"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik: Villkor för undervisning och lärande i språk, 15 hp

Engelskt namn: Conditions for teaching and learning of languages

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1SD006

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-06-27

Innehåll

Utifrån ett historiskt perspektiv studeras dagens styrdokument för den svenska ungdomsskolan och nyckelbegrepp i dessa, till exempel sambandet mellan språk, kultur och kommunikation. Internationella utblickar ingår i kursen.

Vidare studeras aktuell forskning om utveckling av muntlig och skriftlig kompetens i modersmål och andra språk i och utanför skolan. I kursen behandlas skilda teoretiska perspektiv på språkutvecklingsprocesserna och deras samband med generell lärandeteori, både vad gäller talspråk och skriftspråk.

Kursen omfattar två moment:
Moment 1: Undervisning i språk och ämnet svenska – i går och i dag, 7,5 högskolepoäng
Studier av nationella och internationella styr- och policydokument liksom av de definitioner av centrala begrepp som återfinns i dessa och i olika diskurser. I kursen ingår studier omfattande bland annat språk, literacy, text, funktionell språksyn, flerspråkighet, kommunikation, kultur och identitet.

Moment 2: Teorier om utveckling av språklig kompetens, 7,5 högskolepoäng
Studier av äldre och nyare teorier om utveckling av språklig kompetens i tal och skrift i förstaspråk, andraspråk och främmande språk i och utanför skolan. Både kognitiva och sociokulturella perspektiv belyses. Vidare studeras klassrumsinteraktion ur olika perspektiv. Literacy, flerspråkighet och multikompetens är centrala begrepp.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Moment 1

  • kunna beskriva och diskutera den historiska bakgrunden till målen för undervisningen i några språkämnen (svenska, svenska som andraspråk, modersmål, engelska, moderna språk);
  • kunna relatera styrdokumentens nyckelbegrepp till deras läroplansteoretiska och kunskaps-filosofiska bakgrund;
  • kunna didaktiskt tillämpa och utvärdera de teorier och modeller som behandlas under kursen

Moment 2

  • kunna redogöra för de vanligaste teorierna om utveckling av muntlig och skriftlig kompetens i första-, andra- och främmandespråk;
  • kunna diskutera och värdera lärande. och literacyteoriernas implikationer för aktuell undervisning i språk;
  • kunna kritiskt granska och förhålla sig till läromedel med hänvisning till litteratur och de teoretiska perspektiv som behandlas inom kursens ram

Behörighetskrav

Gy: Svenska B/Svenska som andraspråk B samt Eng B. Univ: Ett av följande alternativ: 1) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt examensarbete om minst 15 hp, eller 2) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst två års undervisningserfarenhet, eller 3) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst 60 hp i psykologi, lingvistik, pedagogik, pedagogiskt arbete, ämnesdidaktik eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad. Vid de fysiska träffarna genomförs gruppövningar, seminarier och föreläsningar.

Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Moment 1 examineras dels fortlöpande genom muntlig och skriftliga redovisningar och diskussioner av delar av kurslitteraturen via lärplattform och vid fysiska träffar, dels genom bedömning av en avslutande självständig analysuppgift som redovisas muntligt och skriftligt.

Moment 2 examineras dels fortlöpande genom muntlig och skriftliga redovisningar och diskussioner av delar av kurslitteraturen via lärplattform och vid fysiska träffar, dels genom bedömning av en avslutande didaktisk tillämpning av kunskapsstoffet som redovisas muntligt och skriftligt.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. De avslutande analysuppgifterna tillmäts därvid större vikt än de fortlöpande uppgifterna. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Moment 1

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning
Stockholm : Skolverket : 2009 : xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Contesting ’Language’ as ’Heritage’: Negotiation of Identities in Late Modernity
Blackledge Adrian, Cresse Angela
Applied Linguistics 29:4 : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 533-544

Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fairclough Norman
Semiotic aspects of social transformation and learning
In R. Rogers (ed.) New Directions in Critical Discourse Analysis: Semiotic Transformation and Learning : 2003 :
Obligatorisk

Cummins Jim
A proposal for action: Strategies for recognizing heritage language competence as a learning resource within the mainstream classroom
The Modern Language Journal, 89:4 : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 585-592

