"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk C, diskriminerande strukturer, grammatik och fonetik, 15 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language C, discriminating structures, grammar and phonetics

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare

Kurskod: 1SV026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-22

Innehåll

I kursen behandlas rasism och diskriminering inom utbildningsväsendet. Vidare fördjupas studierna av det svenska språkets struktur ur ett kontrastivt och universellt perspektiv. Båda momenten har ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.

Moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället och utbildningsväsendet (7,5 hp)
Momentet behandlar rasism och strukturell diskriminering inom samhälle och utbildningsväsen i ett historiskt och nutida perspektiv. Internationella utblickar görs. Vidare studeras forskning och rapporter om hur skolan kan arbeta mot rasism och diskriminering. Styrdokumenten studeras också utifrån dessa perspektiv.

Moment 2. Svensk grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv (7,5 hp)
Momentet behandlar svenskans grammatiska och fonologiska struktur ur ett fördjupat perspektiv. Speciellt diskuteras aspekter som orsakar inlärare stora problem vad gäller såväl inlärning som muntlig och skriftlig kommunikation. Studenterna övar sin förmåga att analysera muntligt och skriftligt språkmaterial.
   
 

Förväntade studieresultat

Moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället och utbildningsväsendet (7,5 hp)
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vad strukturell diskriminering innebär
  • redogöra för hur rasistiska yttringar kan se ut i ett nutida och historiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • synliggöra och kritiskt granska diskriminerande strukturer
  • diskutera om hur teoretiska perspektiv kring rasism och diskriminering kan tillämpas inom skolan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur man i ett demokratiskt samhälle kan förhålla sig till rasism och diskriminering.

Moment 2. Svensk grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv (7,5 hp)
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa på djup förståelse om svenskans syntaktiska, morfologiska och fonologiska uppbyggnad
  • redogöra för kända universella inlärningsgångar för syntaktiska, morfologiska och fonologiska strukturer.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och kritiskt diskutera grammatiska och fonologiska problem när det gäller svenska som målspråk
  • analysera autentiskt språkmaterial ur grammatiskt, fonologiskt och pragmatiskt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och kritiskt förhålla sig till språkstrukturens roll och funktion i undervisningen.

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp från Svenska som andraspråk B (1NS017) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar samt gruppövningar. Kursuppläggningen ska återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

 

Examination

Examination moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället utbildningsväsendet.

  • Ett aktivt deltagande i ett seminarium där kurslitteraturens centrala delar fördjupas och reflekteras kring.

Examination moment 2. Svenskans grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv.

  • En inlämningsuppgift och en skriftlig hemtentamen.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 7,5 högskolepoäng.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till omprov är obligatorisk.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Examinerande uppgifter, t.ex. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Litteratur

Moment 1. Diskriminerande strukturer inom samhället och utbildningsväsendet, 7,5 hp

Catomeris Christian
Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna
Stockholm : Ordfront : 2004 : 319, [1] s., [16] pl.-s. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7324-996-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Essed, Philomena; Vardagsrasism, s. 71-94. Kamali, Masoud; Ett europeiskt dilemma. Strukturell/institutionell diskriminering, s. 29-69.

Överallt och ingenstans - mångkulturella och antirasistiska frågor i svensk skola
Hällgren Camilla, Granstedt Lena, Weiner Gaby
Myndigheten för skolutveckling, Forskning i fokus nr 32 : 2006 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 57-67

Främlingsfienden inom oss. Betänkande av Utredningen om ett effektivare arbete mot främlingsfientlighet
Stockholm: SOU 2012:74. : 2012 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: Jämte, Jan; Bilaga 3, Antirasism i skolan. S. 7-143.

Om ras och vithet i det samtida Sverige
Hübinette Tobias, Hörnfeldt Helena, Farahani Fataneh, León Rosales René
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2012 ([Sverige] : 238 s. :
ISBN: 9789186429201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Pripp, Oscar & Öhlander, Magnus; Att uppfatta rasism i Sverige. Om glassreklam och normstrider, s. 85-114. En roman, som väljs i samband med kursstarten. Ett urval av didaktisk litteratur. Artiklar kan tillkomma (högst 100 s.)

Moment 2. Svensk grammatik och fonetik i ett inlärarperspektiv, 7,5 hp

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Abrahamsson, N; Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk, s. 85-120. Ekberg, L; Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå, s. 259-280. Håkansson, G; Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärningsspråk, s. 151-168. Philipsson, A; Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv, s. 121-150. Prentice, J & Sköldberg, E; Flerordsenheter - ur ett andraspråksperspektiv, s. 197-220.

Strange Winifred
Speech perception and linguistic experience : issues in cross-language research
Baltimore : York Press : cop. 1995 : x, 492 s. :
ISBN: 0-912752-36-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bohn, Ocke-Schwen; Cross-language Speech Perception in Adults: First Language Transfer doesn't Tell it All, s. 273-304. Flege, James; Second language speech learning: Theory, findings and problems, s. 233-277. Strange, Winifred; Cross Language Studies of Speech Perception - A Historical Review, s. 3-45.

Garlén Claes
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1]s. :
ISBN: 91-44-28151-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Why is Pronunciation So Difficult to Learn?
Gilakjani Abbas Pourhossein, Ahmadi Mohammad Reza
English Language Teaching. Vol. 4, No. 3 : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk

Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review
Piske Thorsten, MacKay Ian R. A., Flege James
Journal of Phonetics, 29 : 2001 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 191-215.

Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Obligatorisk

Inledning till grammatiken
Teleman Ulf, Andersson Erik, Hellberg Staffan
[Ny utg.] : Stockholm : Svenska akademien : 2010 : 86 s. :
ISBN: 978-91-1-302865-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska akademiens grammatik.
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa, Svenska akademien
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. ; 25 cm :
ISBN: 91-7227-126-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thorén Bosse
Utvärdering av två system för att markera fonologisk längd i text
, :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen.