"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Nyanländas lärande - teamfortbildning, 7,5 hp

Engelskt namn: Inservice course for teaching new arrivals

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 1SV032

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-10-31

Innehåll

Kursen behandlar vad det innebär att vara nyanländ i den svenska skolan, till exempel vad gäller mottagande och organisation. Vidare behandlas faktorer som påverkar tidig andraspråksutveckling, till exempel pedagogisk kartläggning, Dessutom studeras flerspråkighet framför allt ur ett didaktiska perspektiv med inriktning mot formativ bedömning, studiehandledning på modersmål samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Attityder och förhållningssätt, att få syn på sig själv och andra, är perspektiv som genomsyrar hela kursen.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • ha kunskap om hur man gör en systematisk kartläggning och analys av nyanlända elevers förutsättningar för att nå goda resultat.
  • uppvisa kunskaper om hur undervisningens utformning ger förutsättninar för nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner.

Färdighet och förmåga

  • göra en systematisk kartläggning och analys av den egna skolverksamhetens förutsättningar för nyanlända elever ska nå skolframgång
  • utveckla ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som syftar till att stärka nyanlända elevers lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över,  utifrån teoretiska och didaktiska perspektiv,  hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt påverkar elevens lärande
  • reflektera över betydelsen av lärarnas egna attityder och förhållningssätt i förhållande till nyanlända elever i lärandemiljön.

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning

Undervisningen bedrivs i form av både fysiska träffar och arbete på distans. Distansarbetet består av verksamhetsanknutna uppgifter som deltagarna sedan presenterar via olika digitala hjälpmedel inför kommande träffar. Under kursens gång dokumenterar deltagarna erfarenheter från sin egen skolorganisation som till slut ska mynna ut i en examinerande rapport där de dels kartlägger och beskriver den egna organisationen och dels utarbetar utvecklingsmål för denna utifrån litteraturen och de reflexioner som gjorts under kursen..

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftlig rapport.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Examinerande uppgifter, till exempel. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbilding och öppen endast för lärare som utsetts att delta av sin skolhuvudman.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.