Hawkins Eric W
Foreign Language Study and Language Awareness
Language Awareness 8:3–4 : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 124-142

Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
Language and Education 18:3 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 220-245

Janks Hilary
Critical literacy in teaching and research
Education Inquiry 4:2 : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 225-241

Assessing Multiliteracies and the New Basics
Kalantzis Mary, Cope Bill, Harvey Andrew
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 10:1 : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 15-26

Kramsch Claire
Authenticity and Legitimacy in Multilingual SLA
Critical Multilingual Studies 1:1 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 107-128

Luke Allan
Critical Literacy in Australia. A matter of context and standpoint
Journal of Adolescent and Adult Literacy 43:5 : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 448-461

Sfard Anna
On two Metaphors for learning and the Dangers of Choosing Just One
Educational Researcher, 27:4 : 1998 :
http://www.aera.net
Obligatorisk

Tornberg Ulrika
Kulturbegreppets olidliga lätthet - Om ett diffust kunskapsobjekt inom språkpedagogiken
Nordic Studies in Education 01/2011 : 2011 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 31-44

Ett urval vetenskapliga artiklar (ca 100 sidor) väljs i samråd med de studerande. En aktuell språkdidaktisk avhandling.

Moment 2

Atkinson Dwight
Alternative Approaches to Second Language Learning
London: Routledge : 2011 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: Ur denna läses kap. 1 Lantolf, J.P.: The Sociocultural Approach to Second Language Aquisition; kap. 2 Larsen-Freeman, D.: A Complexity Theory Approach to Second Language Develoment/Acquisition; kap. 6 Atkinson, D.: A Sociocognitive Approach to Second Language Acquisition.

Heath Shirley Brice
Ways with words : language, life, and work in communities and classrooms
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 1983 : xiii, 421 s., [4] pl.-bl. :
ISBN: 0-521-25334-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Duncum Paul
Visual Culture Isn’t Just Visual: Multileracy, Multimodality and Meaning
Studies in Art Education. A journal of Issues and Research. 45(3) : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 252-264

Language learner stories and imagined identities
Early Margaret, Norton Bonny
Narrative Inquiry, 22(1) : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 194-201

Trilingual conversations: A window into multicompetence
Edwards Malcolm, Dewaele Jean-Marc
International Journal of Bilingualism, Volume 11 • Number 2 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 221-242

Ivanic Roz
Improving learning in college : rethinking literacies across the curriculum
London : Routledge : 2009. : xviii, 209 s. :
ISBN: 0-415-46912-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Carin
Hur vet eleven det?
Skriftpraktiker hos barn och unga. Rapport nr 35/2012. Pedagogiska fakulteten: Åbo Akademi : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 54-67

Karlsson Anna-Malin
Great Divide, Social Practice eller Motivated Sign? Materiella, sociala och semiotiska perspektiv på skriftspråkande
Ann-Catrine Edlund & Ingmarie Mellenius (red.), Svenskans beskrivning 31. Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning. Umeå den 20-21 maj 2010. Umeå: Institutionen för språkstudier, Umeå universitet : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 13-30

Klassrummens många språk : att förhålla sig till eleven språkbruk
Linnér Bengt, Lundin Åkesson Katarina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 210 s. :
ISBN: 978-91-44-07163-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Second language learning theories
Mitchell Rosamond, Myles Florence
2. ed., [rev. and updated] : London : Arnold : 2004 : xiii, 303 s. :
ISBN: 0-340-80766-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pavlenko Aneta
Emotion and emotionladen words in the bilingual lexicon
Bilingualism: Language and Cognition, 11 : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 147-164

Randahl Ann-Christin
Elevers skriftpraktiker – mer än att oreflekterat leverera en text på beställning
Hanna Lehti-Eklund, Anna Slotte-Lüttge, Beatrice Silén & Ria Heilä-Ylikallio (red.), Skriftpraktiker hos barn och unga. Rapport från Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, nr 35. Vasa : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 118-129

Ett urval vetenskapliga artiklar (ca 100 sidor) väljs i samråd med de studerande. En aktuell språkdidaktisk avhandling.