.5 Credits)
I momentet behandlas lärande, undervisning och kunskap ur olika teoretiska perspektiv. Vuxnas lärande berörs specifikt i relation till arbetslivet. Dessutom behandlas frågor om hur undervisning för vuxna kan planeras, genomföras och utvärderas. Under kursen förs också en diskussion om vilka undervisningsinnehåll som kan ingå i språkkonsultverksamhet. Undervisningen genomförs till stor del i seminarieform.

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)
(Work placement, 6 Credits)
Momentet utgörs av tre veckors praktik på en arbetsplats. Där förväntas studenten identifiera och analysera språkliga eller kommunikativa problem, samt föreslå åtgärder för att lösa dessa. Resultatet av analysen ska presenteras för berörda parter på praktikplatsen. I momentet ska studenterna också reflektera över utbildningens innehåll och progression i relation till den verklighet som de möter på sina respektive praktikplatser. Institutionen för språkstudier ansvarar för att ordna lämplig praktikplats.
 
Moment 4: Ord- och grammatikvård (6 hp)
(Corpus planning, 6 Credits)
Momentet syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om språkvårdens uppgifter och organisation avseende ord- och grammatikvård, dvs. stavning, ordböjning, grammatik och ordval.  

I momentet ges en kortfattad översikt över milstolparna i svensk och nordisk språkvård. Momentets huvudpunkt ligger i studenternas praktiska arbete med språkvårdande uppgifter utifrån befintliga ordböcker, ordlistor, korpussamlingar samt skrivregelsamlingar.

Moment 5: Semantik och terminologi (4,5 hp)
(Semantics and terminology, 4.5 Credits)
Momentet består av två delar. Den första delen ger en introduktion till semantisk teori och behandlar allmänspråkets semantik, framför allt lexikal semantik. Betydelse som kognitivt, socialt och kulturellt fenomen diskuteras utifrån centrala teorier om språkligt meningsskapande, varvid frågor om betydelseutveckling och flertydighet ges särskilt utrymme. Momentets andra del inriktas mot terminologi samt terminologisk begreppsanalys. Men utgångspunkt i terminologisk teori diskuteras terminologiska problem och definitionsskrivande.

I laborationer med autentiskt skriftligt material tillämpar studenterna sina kunskaper om lexikal semantik och terminologisk problemanalys. Genom de praktiska inslagen fördjupar studenterna sin kännedom om lexikala resurser som ordböcker och olika termdatabaser.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Digital kommunikation I (6 hp)
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för några av de särskilda förutsättningar som råder för kommunikation på webbplatser
  • uppvisa grundläggande kunskap i hur en webbplats är uppbyggd sett till både teknik och informationsstruktur.

Färdighet och förmåga

  • analysera kommunikation på olika typer av webbplatser utifrån ett språkkonsultperspektiv
  • skriva webbtexter anpassade till mottagare, syfte och kontext och motivera sina val utifrån ett språkkonsultperspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt förhålla sig till och reflektera över konsekvenserna av olika val vid kommunikation på digitala plattformar.

Moment 2: Vuxenpedagogik (7,5 hp)
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • översiktligt redogöra för teorier kring lärande och undervisning
  • redogöra för olika perspektiv på kunskap och kunskapsutveckling.

Färdighet och förmåga

  • planera och genomföra undervisning för vuxna
  • utvärdera genomförd undervisning och planera för vidare undervisningsinsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt resonera kring pedagogisk grundsyn i relation till vuxenundervisning
  • göra bedömningar inför och efter undervisningsinsatser i arbetslivet
  • resonera kring vilka undervisningsinnehåll som kan ingå i språkkonsultverksamhet.

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera språkliga eller kommunikativa problem på praktikplatsen, samt föreslå åtgärder för att förbättra dessa
  • skriftligt och muntligt presentera problembeskrivning, analys och åtgärdsförslag
  • dokumentera erfarenheterna från vfu samt relatera dessa till den framtida yrkesverksamheten som språkkonsult.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över utbildningens innehåll och progression i relation till erfarenheterna från praktikplatsen.

Moment 4: Ord- och grammatikvård (6 hp)
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • förklara svenska språkets stavnings- och ordböjningsprinciper för en bildad allmänhet
  • förstå hur språkvårdshjälpmedel är strukturerade.

Färdighet och förmåga

  • använda relevanta språkvårdshjälpmedel
  • nyttja den svenska språkvårdsorganisationen för sin yrkesutövning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reda ut och diskutera språkvårdsfrågor dels på ett professionellt, objektivt sätt, dels på ett populärt, informativt sätt för en bildad allmänhet.

Moment 5: Semantik och terminologi (4,5 hp)
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • på en grundläggande nivå redogöra för kognitiva, sociala och kulturella aspekter på begreppet betydelse
  • redogöra för innebörden hos centrala semantiska begrepp och betydelserelationer
  • redogöra för innebörden hos centrala terminologiska begrepp.

Färdighet och förmåga

  • analysera ordsemantiska problem med hjälp av semantiska metoder
  • tillämpa grundläggande verktyg för terminologisk begreppsanalys i arbete med autentiskt textmaterial
  • skriva terminologiska definitioner i enlighet med etablerad metod.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera betydelseförändring och flertydighet från språkvårdsperspektiv.

Behörighetskrav

För tillträde till termin 3 på Språkkonsultprogrammet krävs godkänt resultat på minst 40 hp från termin 1 och 2. I detta ska ingå ett godkänt resultat på momenten Grammatik I och Textanalys I.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av lektioner, gruppövningar och seminarier varav vissa är obligatoriska.

Examination

Moment 1: Digital kommunikation I (6 hp)
Momentet examineras genom en muntlig presentation samt två skriftliga inlämningsuppgifter.

Moment 2: Vuxenpedagogik (7,5 hp)
Momentet examineras genom en praktisk uppgift där studenterna planerar, genomför och utvärderar ett undervisningstillfälle, samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)
Momentet examineras genom en skriftlig rapport som presenteras muntligt vid ett obligatoriskt seminarium.

Moment 4: Ord- och grammatikvård (6 hp)
Momentet examineras genom ett muntligt seminarium samt en skriftlig inlämningsuppgift.

Moment 5: Semantik och terminologi (4,5 hp)
Momentet examineras genom två skriftliga analysuppgifter varav en allmänsemantisk och en terminologisk.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid omprov på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid uppsamlingsprov (andra omprovstillfället och alla därefter följande omprov) görs alla delar av examinationen på nytt.

Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov, s.k. uppsamlingprov, erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.

Anmälan till skriftliga prov och omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

Kursen läses endast inom Språkkonsultprogrammet.

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Moment 1: Digital kommunikation I (6 hp)

    Björkvall Anders
    Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
    Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-7382-840-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klarspråk på nätet
    Guldbrand Karin, Englund Hjalmarsson Helena
    5. uppl. : Stockholm : Prodicta : 2012 : 336 s. :
    ISBN: 978-91-979932-6-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 200- 300 sidor, enligt lärarens anvisningar.

    Holsánová Jana
    Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
    1. uppl. : Stockholm : Språkrådet : 2010 : 153 s. :
    ISBN: 978-91-1-302841-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Melin Lars
    Språkpsykologi : hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 140 s. :
    ISBN: 91-47-05203-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redish Janice.
    Letting go of the words : writing web content that works
    2. ed. : Waltham, MA : Morgan Kaufmann : 2012. : 333 p. :
    ISBN: 9780123859303
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer följande litteratur: Cirka 100 sidor aktuell litteratur, vetenskapliga artiklar och digitala källor om exempelvis tillgänglighetsanpassning, sökmotoroptimering och användarbeteende på webbplatser, enligt lärarens anvisning. Referenslitteratur i form av centrala verk om skrivande, textanalys och språkvård från tidigare kurser inom programmet, enligt lärarens anvisning.

