Läsa med förståelse i skolans alla ämnen, åk 4-9, 15 hp
Engelskt namn: Comprehending texts across the curriculum, grades 4-9
Denna kursplan gäller: 2014-01-06
och tillsvidare
Kurskod: 1SD009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-23
Innehåll
Kursen fokuserar språkinriktad undervisning och läsförståelsens betydelse för att eleverna skall nå kunskapskraven i skolans alla ämnen. I kursen behandlas, prövas och diskuteras strategier för att förstå ämnesspecifika texter. Strategierna utgår från hur interaktion kan stödjas, metakognition utvecklas och formativ bedömning användas för att stödja lärande. Lärarens förmåga att vara både ämneskunnig och språklärare betonas samt vikten av att kunna möta elevers olika svårigheter med att förstå ett innehåll. Texternas innehåll och utformning samt motivationens betydelse för läsintresset diskuteras. Värdet av att planera för texters användning i undervisningen betonas. Innehållet i kursen ligger till grund för uppdrag och utvecklingsarbete i verksamheten.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna Kunskap och förståelse
vara förtrogen med forskning som anknyter till kunskapsområdet
identifiera huvudidéerna i språkinriktad undervisning
visa förtrogenhet med betydelsen av läsförståelse för elevers kunskapsutveckling i alla ämnen
Färdighet och förmåga
med utgångspunkt i yrkesverksamhet och kunskapsområdet självständigt planera, genomföra, dokumentera och presentera ett utvecklingsarbete
didaktiskt beskriva och problematisera de problem som eleverna kan ha när det gäller att förstå innehållet i ämnestexter
uppvisa lektionsplaneringar som tagit hänsyn till strategier för läsförståelse
ha insikt om och kunna identifiera olika verktyg och strategier för läsförståelse
Värderingsförmåga och förhållningssätt
utifrån kurslitteratur kunna analysera och värdera metoder i egen undervisningspraktik
utvärdera ett eget och reflektera över andras utvecklingsarbete
Behörighetskrav
Lärarexamen mot åk 4-6 eller 7-9 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examination
Examinationen sker genom bedömning av inlämningsuppgifter samt muntlig och skriftlig redovisning av utvecklingsarbete. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 34
Kurslitteratur
Läsning av faktatexter : från läsprocess till lärprocess Arnbak Elisabeth, Claesdotter Annika 1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 176 s. : ISBN: 978-91-27-42044-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet Gibbons Pauline, Samuelsson Inger 1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. : ISBN: 91-7382-817-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Språkinriktad undervisning : en handbok Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva 1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. : ISBN: 91-7382-838-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst