"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska med inriktning mot språkkonsultverksamhet 3, 30 hp

Engelskt namn: Swedish Language Consultancy 3

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 1SV000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-06-23

Innehåll

Kursen innehåller olika typer av praktiska moment relevanta för en språkkonsults kommande yrkesverksamhet. Studenterna får med hjälp av sina tidigare insamlade kunskaper och erfarenheter praktiskt urskilja och lösa problem av relevans för språkkonsultverksamhet. Under kursen kommer studenterna att pröva sina färdigheter rörande digital kommunikation och vuxenpedagogik. Dessutom kommer de att fungera som rådgivande i vissa språkvårdsfrågor. Kursen innehåller även verksamhetsförlagd utbildning där studenterna praktiskt får använda sina vunna kunskaper i en reell yrkessituation. Kursen består av fyra moment: Moment 1: Webbmedier I (4,5 hp) Moment 2: Vuxenpedagogik (9 hp) Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (vfu) (6 hp) Moment 4: Språkpolitik och språkvård (10,5 hp) Moment 1: Webbmedier I (4,5 hp) Detta moment syftar till att studenterna ska tillägna sig kännedom och kunskaper om vilka digitala medier som finns och hur de fungerar och används. Särskilt fokus läggs på medier som är relevanta för en språkkonsult, exempelvis webbsidor och sociala medier. Centrala begrepp är multimodalitet, hypertext och genre. I momentet introduceras studenterna till olika typer av webbmedier, liksom till verktyg som kan användas för att analysera dessa. Momentet behandlar också de drag som är utmärkande för webbtexter. Fokus läggs på både språk och layout, samt på webbtexters ofta multimodala karaktär. Genom analys och praktiska övningar skapas kännedom om hur innehåll bör anpassas efter medium. Under momentet använder sig studenterna av en egen blogg för att presentera sina analyser av webbmedier inom specifika genrer. Undervisningen sker i form av lektioner, praktiska övningar och gruppövningar. Moment 2: Vuxenpedagogik (9 hp) Detta moment syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vuxnas lärande och vuxenundervisning. I momentet behandlas lärande och undervisning, utifrån olika teoretiska perspektiv, både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Vidare behandlas villkor för vuxnas lärande och vuxenundervisning i arbetslivet. Detta sätts i relation till frågor om hur undervisning för vuxna planeras, genomförs och utvecklas. Studenterna bereds tillfälle att såväl analysera som genomföra vuxenundervisning. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp) Under momentet är studenterna verksamma på en arbetsplats där de förväntas identifiera och åtgärda problem som språkkonsulter arbetar med i sin vardag. Perioden redovisas i form av ett PM som ventileras i seminarieform. Kursen är förlagd till en arbetsplats där studenterna ska arbeta med språkkonsultuppdrag. Under praktikperioden står en handledare vid institutionen till förfogande. Moment 4: Språkpolitik och språkvård (10,5 hp) Detta moment syftar till att studenterna dels ska förvärva kunskaper om dagens språkpolitiska situation, dels förvärva kunskaper om språkvårdens uppgifter och organisation. I momentet ges en kortfattad översikt över milstolparna i svensk och nordisk språkpolitik. Språkpolitiska frågor som rör genus och etnicitet berörs också. Momentets huvudpunkt ligger i studenternas praktiska arbete med språkpolitiska frågor, språkvårdande uppgifter och språkpolicyer. Undervisningen sker i form av lektioner, praktiska gruppövningar samt avslutande seminarium.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • redogöra för hur webbmedier kan användas i språkkonsultverksamhet • planera, genomföra och utvärdera undervisningsinsatser inom språkkonsulters arbetsfält • utföra autentiska språkvårdsuppdrag på företag, myndigheter eller organisationer • redogöra för modern svensk språkpolitik • redogöra för samt kritiskt diskutera aktuella språkvårdsfrågor Moment 1: Webbmedier I (4,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna • redogöra för olika webbmediers funktioner och användningsområden • analysera multimodala webbtexter inom olika genrer • producera webbtexter inom olika genrer Moment 2: Vuxenpedagogik (9 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna • redogöra för teorier om lärande och undervisning • diskutera och analysera vuxenundervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning • planera, genomföra och utvärdera en mindre undervisningsinsats inom språkkonsulters arbetsfält Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna • identifiera möjliga arbetsuppgifter för en språkkonsult • identifiera en avgränsad språk- eller kommunikationssituation på en arbetsplats • genomföra enklare språkvårdande insatser Moment 4: Språkpolitik och språkvård (9 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna • redogöra för språkpolitikens historiska betydelse • redogöra för och diskutera dagens svenska språkpolitiska mål • diskutera språkpolitiska frågor med anknytning till genus och etnicitet • reda ut och diskutera språkvårdsfrågor på ett professionellt sätt • använda den svenska språkvårdsorganisationen för sin yrkesutövning • utarbeta en språkpolicy för en viss arbetsplats

Behörighetskrav

För tillträde till termin 3 på Språkkonsultprogrammet krävs godkänt resultat på minst 22,5 högskolepoäng på termin 2.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarieövningar. Tillgång till dator med nätuppkoppling och skrivare krävs för att fullgöra övnings- och examinationsuppgifter.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftligt slutprov, bedömning av inlämningsuppgifter samt genom muntliga prov. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan omprov är obligatorisk endast om provet sker i form av skriftlig salstentamen. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultets¬nämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknande¬ordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Övriga föreskrifter

Kursen läses endast inom Språkkonsultprogrammet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.