    Moment 2: Vuxenpedagogik (7,5 hp)

    Ellerström Per-Erik
    Rutin och reflektion. Förutsättningar och hinder för lärande i dagligt arbete
    Ingår i:
    Livslångt lärande
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. : sid. 142-179 :
    Obligatorisk

    Dahl Clement Katrine
    Skab nye måder at samarbejde om skrivningen på.
    Ingår i:
    Godt sprog i organisationer
    Kbh. : Hans Reitzel : 2014. : 275 sider : sid. 185-210 :
    Obligatorisk

    Ivanic Roz
    Discourses of Writing and Learning to Write.
    Language and Education, 18:3 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 220-245

    Gustavsson Bernt
    Inledning
    Ingår i:
    Kunskapsfilosofi
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 263, [1] s. : sid. 13-34 :
    Obligatorisk

    Larsson Staffan
    Vardagslärande och vuxenstudier.
    Ingår i:
    Livslångt lärande
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. : sid. 9-28 :
    Obligatorisk

    Larsson Staffan
    Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 243 s. :
    ISBN: 9789127120006 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lind Palicki Lena
    Klarspråk – demokratiprojekt, kvalitetsmätning eller ”småtips” i arbetet?
    I: Myndighetstexter ur medborgarperspektiv. Rapport från Nordisk klarspråkkonferens i Helsingfors 21–22.11.2013. ISBN 978-952-5446-84-5. : 2014 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Laddas ner ifrån: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/ksn/issue/view/2737

    Lundmark Annika
    Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00439-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
    Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Laddas ner ifrån: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/

    Steensbach Lemée Pernille
    Inddrag ledelsen, og motivation blandt medarbejderna.
    Ingår i:
    Godt sprog i organisationer
    Kbh. : Hans Reitzel : 2014. : 275 sider : sid. 127-140 :
    Obligatorisk

    Säljö Roger
    Kontext och mänskliga samspel. Ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
    I: Utbildning & Demokrati, vol. 20, nr. 3 : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 67-82.

    Dessutom tillkommer följande litteratur: Referenslitteratur i form av centrala verk från tidigare kurser inom programmet, enligt lärarens anvisning.

    Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)

    Referenslitteratur i form av för uppgifterna centrala verk, enligt lärarens anvisning.

    Moment 4: Ord- och grammatikvård (6 hp)

    Berglund Prytz Ylva
    "Studera språket med hjälp av en korpus".
    Ingår i:
    Tekniken bakom språket
    Stockholm : Norstedt : 2012 : 316 s. : sid. 207-238 :
    Obligatorisk

    Ekberg Lena
    ”Objektiv språkriktighet finns inte.”
    I: Språkvård 2005:4. : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 38-44.

    Gellerstam Martin
    SAOL och tidens flykt : några nedslag i ordlistans historia
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 181 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-1-302270-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellberg Staffan
    ”Blev det lättare att stava efter 1906?”
    I: Språkvård 2006:2. : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 17-23

    Josephson Olle
    ”Standardnormen i ett mångspråkigt Sverige.”
    Ingår i:
    Svenskans beskrivning
    Uppsala : Hallgren&Fallgren : 2004 : 370 s. : diagr., tab. : sid. 48-66 :
    Obligatorisk

    Josephson Olle
    ”Trettio års arbete för enklare texter”.
    Ingår i:
    Texter för medborgarna - hur vet man om de är bra?
    Stockholm : Justitiedepartementet, Regeringskansliet : 2006 : 16 s. : sid. 2-5 :
    Obligatorisk

    Karlsson Ola
    ”Lär dig använda digitala språkresurser.”
    Ingår i:
    Tekniken bakom språket
    Stockholm : Norstedt : 2012 : 316 s. : sid. 239-255 :
    Obligatorisk

    Lindgren Birgitta
    Tillåt tillåt!
    I: Språkvård 2006:2. : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 28-32

    Malmgren Sven-Göran
    Svensk lexikologi : ord, ordbildning, ordböcker och orddatabaser
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 150 s. :
    ISBN: 91-44-46291-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 50 sidor enligt lärarens anvisningar.

    Malmgren Sven-Göran
    ”SAOL mellan bruk och system”.
    Ingår i:
    Språkvård och språkpolitik
    Stockholm : Norstedt : 2010 : 322 s. : sid. 271-284 :
    Obligatorisk

    Milles Karin
    ”En jämställd kroppsdel? Om lanseringen av ett neutralt ord för flickors könsorgan”.
    Ingår i:
    Språk och stil
    Stockholm : sid. 149-177 :
    Obligatorisk

    Molde Bertil
    ”Principer för Svenska språknämndens rådgivningsarbete.”
    Ingår i:
    Språk i Norden. 1979.
    Oslo : Novus ; Stockholm : 1979 : 159 s. : sid. 17-21 :
    Obligatorisk

    Norén Kerstin
    "Ger svensk språkvård något resultat?"
    I: Språkvård 1993:3 : 1993 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 19-24

    Parkvall Mikael
    Lagom finns bara i Sverige : och andra myter om språk
    Stockholm : Schibsted : 2009 : 171 s. :
    ISBN: 9789177387978 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap. 10 och 23.

    Språkriktighetsboken
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
    ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 100 sidor enligt lärarens anvisningar.

    Teleman Ulf
    Tradis och funkis : svensk språkvård och språkpolitik efter 1800
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2003 : 279, [1] s. :
    ISBN: 91-7227-374-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 150 sidor enligt lärarens anvisningar.

    Dessutom tillkommer följande referenser och övningshjälpmedel: Myndigheternas skrivregler. Språkrådet. 2014. Kan laddas ned: http://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.41318b851483519095290e/1411629869129/Mynd-skrivreg2014-1.pdf Svenska skrivregler. Stockholm: Språkrådet och Liber, 2008 (eller senare). ISBN 978-91-47-08460-9. Ordböcker enligt lärarens anvisning. Cirka 50 sidor med språkspalter, bloggar och webb- och korpusmaterial, enligt lärarens anvisning.

    Moment 5: Semantik och terminologi (4,5 hp)

    Christensen Lisa
    Universitetssemantik och ordbokssemantik.
    Ingår i:
    Alla ord är lika roliga
    Stockholm : Svenska akad. : 2002 : 192 s. : sid. 24-39 :
    Obligatorisk

    Malmgren Sven-Göran
    Betydelseförändring i svenskan. Två empiriska undersökningar.
    Ingår i:
    Studier i svensk språkhistoria.
    Lund : Institutionen för nordiska språk, Universitetet : 2005 : [6], 342, [4] s. : sid. 29-44 :
    Obligatorisk

    Metoder och principer i terminologiarbetet.
    (Spri-rapport 481.) Stockholm: Spri & TNC. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Hämtas: http://www.tnc.se/Skrivregler-och-handb%C3%B6cker/34-Metoder-och-principer-iterminologiarbetet/flypage.tpl.html

    Tillgänglighet till terminologi – svenska myndigheters ansvar.
    Nilsson Henrik, Merkel Magnus
    Ingår i:
    Språkteknologi för ökad tillgänglighet
    Linköping : Linköpings universitet : 2011 : 86 s. : sid. 35-48 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Hämtas: http://www.ep.liu.se/ecp_home/index.en.aspx?issue=054

    Ordning och reda : terminologilära i teori och praktik
    Nuopponen Anita, Pilke Nina, Itävuori-Rinne Sari
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 218 s. :
    ISBN: 978-91-1-302999-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Riemer Nick
    Introducing semantics
    Cambridge : Cambridge University Press : 2010. : xv, 460 p. :
    ISBN: 0521851920 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1; 3-5; 7-8

    Rudebeck Lisa
    Ordförklaringar som betydelserepresentationer eller yttranden.
    I: Språk och stil 16. S. 112–147. : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Hämtas: http://su.divaportal.org/smash/get/diva2:196949/FULLTEXT01

    Sjöström Sören
    Semantisk förändring : hur ord får nya betydelser
    Lund : Studentlitteratur : [2006] : 1 PDF-fil (181 s.) :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-44-02472-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer referenser och övningshjälpmedel: Fackspråk eller fikonspråk? Om naturvetares språk (2004). Stockholm: TNC - Terminologicentrum. http://www.tnc.se/Gratis/32-Fackspr%C3%A5k-ellerfikonspr%C3%A5k-Om-naturvetares-spr%C3%A5k/flypage.tpl.html?pop=0 IATE: InterActive Terminology in Europe: http://iate.europa.eu Medicinskt fackspråk i skrift. Råd och riktlinjer. Stockholm: TNC, Läkartidningen, Socialstyrelsen & SLS språkkommitté. Hämtas: http://www.tnc.se/vmchk/Gratis/45-Medicinskt-fackspr%C3%A5k-iskrift/flypage.tpl.html?pop=0

  • Giltig från: 2015 vecka 34

    Moment 1: Digital kommunikation I (6 hp)

    Björkvall Anders
    Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
    Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-7382-840-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klarspråk på nätet
    Guldbrand Karin, Englund Hjalmarsson Helena
    5. uppl. : Stockholm : Prodicta : 2012 : 336 s. :
    ISBN: 978-91-979932-6-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 200- 300 sidor, enligt lärarens anvisningar.

    Holsánová Jana
    Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
    1. uppl. : Stockholm : Språkrådet : 2010 : 153 s. :
    ISBN: 978-91-1-302841-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Melin Lars
    Språkpsykologi : hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 140 s. :
    ISBN: 91-47-05203-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redish Janice.
    Letting go of the words : writing web content that works
    2. ed. : Waltham, MA : Morgan Kaufmann : 2012. : 333 p. :
    ISBN: 9780123859303
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer följande litteratur: Cirka 100 sidor aktuell litteratur, vetenskapliga artiklar och digitala källor om exempelvis tillgänglighetsanpassning, sökmotoroptimering och användarbeteende på webbplatser, enligt lärarens anvisning. Referenslitteratur i form av centrala verk om multimodalitet och textanalys från tidigare kurser inom programmet, enligt lärarens anvisning.

    Moment 2: Vuxenpedagogik (7,5 hp)

    Ellerström Per-Erik
    Rutin och reflektion. Förutsättningar och hinder för lärande i dagligt arbete
    Ingår i:
    Livslångt lärande
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. : sid. 142-179 :
    Obligatorisk

    Dahl Clement Katrine
    Skab nye måder at samarbejde om skrivningen på.
    Ingår i:
    Godt sprog i organisationer
    Kbh. : Hans Reitzel : 2014. : 275 sider : sid. 185-210 :
    Obligatorisk

    Ivanic Roz
    Discourses of Writing and Learning to Write.
    Language and Education, 18:3 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 220-245

    Gustavsson Bernt
    Inledning
    Ingår i:
    Kunskapsfilosofi
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 263, [1] s. : sid. 13-34 :
    Obligatorisk

    Larsson Staffan
    Vardagslärande och vuxenstudier.
    Ingår i:
    Livslångt lärande
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. : sid. 9-28 :
    Obligatorisk

    Larsson Staffan
    Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 243 s. :
    ISBN: 9789127120006 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lind Palicki Lena
    Klarspråk – demokratiprojekt, kvalitetsmätning eller ”småtips” i arbetet?
    I: Myndighetstexter ur medborgarperspektiv. Rapport från Nordisk klarspråkkonferens i Helsingfors 21–22.11.2013. ISBN 978-952-5446-84-5. : 2014 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Laddas ner ifrån: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/ksn/issue/view/2737

