"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska med inriktning mot språkkonsultverksamhet 2, 30 hp

Engelskt namn: Swedish Language Consultancy 2

Denna kursplan gäller: 2014-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 1SV007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-12-16

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2014-12-03

Innehåll

1. Skrivande och responssamtal (4,5 hp)
(Writing and Response to Writing, 4.5 Credits)
Inom momentet övar studenterna sina grundläggande färdigheter i att skriva texter av relevans för språkkonsultyrket. Studenterna analyserar utmärkande drag i autentiska texter och skriver sedan egna texter inom samma genrer. Övning i att anpassa ett givet innehåll för olika genrer ingår också. De genrer som tas upp är sådana som är allmänt förekommande i yrkeslivet (t.ex. formella brev, cv), sådana som rör journalistiska sammanhang (t.ex. pressmeddelande och artikel) eller pedagogiska sammanhang (t.ex. läromedel och instruktioner).

Momentet introducerar också responssamtal som en metod för att öka medvetenheten om textkvalitet och skribentens skrivprocess. En väsentlig del av momentet utgörs därför av övningar i att föra sådana responssamtal.

Momentet ger också en överblick över centrala handböcker för språk- och textriktighet som ska användas vid det egna skrivandet och inför responssamtal om andras texter och skrivande.

2. Grammatik II (7,5 hp)
(Grammar II, 7.5 Credits)
Momentet bygger vidare på Grammatik I genom att fördjupa studenternas kunskaper om det svenska språksystemet och om grammatiken som analysredskap. Särskild vikt läggs vid svenskans syntax, vid relationen mellan grammatik och betydelse, grammatik och informationsstruktur samt vid grammatik i relation till texters begriplighet. Studenterna tränas i att använda grammatisk litteratur som hjälpmedel i praktiskt språkkonsultarbete. I övningar med digitala korpusar och autentiskt textmaterial analyserar studenterna grammatiska frågeställningar varvid de utvecklar ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till grammatik, språkriktighet och begriplighet.

Moment 3: Textanalys II (6 hp)
(Text analysis II, 6 Credits)
Momentet utvidgar och bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som studenterna tillägnat sig i momentet Textanalys I. Momentet utgår från en multimodal textsyn där inte bara skrift utan också bilder och layout ses som delar av texten. Även kritisk diskursanalys och klarspråk behandlas i viss mån, speciellt då det handlar om att analysera texters funktionalitet, begriplighet och tillgänglighet. Studenterna möter under momentet sakprosatexter av flera olika slag och utvecklar därmed sin teoretiska förståelse för samspelet mellan text, situations- och samhällskontext. En introduktion till användandet av sociala medier ges.

 
Moment 4: Arbetslivets samtal (6 hp)
(Talk in Institutional Settings, 6 Credits)
Momentet behandlar interaktionella mönster i samtal. Fokus ligger på samtalsanalys av typen conversation analysis (CA) men även andra inriktningar inom samtalsanalys tas upp, exempelvis interaktionell sociolingvistik. Genom transkription och analys av ett samtalsmaterial övar studenterna på att identifiera karakteristiska drag i samtals kontext, uppbyggnad och funktion. Grundläggande termer och begrepp för att beskriva samtal utgör en central del (t.ex. turtagning, återkoppling, närhetspar, reparation). Institutionella samtals struktur och funktion belyses särskilt, bl.a. behandlas frågor om makt- och dominansförhållanden i samtal mellan experter och lekmän.

Moment 5: Tal- och textvård (6 hp)
(Discourse planning, 6 Credits)
I momentet ges en introduktion till talvård av tal och samtal. Grunderna i retorikens textbildningsmodell tas upp liksom rådgivande litteratur om samtal i arbetslivet. Momentets tyngdpunkt ligger på textvård ur ett klarspråksperspektiv. Klarspråksarbete som en process med betydelse både individer och organisationer behandlas, liksom det svenska klarspråksarbetets historik och ideologiska grund. En orientering ges också om klarspråksarbete i andra länder.

I en praktiskt inriktad del av momentet gör studenterna en kort muntlig presentation av språkkonsultprogrammet anpassat för olika grupper i samhället. De bearbetar också en autentisk text enligt någon normkälla med klarspråksråd samt med stöd av för språkkonsultyrket centrala handböcker. Studenterna reflekterar över på vilka sätt bearbetning enligt klarspråksråden och handböckerna kan bidra till att göra en text mer vårdad, enkel och begriplig. Ett arbetsplatsbesök ingår också i momentet.

