"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs-, skriv- och språkutveckling II, 15 hp

Engelskt namn: Development of Language, Reading and Writing Skills

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 1SV011

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2006-10-04

Innehåll

Kursen behandlar teorier om barns språkutveckling och hur dessa kan utgöra grunden för val av innehåll och arbetsformer för läs-, skriv- och språkundervisning. Kursen behandlar vidare pedagogisk dokumentation, bedömning, utvärdering och kommunikation av elevers läs-, skriv- och språkutveckling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • dokumentera, analysera, bedöma, utvärdera och kommunicera elevers läs-, skriv- och språkutveckling • redogöra för och jämföra teorier om språkutveckling samt diskutera hur dessa kan utgöra grund för val av innehåll och arbetsformer. • reflektera över valet av arbetsformer och arbetssätt påverkar läs-, skriv- och språkutveckling • tillämpa, analysera och värdera olika strategier för dokumentation och kommunikation.

Behörighetskrav

Univ: Läs-, skriv- och språkutveckling I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete med distansöverbryggande metoder.

Examination

Examination sker i form av upprättande av individuell utvecklingsplan och digital språkportfolio, För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera, problematisera och kommunicera. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistisk fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (Dnr. 545-3317-02)

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Kurslitteratur

    Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2114
    Obligatorisk

    Dysthe Olga
    Dialog, samspel och lärande
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
    ISBN: 91-44-04195-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 219 s

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-842-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Fihn Carina, Jakobsson Ulrika
    Göteborg : Daidalos : 2003 : 269 s. :
    ISBN: 91-7173-174-1 : 257:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
    2005 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur (ca 250 s)
    Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner :
    Obligatorisk

    Artiklar
    utdelas under kursens gång (ca 100 s) :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Children reading pictures : interpreting visual texts
    Arizpe Evelyn, Styles Morag
    London ;a New York : RoutledgeFalmer : 2002 : 270 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 0-415-27576-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn utvecklar sitt språk
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
    ISBN: 978-91-44-06743-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barsotti Anna
    D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
    Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-7656-397-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egan Kieran
    An imaginative approach to teaching
    1. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 2005 : xviii, 251 s. :
    ISBN: 0-7879-7157-X (alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
    Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
    ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engelska för yngre åldrar
    Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
    ISBN: 978-91-44-05531-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Anna-Malin
    Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
    Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
    ISBN: 91-22-01956-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kress Gunther R.
    Literacy in the new media age
    London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
    ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nyström Ia
    Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
    2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
    ISBN: 91-7636-351-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rodari Gianni
    Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
    [Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
    ISBN: 91-7374-571-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sparrman Anna
    Visuell kultur i barns vardagsliv : bilder, medier och praktiker
    1. uppl. : Linköping : Tema Barn : 2002 : 252 s. :
    http://www.bibl.liu.se/liupubl/disp/disp2002/arts250s.pdfz Sammanfattning (spikblad)
    ISBN: 91-7373-298-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Bjar,Louise & Liberg, Caroline (2003) Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur(290 s) Dysthe, Olga (2003) Dialog, samspel och lärande.(344 s) Elbro, Karsten (2004) Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber (219 s) Liberg, Caroline (2004) Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på kvalitetsredovisning 2003. (14 s) www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx Lundberg,Ingvar (2004) En bok om läsutveckling.Stockholm: Natur & Kultur (80 s) Nyström, Ia (2002) Eleven och lärandemiljön. Diss. Växjö: Universitet (235 s) Myndigheten för Skolutveckling (2003) Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251 (49 s) Myndigheten för Skolutveckling (2005) Språkportfolio för grundskolan, 6-11 år samt lärarhandledning. www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/sprak/portfolio.shtml Skolverket. Att läsa och skriva en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet. 2003. Myndigheten för Skolutveckling. (130s) www.skolutveckling.se/publikationer Söderbergh, Ragnhild (red.) (2001) Från joller till läsning och skrivning. Kristianstad: Gleerups (277 s) Valbar litteratur (ca 250 s) Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner Artiklar, utdelas under kursens gång. (ca 100 s) Referenslitteratur: Arizpe, Evelyn & Styles, Morag (2003) Children reading pictures. Interpreting visual texts. RoutledgeFalmer UK Barsotti, Anna (1997) D som i Robin Hoods pilbåge. Stockholm: HLS (115 s) Ellmin, Birgitta & Ellmin, Roger (2003) Att arbeta med portfolio. Göteborg: Förlagshuset Gothia. Karlsson, Anna-Malin (2002) Skriftbruk i förändring. Avhandling vid Stockholms universitet Olver Keene, Ellin, Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Daidalos. Uddevalla.(265 s) Sparrman,Anna (2002) Visuell kultur i barns vardagsliv bilder, medier och praktiker. Filosofiska fakulteten, Linköpings universitet Åberg, Ann & Tagutchi Hillevi (2005) Lyssnandets pedagogik Stockholm: Liber (152 s)

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst