"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik: Aktuella frågor och metoder i språkdidaktisk forskning, 15 hp

Engelskt namn: Current issues in research on teaching and learning of languages

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1SD005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-06-20

Innehåll

I kursen studeras ett brett urval av exempel på språkdidaktiska frågeställningar liksom olika forskningsmetoder som är tillämpbara inom det språkdidaktiska fältet.

Kursen omfattar två moment:

Moment 1: Språkdidaktiska frågeställningar, 7,5 högskolepoäng
Utifrån en översikt över det språkdidaktiska fältet studeras ett brett urval av exempel på språkdidaktiska frågeställningar. Därvid läggs särskild vikt vid aktuell forskning. I momentet ingår en individuell fördjupning inom ett språkdidaktiskt delområde.

Moment 2: Forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng
Utifrån grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp studeras olika forskningsmetoder som är tillämpbara inom det språkdidaktiska fältet. I momentet ingår en individuell fördjupning inom ett språkdidaktiskt delområde.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för det språkdidaktiska forskningsområdet med tyngdpunkt på aktuella frågeställningar;
  • utifrån kunskap om det språkdidaktiska forskningsområdet kunna utförligt redogöra för och inordna ett specifikt delområde;
  • kunna beskriva likheter och skillnader mellan olika forskningsmetoder samt diskutera deras tillämpbarhet;
  • kunna redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp;

färdighet och förmåga

  • utifrån kännedom om forskningsområdet kunna analysera vetenskapliga texter med språkdidaktisk inriktning;
  • kunna inordna forskningsfrågor och -metoder i deras vetenskapliga sammanhang;

värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt granska och värdera forskares frågeställningar i relation till det aktuella forskningsfältet;
  • kunna kritiskt granska och värdera forskares val av metod och forskningsdesign i förhållande till frågeställning och syfte.

Behörighetskrav

Gy: Svenska B/Svenska som andraspråk B samt Eng B. Univ: Ett av följande alternativ: 1) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt examensarbete om minst 15 hp, eller 2) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst två års undervisningserfarenhet, eller 3) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst 60 hp i psykologi, lingvistik, pedagogik, pedagogiskt arbete, ämnesdidaktik eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad. Vid de fysiska träffarna genomförs gruppövningar, seminarier och föreläsningar.

Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination


Examinationen görs i båda momenten dels fortlöpande genom muntliga och skriftliga redovisningar, dels genom bedömning av en avslutande skriftlig analysuppgift. För godkänt resultat på ett enskilt moment måste samtliga uppgifter vara inlämnade inom den tid som meddelats och vara utförda på ett godtagbart sätt.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Moment 1: Språkdidaktiska frågeställningar

Atkinson Dwight
Alternative Approaches to Second Language Learning
London: Routledge : 2011 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: Introduction, s. 1-23. Atkinson Dwight Kap. 3, s. 73-94. Norton, Bonny & McKinney, Carolyn Kap. 7, s. 167-180. Ortega, Lourdes

Carlsson Marie
Flerspråkigheten inom lärarutbildningen - ett perspektiv som saknas
Utbildning & Demokrati 18(2) : 2009 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 39-66

Edlund Ann-Catrine
Att läsa och skriva: Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800-2000
Umeå Nordliga studier, ISSN 2000-0391;3 : 2012 :
Fritt tillgänglig via nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 179-195, Erixon, Per-Olof; Skola och skrivundervisning i ett medieekologiskt perspektiv.

Lindberg Inger
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati 18(2) : 2009 :
Fritt tillgänglig på nätet
Läsanvisning: S. 9-37

Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Andersson Björn, Eklund Solweig
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2011 : 79 s. :
fritt tillgänglig via internet
ISBN: 9789197808859
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 39-48. Mossberg Schüllerqvist, Ingrid & Olin-Scheller, Christina. Mellan teori och praktik. Svensklärares teoriomsättning om text, läsare och läsning.

Ortega Lourdes
Epistemological diversity and moral ends of research in instructed SLA
Language Teaching Research 16 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 206-226

Risager Karen
Sprogkulturer i de sproglige verdensnetværk
Utbildning & Demokrati 18(2) : 2009 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 127-142.

Ytterligare ett urval aktuella språkdidaktiska artiklar (ca 100 sidor) väljs i samråd med de studerande. En aktuell språkdidaktisk avhandling.

Moment 2: Forskningsmetoder

Analysing learner language
Ellis Rod, Barkhuizen Gary
Oxford : Oxford University Press : 2005 : x, 404 p. :
ISBN: 0-19-431634-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perry Fred L.
Research in applied linguistics : becoming a discerning consumer
2nd ed. : London : Routledge : 2011. : xxvi, 285 p. :
ISBN: 0-415-88570-1 ¹85.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även i billigare mjukbandsutgåva med ISBN nr. 978-0-415-88571-3

Swain Merrill
The inseperability of cognition and emotion in second language learning
Language Teaching 46 : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 195-207.

Ett urval aktuella språkdidaktiska artiklar (ca 100 sidor), väljs i samråd med de studerande. En aktuell språkdidaktisk avhandling.