 

Förväntade studieresultat

1. Skrivande och responssamtal (4,5 hp)
Kunskap och förståelse
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    redogöra för kontextuella, språkliga, strukturella och innehållsliga drag som kännetecknar olika arbetslivsrelaterade skriftliga genrer.

Färdighet och förmåga
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    producera ändamålsenliga och genreanpassade texter
-    följa centrala handböckers rekommendationer om språk och texter, såväl i eget skrivande som vid responssamtal om andras texter
-    med hänsyn till genrekrav och faktorer av betydelse för skrivprocessen föra responssamtal om texter och skrivprocess
-    ge och ta emot konstruktiv kritik på arbetslivsrelaterade texter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    göra självständiga bedömningar av hur konstruktiv kritik av egna och andras arbetslivsrelaterade texter kan användas för att öka kvalitet i såväl text som skrivprocess.

2. Grammatik II (7,5 hp)
Kunskap och förståelse
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    redogöra för svensk skriftspråkssyntax i olika genrer
-    redogöra för relationen mellan grammatik och betydelse
-    visa förståelse för komplexa relationer mellan grammatik och informationsstruktur.

Färdighet och förmåga
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    utföra avancerade analyser på sats- och meningsnivå i texter av olika genrer
-    diskutera texters begriplighet från ett grammatiskt perspektiv
-    relatera strukturen hos språkliga yttranden till genre och informationsstruktur
-    använda grammatiska begrepp och grammatisk litteratur för att utreda språkliga problem
-    använda etablerade svenska språkkorpusar i språkkonsultrelaterade arbetsuppgifter
-    tillämpa systemisk-funktionell grammatisk analys på kortare textavsnitt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    problematisera begreppen språkriktighet och begriplighet från ett språkvetenskapligt perspektiv.

 
3. Textanalys II (6 hp)
Kunskap och förståelse
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    redogöra för textkritiska frågor och begrepp på en fördjupad nivå
-    redogöra för en texts textuella och visuella fördelar och nackdelar i relation till kontexten.

Färdighet och förmåga
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    använda relevanta analysredskap för att genomföra analyser av sakprosatexter utifrån en multimodal textsyn
-    analysera texters samspel socialt och kulturellt i samhället.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    kritiskt resonera om texters roll i det moderna textsamhället
-    problematisera texter funktionalitet, tillgänglighet och begriplighet i olika kommunikationssituationer i arbetslivet.

4. Arbetslivets samtal (6 hp)
Kunskap och förståelse
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    uppvisa kunskap om grundläggande samtalsanalytiska begrepp
-    ha kännedom om olika typer av samtalsanalytiska inriktningar och deras kännetecken
-    beskriva karakteristiska drag i vardagliga och institutionella samtals uppbyggnad och funktion.

Färdighet och förmåga
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    följa en samtalsanalytisk modell för transkription och transkribera ett utdrag ur ett institutionellt samtal
-    tillämpa grundläggande samtalsanalytiska begrepp i analys av samtal
-    identifiera hur samtalsdeltagarna skapar makt och dominans i samtal.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    reflektera över vilka möjligheter olika samtalsanalytiska inriktningar ger att identifiera olika typer av sociala och samtalstrukturella företeelser i samtal.

5. Tal- och textvård (6 hp)
Kunskap och förståelse
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    redogöra för klarspråksarbete nationellt och internationellt.

Färdighet och förmåga
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    bearbeta text enligt klarspråkråd och med hjälp av för språkkonsultyrket relevanta handböcker
-    framföra ett kort, situationsanpassat tal.

 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För betyget godkänt ska den studerande kunna
-    kritiskt reflektera över på vilka sätt textbearbetning enligt klarspråksråd och handböcker kan bidra till att göra en text mer vårdad, enkel och begriplig
-    kritiskt reflektera över på vilka sätt tal- och textvårdande insatser kan bidra till att göra kommunikationen i en organisation mer ändamålsenlig.

 

Behörighetskrav

För tillträde till termin 2 på Språkkonsultprogrammet krävs godkänt resultat på minst 18 högskolepoäng på termin 1, varav 7,5 hp på momentet Grammatik 1.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av lektioner, gruppövningar och seminarier varav vissa är obligatoriska. 

Examination


1. Skrivande och responssamtal (4,5 hp)
Momentet examineras löpande, genom responssamtal samt skriftliga inlämningsuppgifter.

2. Grammatik II (7,5 hp)
Momentet examineras genom ett muntligt seminarium samt en skriftlig inlämningsuppgift.

3. Textanalys II (6 hp)
Momentet examineras genom en multimodal textanalys av en sakprosatext, där analysen redovisas skriftligt i den vetenskapliga rapportens form, samt genom en granskning av en medstudents analys.

4: Arbetslivets samtal (6 hp)
Momentet examineras genom tre seminarer samt en skriftlig inlämningsuppgift.

5: Tal- och textvård (6 hp)
Momentet examineras genom två seminarier samt en skriftlig inlämningsuppgift.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till omprov är obligatorisk.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Examinerande uppgifter, t.ex. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Övriga föreskrifter

Kursen läses endast inom Språkkonsultprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 1

1. Skrivande och responssamtal (4,5 hp)

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Lundin Kerstin, Simons Kurt
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 191 s. :
ISBN: 9789139113683
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Hedlund Anneli
Klarspråk lönar sig : handbok för ett effektivt klarspråksarbete
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2013 : 76 s. :
ISBN: 9789138326206
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Kronmarker Marie
Tala om texter! : om konsten att coacha, närläsa och ge gensvar
3. omarb. uppl. : Kalmar : Fojo : 2009 :
ISBN: 91-631-4258-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheternas skrivregler
8. [omarb.] uppl. : Stockholm : Språkrådet : 2014 : 156 s. :
Pdf-fil
ISBN: 9789138326251
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien :b Norstedts akademiska förlag [distributör] : 2006 : xli, [1], 1130 s. :
http://www.svenskaakademien.se/ordlista
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk ordbok : utgiven av Svenska Akademien
1. uppl. : Stockholm : Norstedt [distributör] : 2009 : 2 vol. (3736 s.) :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-1-302267-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenskt språkbruk : ordbok över konstruktioner och fraser
1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2003 : 1433 s. :
ISBN: 91-7227-346-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar och kompendiematerial om ca 50 sidor som läses enligt lärarens anvisning.

2. Grammatik II (7,5 hp)

Negation, contrast, and the Swedish prefield.
Brandtler Johan, Håkansson David
I: Johan Brandtler, David Håkansson, Stefan Huber & Eva Klingvall (red.), Discourse and Grammar. A Festschrift in Honor of Valéria Molnár. S. 75–91). Lund: Lunds universitet, 2012. Hämtas: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3053041&fileOId=3053043 : . :
Obligatorisk

Ekerot Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andraspråk
2., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-40-67153-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4, 5 och 8, kallade Svenskans ordföljd; Svenskans ordföljd: Textgrammatiska aspekter; Skriftspråkssyntax: Svenska transformationer.

Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Holmberg Per, Karlsson Anna-Malin
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 222 s. :
ISBN: 978-91-7382-821-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hultman Tor G.
Svenska Akademiens språklära
Norstedts : 2010 : 342 s. :
ISBN: 91-1-302950-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Making meaning with grammar: A repertoire of possibilities
Myhill Debra, Lines Helen, Watson Annabel
English in Australia, vol. 47, nr. 3 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 29–38. Hämtas: Artikeln finns i elektronisk version via UB.

Svenska akademiens grammatik
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. :
ISBN: 91-7227-126-4 ; 2656:00 (vol. 1-4 tills. i kapsel)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Band 1 och 4. Ca 75 sidor enligt lärarens anvisningar.

Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor som läses enligt lärarens anvisning samt följande digitala källor: Korp. Göteborgs universitet. Webbadress: http://spraakbanken.gu.se/korp/ Språkbanken. Göteborgs universitet. Webbadress: http://spraakbanken.gu.se

3. Textanalys II (7,5 hp)

Björkvall Anders
Att göra barn till konsumenter. Språkhandlingar för utbyte av varor och tjänster i reklam i Kalle Anka & C:o under fyra decennier
Ingår i:
Språkets roll och räckvidd
Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet : 2007 : 304 s. : sid. 44-53 :
Obligatorisk

Björkvall Anders
Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-7382-840-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björkvall Anders
Text- och resursorientering inom multimodalitetsforskningen. En teoretisk diskussion om förklaringsvärden
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : 22:1 : sid. 135-161 :
Obligatorisk

Ekvall Ulla
Läroboken i ett kemiklassrum
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet : cop. 2010 : 403 s. : sid. 70-81 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:319807

Helgesson Karin
Att ställa krav i platsannonsen. Möjligheter och begränsningar med SFG:s modalitetsanalys.
Ingår i:
Funktionell textanalys
Stockholm : Norstedt : 2011 : 223 s. : sid. 127-138 :
Obligatorisk

Holmberg Per
Genrepedagogik i teori och praktik. Nyretorik och Sydneyskolan i två gymnasielärares klassrum.
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet : cop. 2010 : 403 s. : sid. 123-132 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:319807 ISBN 91-86762-61-3

Holmberg Per
Kontext som aktivitet, situationstyp och praktik. En kritisk analys av kontextbegreppet i systemisk-funktionell teori.
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : Språk och stil 22:1 : sid. 67-86 :
Obligatorisk

Holsanova Jana
Användares interaktion med multimodala texter
Ingår i:
Ett vidgat textbegrepp
Uppsala : FUMS, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet : 2007 : 106 s. : TeFa-rapport 46 : sid. 27-40 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://www.sofi.se/2784

Karlsson Anna-Malin
"Vad vill vi att kunden ska köpa?" En diskursanalytisk studie av identifikationsmöjligheter i texter för butiksanställda.
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : Språk och stil 14 : sid. 63-88 :
Obligatorisk

Karlsson Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
Stockholm : Språkrådet : 2006 : 175 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-7227-505-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Anna-Malin
I textanalysens utmarker? Om att intressera sig för vad texter gör och för hur de gör det.
Ingår i:
Svensson och svenskan
Lund : Henrik Rahm : 2010 : 387 s. : sid. 162-174 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-6892

Text i verksamhet: mot en samlad förståelse.
Karlsson Anna-Malin, Strand Hans
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : sid. 110-134 :
Obligatorisk

Koskela Merja
Mot klarspråk på nätet? Dubbel rekontextualisering på skattemyndigheternas webbplatser.
Ingår i:
TeFa
Uppsala : Forskningsgruppen för text- och fackspråksstudier, Uppsala universitet : 1992- : TeFa-rapport 47 : sid. 52-61 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-111933

Melander Björn
Muntlighet och skriftlighet i sakprosatexter.
Ingår i:
Teoretiska perspektiv på sakprosa
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 307 s. : sid. 239-272 :
Obligatorisk

Ledin Per
Intertextualitet, smärta och ett mångstämmigt Apotek.
Ingår i:
Till Barbro
Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Univ. : 1997 : 173 s. : sid. 63-86 :
Obligatorisk

Lind Palicki Lena
Hur man än vänder sig har man rumpan bak - om hur man konstruerar kön i en progressiv lärobok
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : Språk och stil 15 : sid. 161-192 :
Obligatorisk

Nord Andreas
Text, register, genre och diskurs
Ingår i:
Funktionell textanalys
Stockholm : Norstedt : 2011 : 223 s. : sid. 155-167 :
Obligatorisk

Sellgren Mariana
Vem hotar haven och regnskogen? Aktörer och agenter i läromedelstext
Ingår i:
Funktionell textanalys
Stockholm : Norstedt : 2011 : 223 s. : sid. 53-64 :
Obligatorisk

Inledning: text, textforskning och textteori.
Svensson Jan, Karlsson Anna-Malin
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : Språk och stil 22:1 : sid. 5-30 :
Obligatorisk

4. Arbetslivets samtal (6hp)

Adelswärd Viveka
Institutionella samtal - struktur, moral och rationalitet.
Ingår i:
Folkmålsstudier
Helsingfors : Institutionen för nordiska språk och nordisk litteratur : 1995 : 184 s. : sid. 109-139 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://www.fnf.fi/folkmalsstudier

Samtalen på arbejde : konversationsanalyse og kompetenceudvikling
Asmub Birte, Steensig Jacob
Frederiksberg : Samfundslitteratur : 2003 : 357 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Eriksson Mats
Berättande och konflikt i ungdomars samtal: en analys
Ingår i:
Folkmålsstudier
Helsingfors : Institutionen för nordiska språk och nordisk litteratur : 1995 : 184 s. : Folkmålsstudier 36 : sid. 139-163 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://www.fnf.fi/folkmalsstudier

Conversation analysis
Hutchby Ian, Wooffitt Robin
2. ed. : Cambridge : Polity : 2008 : xii, 260 s. :
ISBN: 0-7456-3866-X (pb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning samt kapitel 1 t.o.m. 6 och 9, kallade: Introduction; What is conversation analysis?; Conversational structures: The foundations of conversation analysis; Data and transcription; Analysing data I: Building collections and identifying phenomena; Analysing data II: Extended Sequences and single cases; Talk in institutional settings; Critical engagements: Sociology, Psychology and linguistics.

Landqvist Mats
Hörbart lyssnande - användningen av stödsignaler i sjukvårdsrådgivning
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : Språk och stil 21 : sid. 110-139 :
Obligatorisk

Milles Karin
Kvinnor och män i möte : en samtalsanalytisk studie av interna arbetsmöten
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2003 : [2], 166, [4] s. :
ISBN: 91-22-02022-5 : 237:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hämtas: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-348. Läsanvisning: Kapitel 1, 2 och 5 kallade: Inledning; Utgångspunkter; Kvantitativ jämförelse mellan grupperna kvinnor och män. Övriga kapitel extensivt, för förståelsen.

