"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läsa med förståelse i skolans alla ämnen, åk 4-9, 15 hp

Engelskt namn: Comprehending texts across the curriculum, grades 4-9

Denna kursplan gäller: 2014-01-06 och tillsvidare

Kurskod: 1SD009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-23

Innehåll

Kursen fokuserar språkinriktad undervisning och läsförståelsens betydelse för att eleverna skall nå kunskapskraven i skolans alla ämnen. I kursen behandlas, prövas och diskuteras strategier för att förstå ämnesspecifika texter. Strategierna utgår från hur interaktion kan stödjas, metakognition utvecklas och formativ bedömning användas för att stödja lärande.
Lärarens förmåga att vara både ämneskunnig och språklärare betonas samt vikten av att kunna möta elevers olika svårigheter med att förstå ett innehåll. Texternas innehåll och utformning samt motivationens betydelse för läsintresset diskuteras. Värdet av att planera för texters användning i undervisningen betonas. Innehållet i kursen ligger till grund för uppdrag och utvecklingsarbete i verksamheten.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • vara förtrogen med forskning som anknyter till kunskapsområdet
  • identifiera huvudidéerna i språkinriktad undervisning
  • visa förtrogenhet med betydelsen av läsförståelse för elevers kunskapsutveckling i alla ämnen

Färdighet och förmåga

  • med utgångspunkt i yrkesverksamhet och kunskapsområdet självständigt planera, genomföra, dokumentera och presentera ett utvecklingsarbete
  • didaktiskt beskriva och problematisera de problem som eleverna kan ha när det gäller att förstå innehållet i ämnestexter
  • uppvisa lektionsplaneringar som tagit hänsyn till strategier för läsförståelse
  • ha insikt om och kunna identifiera olika verktyg och strategier för läsförståelse

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån kurslitteratur kunna analysera och värdera metoder i egen undervisningspraktik
  • utvärdera ett eget och reflektera över andras utvecklingsarbete

Behörighetskrav

Lärarexamen mot åk 4-6 eller 7-9 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av inlämningsuppgifter samt muntlig och skriftlig redovisning av utvecklingsarbete.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 34

Kurslitteratur

Läsning av faktatexter : från läsprocess till lärprocess
Arnbak Elisabeth, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-27-42044-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
ISBN: 91-7382-838-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Stockholm : Skolverket : 2011 : 147 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2573
ISBN: 978-91-86529-39-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i svenska
Stockholm : Skolverket : 2011 : 31 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138325629
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språket på väg - ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 7-9, del 1 och 2
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/sv-sva/spraket-pa-vag-1.176561
Obligatorisk

Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
Skolverket : 2012 :
Fulltext
Obligatorisk

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valbar litteratur utifrån skolämne, ca 500 sidor.