    Lundmark Annika
    Utbildning i arbetslivet : utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 176 s. :
    ISBN: 91-44-00439-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
    Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Laddas ner ifrån: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/

    Steensbach Lemée Pernille
    Inddrag ledelsen, og motivation blandt medarbejderna.
    Ingår i:
    Godt sprog i organisationer
    Kbh. : Hans Reitzel : 2014. : 275 sider : sid. 127-140 :
    Obligatorisk

    Säljö Roger
    Kontext och mänskliga samspel. Ett sociokulturellt perspektiv på lärande.
    I: Utbildning & Demokrati, vol. 20, nr. 3 : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 67-82.

    Dessutom tillkommer följande litteratur: Referenslitteratur i form av centrala verk från tidigare kurser inom programmet, enligt lärarens anvisning.

    Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)

    Referenslitteratur i form av för uppgifterna centrala verk, enligt lärarens anvisning.

    Moment 4: Ord- och grammatikvård (6 hp)

    Berglund Prytz Ylva
    "Studera språket med hjälp av en korpus".
    Ingår i:
    Tekniken bakom språket
    Stockholm : Norstedt : 2012 : 316 s. : sid. 207-238 :
    Obligatorisk

    Ekberg Lena
    ”Objektiv språkriktighet finns inte.”
    I: Språkvård 2005:4. : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 38-44.

    Gellerstam Martin
    SAOL och tidens flykt : några nedslag i ordlistans historia
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 181 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-1-302270-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellberg Staffan
    ”Blev det lättare att stava efter 1906?”
    I: Språkvård 2006:2. : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 17-23

    Josephson Olle
    ”Standardnormen i ett mångspråkigt Sverige.”
    Ingår i:
    Svenskans beskrivning
    Uppsala : Hallgren&Fallgren : 2004 : 370 s. : diagr., tab. : sid. 48-66 :
    Obligatorisk

    Josephson Olle
    ”Trettio års arbete för enklare texter”.
    Ingår i:
    Texter för medborgarna - hur vet man om de är bra?
    Stockholm : Justitiedepartementet, Regeringskansliet : 2006 : 16 s. : sid. 2-5 :
    Obligatorisk

    Karlsson Ola
    ”Lär dig använda digitala språkresurser.”
    Ingår i:
    Tekniken bakom språket
    Stockholm : Norstedt : 2012 : 316 s. : sid. 239-255 :
    Obligatorisk

    Lindgren Birgitta
    Tillåt tillåt!
    I: Språkvård 2006:2. : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 28-32

    Malmgren Sven-Göran
    Svensk lexikologi : ord, ordbildning, ordböcker och orddatabaser
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 150 s. :
    ISBN: 91-44-46291-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 50 sidor enligt lärarens anvisningar.

    Malmgren Sven-Göran
    ”SAOL mellan bruk och system”.
    Ingår i:
    Språkvård och språkpolitik
    Stockholm : Norstedt : 2010 : 322 s. : sid. 271-284 :
    Obligatorisk

    Milles Karin
    ”En jämställd kroppsdel? Om lanseringen av ett neutralt ord för flickors könsorgan”.
    Ingår i:
    Språk och stil
    Stockholm : sid. 149-177 :
    Obligatorisk

    Molde Bertil
    ”Principer för Svenska språknämndens rådgivningsarbete.”
    Ingår i:
    Språk i Norden. 1979.
    Oslo : Novus ; Stockholm : 1979 : 159 s. : sid. 17-21 :
    Obligatorisk

    Norén Kerstin
    "Ger svensk språkvård något resultat?"
    I: Språkvård 1993:3 : 1993 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 19-24

    Parkvall Mikael
    Lagom finns bara i Sverige : och andra myter om språk
    Stockholm : Schibsted : 2009 : 171 s. :
    ISBN: 9789177387978 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap. 10 och 23.

    Språkriktighetsboken
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
    ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 100 sidor enligt lärarens anvisningar.

    Teleman Ulf
    Tradis och funkis : svensk språkvård och språkpolitik efter 1800
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2003 : 279, [1] s. :
    ISBN: 91-7227-374-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Cirka 150 sidor enligt lärarens anvisningar.

    Dessutom tillkommer följande referenser och övningshjälpmedel: Myndigheternas skrivregler. Språkrådet. 2014. Kan laddas ned: http://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.41318b851483519095290e/1411629869129/Mynd-skrivreg2014-1.pdf Svenska skrivregler. Stockholm: Språkrådet och Liber, 2008 (eller senare). ISBN 978-91-47-08460-9. Ordböcker enligt lärarens anvisning. Cirka 50 sidor med språkspalter, bloggar och webb- och korpusmaterial, enligt lärarens anvisning.

    Moment 5: Semantik och terminologi (4,5 hp)

    Christensen Lisa
    Universitetssemantik och ordbokssemantik.
    Ingår i:
    Alla ord är lika roliga
    Stockholm : Svenska akad. : 2002 : 192 s. : sid. 24-39 :
    Obligatorisk

    Malmgren Sven-Göran
    Betydelseförändring i svenskan. Två empiriska undersökningar.
    Ingår i:
    Studier i svensk språkhistoria.
    Lund : Institutionen för nordiska språk, Universitetet : 2005 : [6], 342, [4] s. : sid. 29-44 :
    Obligatorisk

    Metoder och principer i terminologiarbetet.
    (Spri-rapport 481.) Stockholm: Spri & TNC. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Hämtas: http://www.tnc.se/Skrivregler-och-handb%C3%B6cker/34-Metoder-och-principer-iterminologiarbetet/flypage.tpl.html

    Tillgänglighet till terminologi – svenska myndigheters ansvar.
    Nilsson Henrik, Merkel Magnus
    Ingår i:
    Språkteknologi för ökad tillgänglighet
    Linköping : Linköpings universitet : 2011 : 86 s. : sid. 35-48 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Hämtas: http://www.ep.liu.se/ecp_home/index.en.aspx?issue=054

    Ordning och reda : terminologilära i teori och praktik
    Nuopponen Anita, Pilke Nina, Itävuori-Rinne Sari
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 218 s. :
    ISBN: 978-91-1-302999-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Riemer Nick
    Introducing semantics
    Cambridge : Cambridge University Press : 2010. : xv, 460 p. :
    ISBN: 0521851920 (hbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1; 3-5; 7-8

    Rudebeck Lisa
    Ordförklaringar som betydelserepresentationer eller yttranden.
    I: Språk och stil 16. S. 112–147. : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Hämtas: http://su.divaportal.org/smash/get/diva2:196949/FULLTEXT01

    Sjöström Sören
    Semantisk förändring : hur ord får nya betydelser
    Lund : Studentlitteratur : [2006] : 1 PDF-fil (181 s.) :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-44-02472-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer referenser och övningshjälpmedel: Fackspråk eller fikonspråk? Om naturvetares språk (2004). Stockholm: TNC - Terminologicentrum. http://www.tnc.se/Gratis/32-Fackspr%C3%A5k-ellerfikonspr%C3%A5k-Om-naturvetares-spr%C3%A5k/flypage.tpl.html?pop=0 IATE: InterActive Terminology in Europe: http://iate.europa.eu Medicinskt fackspråk i skrift. Råd och riktlinjer. Stockholm: TNC, Läkartidningen, Socialstyrelsen & SLS språkkommitté. Hämtas: http://www.tnc.se/vmchk/Gratis/45-Medicinskt-fackspr%C3%A5k-iskrift/flypage.tpl.html?pop=0