Norrby Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
ISBN: 9789144088884
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wirdenäs Karolina
Samtal och samtalsforskning
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. : sid. 199-235 :
Obligatorisk

5. Tal- och textvård (6hp)

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Lundin Kerstin, Simons Kurt
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 191 s. :
ISBN: 9789139113683
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Hellspong Lennart
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 355 s. :
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om ca 100 sidor enligt lärarens anvisning.

Holgård Sörensen Christina (red.)
Godt sprog i organisationer. Veje ti vellykket sprogarbejde.
Köbenhavn: Hans Reitzels Forlag. ISBN: 978-87-412-5743-3 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval enligt lärarens anvisning.

Hedlund Anneli
Klarspråk lönar sig : handbok för ett effektivt klarspråksarbete
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2013 : 76 s. :
ISBN: 9789138326206
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kimble Joseph
Writing for dollars, writing to please : the case for plain language in business, government, and law
Durham, N.C. : Carolina Academic Press : c2012 : xv, 167 p. :
ISBN: 9781611631913 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt anvisning.

Kjaergaard Anne
Fra lidenskab til ligegyldighed. En caseanalyse fra Dranmarks Domstole af et sprogpolitiskt projekts (mangelende) gennemslagskraft.
I: Sakprosa 4 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/210

Landqvist Mats
Det goda samtalet. Anvisningar för sjukvårdsrådgivare
Ingår i:
Med språket som arbetsredskap
Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 139 s. : sid. 49-61 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:545652/FULLTEXT01.pdf

Milles Karin
Makten över mötet.
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Nämnden för svensk språkvård : 1965-2007 : Språkvård 4 : sid. 10-13 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/publikationer/publikationer-som-pdf/tidskriften-sprakvard.html

Nord Andreas
Att göra någon annans text tydlig: förutsättningar och språkideal vid språkbearbetning av myndighetstext.
Ingår i:
TeFa
Uppsala : Forskningsgruppen för text- och fackspråksstudier, Uppsala universitet : 1992- : TeFa-rapport 48 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:578975 Läsanvisning: Kapitel 1 och 2 samt 5 t.o.m. 8 och 12, kallade Inledning; Det svenska klarspråksarbetet och myndighetsspråket; Fallstudien: översikt, materialbeskrivning och metodkommentar; Myndigheten och språkgranskningen; Produktionen av ”Rapporten”; Språkföretaget och organisationen av granskningen; Granskning, normer och verksamheter: en diskussion.

Nyström Höög Catharina
Kursändring i klarspråksarbetet? Om myndighetsspråkvård och språkforskning.
Ingår i:
Språkvård och språkpolitik
Stockholm : Norstedt : 2010 : 322 s. : Språkrådets skrifter 10 : sid. 180-194 :
Obligatorisk

Myndigheterna har ordet : om kommunikation i skrift
Nyström Höög Catharina, Söderlundh Hedda, Sörlin Marie
Stockholm : Norstedt : cop. 2012 : 175 s. :
ISBN: 978-91-1-304507-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

“Ni ska skriva enkelt – det står i lagen”. Legitimeringar av klarspråk i en utbildning för myndighetsskribenter.
Lind Palicki Lena, Nord Andreas
Ingår i:
Språk i undervisning
Uppsala : ASLA : cop. 2013 : 182 s. : sid. 37-47 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A692145&dswid=4217

Wengelin Åsa
Forskning om myndighetstexters begriplighet: Från praktiken till labbet och tillbaka igen.
. I: Ari Páll Kristinsson & Jóhannes B. Sigtryggsson (red.), Juridisk sprog i Norden. Rapport fra en nordisk konference om klarsprog, Reykjavík 11–12 oktober 2011. : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 91-100 Hämtas: http://nordisksprogkoordination.org/dokumenter-til-download/Juridisk%20sprog%20i%20norden.pdf ISBN: 978-87-89410-50-0

Dessutom tillkommer följande kursmaterial: Webbtexter från Institutet för språk och folkminnens webbplats i form av Klarspråkstestet för beslut med kommentar samt några exempel på aktuella språkvårdsteman från Klarspråksbulletinen. Webbtexter om internationellt klarspråksarbete som studenterna själva söker och sammanställer för presentation enligt anvisning. Handböcker för textvård, skrivregler och språkriktighet. Exempelvis Svenska skrivregler, Myndigheternas skrivregler, Språkriktighetsboken, Svensk ordbok.