"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik: Elevers vägar in i dagens textsamhälle, 7,5 hp

Engelskt namn: Learners' routes into a text-based society

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1SD007

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-12-06

Innehåll

Kursen behandlar didaktiska aspekter på skriftbruk med inriktning på elevers tidiga och fortsatta skriftspråksutveckling i teori och praktik. Elevers möten med texter av olika slag i skolan och i vardagen, t.ex. barn- och ungdomslitteratur, läromedel och andra multimodala texter, behandlas utifrån didaktiska perspektiv på undervisning och lärande. Flerspråkighet och estetiska uttryck utgör ett centralt innehåll i kursen. Vidare studeras former för dokumentation och bedömning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

  • kunna använda och förklara centrala begrepp inom literacy-fältet
  • utifrån kursens innehåll kritiskt kunna granska kunskapsfältet literacy såväl nationellt som internationellt
  • på ett vetenskapligt sätt kunna kritiskt granska och analysera en situerad literacypraktik
  • kunna beskriva, analysera och bedöma barns och ungdomars texter som ett led i dokumentationen av elevernas skriftspråksutveckling
  • kritiskt kunna granska och analysera sådana texter som eleverna möter i skolan och i vardagen
  • kunna tillämpa behandlade teoretiska perspektiv på flerspråkighet och estetiska uttryck i literacyundervisningen

Behörighetskrav

Gy: Svenska B/Svenska som andraspråk B och Engelska B, samt Univ: något av följande tre alternativ  

1) Lärarexamen i vilken ett examensarbete om lägst 15 hp ingår, eller

2) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt minst 2 års arbete som lärare efter examen, eller

3) 90 hp i svenska/nordiska språk alternativt svenska som andraspråk, varav lägst 15 hp ska utgöras av ett examensarbete, eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad. Vid de fysiska träffarna genomförs gruppövningar, seminarier och föreläsningar.
Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Examinationen sker individuellt och i grupp. Ett skriftligt arbete, bearbetat under seminarier, bedöms och examineras.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Kurslitteratur

Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cummins Jim
Language, power and pedagogy : bilingual children in the crossfire
Clevedon : Multilingual Matters : 2000 : viii, 309 s. :
ISBN: 1-85359-474-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Damber Ulla
Write to Read in Two Different Practices: Literacy versus Technology in Focus
Journal of Education and Learning, 2(2) : 2013 :
Också tillgänglig på:
Obligatorisk
Läsanvisning: Sidan 96-107.

Heilä-Ylikallio Ria
Om skrivpedagogik
Åbo : Akad. : [2002] : 101 s. :
ISBN: 951-1-21002-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 7-17, Nya utmaningar för skrivpedagogiken.

Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
Language and Education 18:3 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 220-226.

Janks Hilary.
Literacy and power
London : Routledge : 2010 : 245 p. :
ISBN: 978-0-8058-5577-7 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Carin
Hur vet eleven det? - från tankekullerbyttor till medvetna strategier i elevtexter
Nordiskt symposium. Skriftpraktiker hos barn och unga, Åbo akademi, Vasa 24-25 maj : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S.54-67.

Liberg Caroline
Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv
Stockholms universitetsförlag. Symposium : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 292-303.

Vad är lättläst
Lundberg Ingvar, Reichenberg Monica
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2008 : 96 s. :
http://www.spsm.se/PageFiles/4882/Vad%20%c3%a4r%20l%c3%a4ttl%c3%a4st.pdf
ISBN: 978-91-28-00146-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Developing reading comprehension among students with mild intellectual disabilities - an intervention study
Lundberg Ingvar, Reichenberg Monica
Scandinavian Journal of Educational Research 57(1) : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 89-100.

Edlund Ann-Catrine
Att läsa och att skriva : två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800-2000
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 256 s. :
ISBN: 978-91-88466-81-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 197-219, Berit Lundgren; Elvaåringars skriftbruk i skolan och till vardags.

Elevers meningsskaping av skjønnlitteratur - Samtaler og tekst
Rødnes Kari Anne, Ludvigsen Sten
Nordic Studies in Education 02/2009 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 235-249.

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömqvist Siv
Skrivprocessen - fortsatt aktuell!? Efter 30 år med skrivprocessen i Sverige
I Ann-Cathrine Edlund & Ingmarie Mellenius (red.) Svenskans beskrivning 31 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 31-50. ISBN: 978-91-88466-79-2

Anderberg Elsie
Språkanvändningens funktion vid kunskapsbildning
I Resultatdialog 2009: Aktuell forskning om lärande : Vetenskapsrådets rapportserie 2009:2 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 8-13.

Vurdering av læremidler med fokus på et flerkulturelt perspektiv
Aamotsbakken B, Askeland N, Maagerø E, Skjelbred D, Torvatn A.C
Tønsberg: Høgskolen i Vestfold. Rapport : 2/2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Fritt tillgänglig på nätet. ISBN: 82-7860-136-4.

Østern Ann-Lena
Kulturell läsfärdighet genom estetiska läroprocesser
I: Østern, Ann-Lena; Kaj Sjöholm & Sol-Britt Arnolds-Granlund (red.) Kulturella mötesplatser i tid och rum, s. 25-40. Rapport från Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi 18/2006 : : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 25-40.

Vetenskapliga artiklar, ca 30 sidor, tillkommer. En avhandling enligt överenskommelse.