"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs-, skriv- och språkutveckling I, 15 hp

Engelskt namn: Development of Language, Reading and Writing Skills

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 1SV010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2006-10-04

Innehåll

Kursen behandlar språkmiljöns betydelse för barns tal- och skriftspråkutveckling. Kommunikation utifrån ett vidgat språkbegrepp (multi literacy) fokuseras. Kursen behandlar läs- och skrivinlärningsmetoder utifrån olika vetenskapliga teorier samt didaktiska tillämpningar av dessa i skolverksamheten. Lärarprofession, styrdokument och läromedel studeras med fokus på begreppen undervisning, lärande och kunskap, ur ett didaktiskt perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • dokumentera och analysera barns språkutveckling. • kritiskt granska några läs- och skrivinlärningsmetoder. • beskriva hur olika didaktiska val påverkar både språkmiljö och barns tal- och skriftspråkutveckling • kritiskt granska läromedel utifrån olika språkteorier och inlärningsmetoder • redogöra för olika centrala begrepp inom tal- och skriftspråkinlärning. • dokumentera kursens rapporter och arbetsuppgifter via digital portfolio

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete.

Examination

Examination sker med hjälp av digital portfolio, och skriftlig tentamen. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska uppgifter är godkända. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och värdera olika teoriers betydelse för läs- och skrivundervisning samt god förmåga att uttrycka sig skriftligt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistisk fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (Dnr. 545-3317-02)

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Kurslitteratur

    Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
    Axelsson Monica, Jönsson Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
    ISBN: 91-47-09378-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engelska för yngre åldrar
    Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
    ISBN: 978-91-44-05531-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext
    Ingår i:
    Att erövra världen
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :
    Obligatorisk

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet "Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning ?
    2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 27-98

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3

    Obligatorisk
    Läsanvisning: www.skolverket.se/mal3

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri skönlitterär bok enligt anvisningar i kurskompendiet (utdelas vid första träffen)


    Obligatorisk

    Referenslitteratur:

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Fihn Carina, Jakobsson Ulrika
    Göteborg : Daidalos : 2003 : 269 s. :
    ISBN: 91-7173-174-1 : 257:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Kurslitteratur

    Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
    Axelsson Monica, Jönsson Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
    ISBN: 91-47-09378-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext
    Ingår i:
    Att erövra världen
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :
    Obligatorisk

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet "Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning ?
    2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 27-98

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
    Obligatorisk

    Skolverket (2208)
    Kursplan i svenska I: Kursplaner och betygskriterier 2000 - 2:a rev uppl 2008 : www.skolverket.se

    Obligatorisk

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3

    Obligatorisk
    Läsanvisning: www.skolverket.se/mal3

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ny läroplan Skola 2011
    Skolverket :
    Obligatorisk

    Valfri skönlitterär bok enligt anvisningar i kurskompendiet (utdelas vid första träffen)


    Obligatorisk

    Referenslitteratur:

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fast Carina
    Literacy : i familj, förskola och skola
    1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04850-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagberg-Persson Barbro
    Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan =b Linguistic diversity and children's language resources in contact with the school
    Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2006 : 203, [4] s. :
    ISBN: 91-506-1901-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Fihn Carina, Jakobsson Ulrika
    Göteborg : Daidalos : 2003 : 269 s. :
    ISBN: 91-7173-174-1 : 257:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    språk-, läs och skrivutvecklingssidor
    www.skolverket.se :

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
    Axelsson Monica, Jönsson Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
    ISBN: 91-47-09378-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
    ISBN: 978-91-38-32474-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext
    Ingår i:
    Att erövra världen
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet "Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning ?
    2008 :
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 27-98

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :

    Skolverket (2208)
    Kursplan i svenska I: Kursplaner och betygskriterier 2000 - 2:a rev uppl 2008 : www.skolverket.se

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3

    Läsanvisning: www.skolverket.se/mal3

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri skönlitterär bok enligt anvisningar i kurskompendiet (utdelas vid första träffen)

    Referenslitteratur:

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fast Carina
    Literacy : i familj, förskola och skola
    1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04850-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagberg-Persson Barbro
    Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan =b Linguistic diversity and children's language resources in contact with the school
    Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2006 : 203, [4] s. :
    ISBN: 91-506-1901-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    språk-, läs och skrivutvecklingssidor
    www.skolverket.se :

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ALTERNATIVT Molloy, Gunilla: Reflekterande läsning och skrivning. Lund Studentlitteratur, 2008

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
    ISBN: 978-91-38-32474-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext
    Ingår i:
    Att erövra världen
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet "Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning ?
    2008 :
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3

    Läsanvisning: www.skolverket.se/mal3

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri skönlitterär bok enligt anvisningar i kurskompendiet (utdelas vid första träffen)

    Referenslitteratur:

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Laila
    Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
    [Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1576
    ISBN: 978-91-7264-527-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst