Engelskt namn: Swedish Language Consultancy 5
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 1SV009
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-12-22
I kursen fördjupas det vetenskapliga förhållningssättet samt kunskaperna om språkvetenskaplig teori och metod med anknytning till språkkonsulternas verksamhetsområde. Särskilt fokuseras frågor som rör en språkkonsults arbete med svenska sakprosatexter och språkvård, språkpolitik och språkplanering. En del av kursen utgörs av verksamhetsförlagd utbildning. Studenterna skriver ett examensarbete som tar sin utgångspunkt i erfarenheter de gjort och uppgifter som de har ställts inför på sin verksamhetsförlagda utbildning. Kursen består av följande moment: Moment 1: Forskning om språk (7,5 hp) Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning (7,5 hp) Moment 3: Examensarbete (15 hp) Moment 1: Forskning om språk (7,5hp) Momentet lägger grunden för det kommande examensarbetet och behandlar aktuell språkforskning inom de forskningsfält som är relevanta för blivande språkkonsulter, framförallt forskning om språkvård, svensk sakprosa, språkplanering och språkpolitik. Momentet ger också en fördjupning i språkvetenskaplig teori och metod. Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning (7,5 hp) Den verksamhetsförlagda utbildningen (vfu) utgörs av en praktikperiod vid ett företag, myndighet eller en organisation där den studerande ska tillämpa sina teoretiska kunskaper i konkreta arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna definieras av studenten i samråd med handledare och ansvariga på den aktuella arbetsplatsen. Moment 3: Examensarbete (15 hp) Examensarbetet innebär att den studerande ska formulera och behandla en frågeställning med utgångspunkt i något av de teoretiska perspektiv som behandlats tidigare i utbildningen. Frågeställningen ska anknyta till det framtida arbetet som språkkonsult. Den studerande ska samla in ett material, muntligt eller skriftligt, som bearbetas, analyseras och redovisas i form av en vetenskaplig uppsats. Den studerande ska utifrån ett kritiskt förhållningssätt problematisera och granska sina egna resultat. Examensarbetet avslutas med ett seminarium där den egna uppsatsen försvaras. I uppgiften ingår också att opponera på en annan studerandes uppsats.
För godkänd kurs ska den studerande kunna analysera och tolka ett språkligt material under tillämpning av relevant vetenskaplig teori och metod redogöra för språkvetenskaplig forskning med anknytning till språkkonsulternas verksamhetsområde planera och genomföra konkreta språkkonsultsuppgifter i verksamhetsförlagd utbildning avgöra tidsåtgången för ett uppdrag presentera sin verksamhet både vetenskapligt och populärt presentera lösningar på konkreta språkliga problem Moment 1: Forskning om språk För godkänt moment ska den studerande kunna diskutera teori, metod och resultat med utgångspunkt i några senare avhandlingar och artiklar som behandlar det svenska språket redogöra för skillnaden mellan kvantitativ och kvalitativ metod värdera forskningsresultat utifrån forskarens val av teori och metod problematisera svensk sakprosa utifrån de forskningsresultat som presenteras i kurslitteraturen Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna skapa kontakt med företag eller organisationer för att diskutera verksamhetsförlagd utbildning planera, genomföra och rapportera det/de språkkonsultuppdrag som har utförts på den aktuella arbetsplatsen redovisa och värdera de praktiska erfarenheterna av vfu i en skriftlig rapport Moment 3: Examensarbete (15 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för språkkonsultyrket välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till de aktuella frågeställningarna bearbeta och tolka det insamlade materialet i enlighet med vetenskapliga principer dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
För tillträde till Termin 6 krävs godkänd Termin 5.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarieövningar. Tillgång till dator med nätuppkoppling och skrivare krävs för att fullgöra övnings- och examinationsuppgifter.
Examinationen på momentet Forskning om språk sker muntligt och skriftligt, dels genom obligatoriska seminarier där studenterna redovisar sin läsning av avhandlingar och vetenskapliga artiklar, dels genom en individuell forskningsplan. För moment 2, Verksamhetsförlagd utbildning, gäller att studenten ska ha fullgjort aktuella arbetsuppgifter samt lämnat in en skriftlig vfu-rapport. Moment 3, Examensarbete, examineras vid tre obligatoriska seminarier, dvs. ett planeringsseminarium, ett 70%-seminarium samt ett avlutande seminarium där studenten dels försvarar sitt eget examensarbete, dels opponerar på en medstudents arbete. Vid examinationen används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd, utom på moment 2, vfu, där studenten endast kan erhålla betygen Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 15 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle inom tre månader. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultets¬nämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknande¬ordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02). Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med sådan inom eller utom landet genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i Svenska med inriktning mot språkkonsultverksamhet 6.
Björkvall Anders
Svensk barnmatsmärkning : en diskursanalytisk studie av märkningens design och tillgänglighet
Stockholm : Univ., Institutionen för nordiska språk : 2000 : 127 s. :
Obligatorisk
Håkansson David
Ledarspråk i förändring: En kvantitativ undersökning av språket i en dagstidningsgenre under 1900-talet
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 215-228 :
Obligatorisk
Karlsson Anna-Malin
Vad vill vi att kunden ska köpa? En diskursanalytisk studie av indentifikationsmöjligheter i texten för butiksanställda
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 63-88 :
Obligatorisk
Lagerholm Per
Språkvetenskapliga uppsatser
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146, [2] s. :
ISBN: 91-44-03318-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundin Barbro
Icke satsformade meningar i modern tidningsprosa
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 89-135 :
Obligatorisk
Malmgren Sven-Göran
Projektet Det svenska ordförrådets utveckling 1800-2000 : utgångspunkter
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Univ. : 2000 : 27 s. :
Obligatorisk
Melander Björn
Funktion eller kultur - vad ska svensk språkpolitik syfta till?
Ingår i:
Språk i Norden. 1979.
Oslo : Novus ; Stockholm : 1979 : 159 s. : sid. 43-56 :
Obligatorisk
Milles Karin
En jämställd kroppsdel? : Om lanseringen av ett neutralt ord för flickors könsorgan
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 149-177 :
Obligatorisk
Näslund Harry
Betalande eller betalning? Om verbalsubstantiv i vetenskaplig text
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 173-187 :
Obligatorisk
Stålhammar Mall
Från anfanger och horungar till ordbehandlare och desktop publishing
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Univ. : 2001 : 44 s. :
Obligatorisk
Wallén Göran
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1996 : 151 s. :
ISBN: 91-44-36652-3 ; 260:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Arne
Framtid i förändring. Hur länge kommer 'att' dröja sig kvar?
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 143-155 :
Obligatorisk
Studenten läser en av följande avhandlingar. Verken är därför markerade som "Ej obligatorisk" då studenten väljer fritt bland dessa.
Björkvall Anders
Svensk reklam och dess modelläsare
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2003 : [2], 210, [4] s. :
ISBN: 91-22-02029-2 : 268:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Collin Lotta
Variation i webbdiskussion : en fallstudie av kontext, funktion och form i diskussionsforum om diabetes
Åbo : Åbo akademi : 2005 : viii, 246 s. :
Fulltext
ISBN: 951-765-226-7 (tryckt version)
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlin Maria
Tal om terror : säkerhetspolitisk retorik i Sverige och Ryssland hösten 2001
Umeå : Institutionen för språkstudier, Umeå universitet : 2008 : 294 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1892
ISBN: 978-91-88466-73-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Göransson Anna-Lena
Brandvägg : ord och handling i en yrkesutbildning
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2004 : 306 s. :
ISBN: 91-85042-13-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Hållsten Stina
Ingenjörer skriver : verksamheter och texter i arbete och utbildning
Stockholm : Acta Universitatis Stockholmiensis : 2008 : 241 s. :
urn:nbn:se:su:diva-7483
ISBN: 978-91-85445-89-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Korpus Einar
Reklamiska : Guldäggsannonser 1975-2007
Örebro : Örebro universitet : 2008 : 311 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-1784
ISBN: 978-91-7668-585-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Lim Falk Maria
Svenska i engelskspråkig skolmiljö : ämnesrelaterat språkbruk i två gymnasieklasser
Stockholm : Acta Universitatis Stockholmiensis : 2008 : 312 s. :
urn:nbn:se:su:diva-8247
ISBN: 978-91-85445-99-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Ohlsson Claes
Folkets fonder? : en textvetenskaplig studie av det svenska pensionssparandets domesticering
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet : 2007 : 219 s. :
ISBN: 978-91-87850-33-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Studenten förväntas själv söka den litteratur som krävs för att genomföra aktuella språkkonsultuppdrag samt för att skriva vfu-rapporten.
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
4. uppl. : Malmö : Gleerup : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-40-63411-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning.
Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html :
Obligatorisk
I övrigt läses litteratur med anknytning till den aktuella forskningsuppgiften. Litteraturen väljs i samråd med handledaren.
Även information på TT:s websida: TT:s skrivregler. http://www.tt.se/ttsprak
Zigma forskningsboken : [om konsten att arbeta på ett undersökande och kunskapande sätt]
Bengtsson Bengt-Arne, Bengtsson Hans
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 1995 : [6], 105 s. :
ISBN: 91-21-14469-9 ; 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett vetenskapligt förhållningssätt i uppsatser och examensarbeten
Berge Britt-Marie, Hult Agneta
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 1999 : 26 s. :
Obligatorisk
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 1991 : 124 s. :
ISBN: 91-44-30951-1 ; 205:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheternas skrivregler
6., utök. uppl. : Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : b Statsrådsberedningen : 2004 : 115, [4] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/33329
ISBN: 91-38-22224-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Widerberg Karin, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
ISBN: 91-44-49441-6 ; 230:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitativa studier i teori och praktik
Svensson Per-Gunnar, Starrin Bengt (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 262 s. :
ISBN: 91-44-39851-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 1: Forskning om språk (7,5 hp) Björkvall, Anders 2000. Svensk barnmatsmärkning. En diskursanalystisk studie av märkningens design och tillgänglighet. TeFa nr 35. Uppsala: Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. Håkansson, David 2003. Ledarspråk i förändring? En kvantitativ undersökning av språket i en dagstidningsgenre under 1900-talet . I: Språk och stil 13. Sid. 215-228. Karlsson, Anna-Malin 2004. Vad vill vi att kunden ska köpa? En diskursanalytisk studie av identifikationsmöjligheter i texter för butiksanställda . I: Språk och stil 14. Sid. 63-88. Lagerholm, Per 2005. Språkvetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1-3). Lundin, Barbro 2004. Icke satsformade meningar i modern tidningsprosa . I: Språk och stil 14. Sid. 89-135. Malmgren, Sven-Göran 2000. Projektet Det svenska ordförrådets utveckling 1800-2000. Utgångspunkter. http://spraakdata.gu.se/ordat/pdf/ORDAT/pdf Melander, Björn 2006. Funktion eller kultur vad ska svensk språkpolitik syfta till? I: Språk i Norden. Oslo. S.43-56. Milles, Karin 2006. En jämställd kroppsdel? Om lanseringen av ett neutralt ord för flickors könsorgan . I: Språk och stil 16. Sid. 149-177. Näslund, Harry 2oo2. Betalande eller betalning? Om verbalsubstantiv i vetenskaplig text . I: Språk och stil 12. Sid. 173-187. Olofsson, Arne 2008. Framtid i förändring. Hur länge kommer att dröja sig kvar? I: Språk och stil 18. Sid. 143-155. Stålhammar, Mall 2000. Från anfanger och horungar till ordbehandlare och desktop publishing. http://spraakdata.gu.se/ordat/pdf/ORDAT4.pdf Wallén, Göran 1996. Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Lund: studentlitteratur. Avhandlingar Studenten läser en av följande avhandlingar: Björkvall, Anders 2003. Svensk reklam och dess modelläsare. [Diss.] Stockholm: Almqvist & Wiksell International. Collin, Lotta 2005. Variation i webbdiskussion: en fallstudie av kontext, funktion och form i diskussionsforum om diabetes. [Diss.] Åbo: Åbo akademi. Dahlin, Maria 2008. Tal om terror. Säkerhetspolitisk retorik i Sverige och Ryssland hösten 2001. [Diss.] Nordsvenska 15. Umeå: Institutionen för språkstudier, Umeå universitet. Göransson, Anna-Lena 2004. Brandvägg: ord och handling i en yrkesutbildning. [Diss.] Malmö Studies in Educational Sciences, 17. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. Hållsten, Stina 2008. Ingenjörer skriver: Verksamheter och texter i arbete och utbildning. [Diss.] Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis. Korpus, Einar 2008. Reklamiska. Guldäggsannonser 1975-2007. [Diss.] Örebro: Studier från Örebro i svenska språket. Lim Falk, Maria 2008. Svenska i engelskspråkig skolmiljö: ämnesrelaterat språkbruk i två gymnasieklasser. [Diss.] Stockholm Studies in Scandinavian Philology, 46. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis. Nissilä, Niina 2008. Begrepp och termer inom området balansräkning teoretisk utveckling och empirisk förankring. [Diss.] Vaasan Yliopisto. Ohlsson, Claes 2007. Folkets fonder? En textvetenskaplig studie av det svenska pensionssparandets domesticering. [Diss.] Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning (7,5 hp) Studenten förväntas själv söka den litteratur som krävs för att genom föra aktuella språkkonsultuppdrag samt för att skriva vfu-rapporten. Moment 3: Examensarbete (15 hp) Språkrådet 2008. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. Strömquist, Siv 2000. Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups Vetenskapsrådet. Forskningsetiska principer i humanistisk- samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html I övrigt läses litteratur med anknytning till den aktuella forskningsuppgiften. Litteraturen väljs i samråd med handledaren. Referenslitteratur Bengtsson, Bengt-Arne & Bengtsson, Hans 1995. Forskningsboken. Uppsala: Almqvist & Wiksell. Berge, Britt-Marie & Hult, Agneta 1999. Ett vetenskapligt förhållningssätt i uppsatser och examensarbeten. Undervisningsserien nr 17. Pedagogiska institutionen. Umeå: Umeå universitet. Dahmström, Karin, Patel, Runa & Davidson, Bo 1991. Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur Statsrådsberedningen 2004. Myndigheternas skrivregler. Sjätte utökade upplagan. TT:s skrivregler. http://www.tt.se/ttsprak TNC:s termråd. http://www.tnc.se/index/php?option=com_simplefaq&Itemid=116 Widerberg, Karin 1995. Att skriva vetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Kvalitativa studier i teori och praktik
Svensson Per-Gunnar, Starrin Bengt (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 262 s. :
ISBN: 91-44-39851-4
Se Umeå UB:s söktjänst