Engelskt namn: Current issues in research on teaching and learning of languages
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare
Kurskod: 1SD005
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-06-20
I kursen studeras ett brett urval av exempel på språkdidaktiska frågeställningar liksom olika forskningsmetoder som är tillämpbara inom det språkdidaktiska fältet.
Kursen omfattar två moment:
Moment 1: Språkdidaktiska frågeställningar, 7,5 högskolepoäng
Utifrån en översikt över det språkdidaktiska fältet studeras ett brett urval av exempel på språkdidaktiska frågeställningar. Därvid läggs särskild vikt vid aktuell forskning. I momentet ingår en individuell fördjupning inom ett språkdidaktiskt delområde.
Moment 2: Forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng
Utifrån grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp studeras olika forskningsmetoder som är tillämpbara inom det språkdidaktiska fältet. I momentet ingår en individuell fördjupning inom ett språkdidaktiskt delområde.
För godkänd kurs ska den studerande
kunskap och förståelse
färdighet och förmåga
värderingsförmåga och förhållningssätt
Gy: Svenska B/Svenska som andraspråk B samt Eng B. Univ: Ett av följande alternativ: 1) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt examensarbete om minst 15 hp, eller 2) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst två års undervisningserfarenhet, eller 3) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst 60 hp i psykologi, lingvistik, pedagogik, pedagogiskt arbete, ämnesdidaktik eller motsvarande.
Undervisningen är delvis nätbaserad. Vid de fysiska träffarna genomförs gruppövningar, seminarier och föreläsningar.
Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på www.sprak.umu.se/student/dokument.
Examinationen görs i båda momenten dels fortlöpande genom muntliga och skriftliga redovisningar, dels genom bedömning av en avslutande skriftlig analysuppgift. För godkänt resultat på ett enskilt moment måste samtliga uppgifter vara inlämnade inom den tid som meddelats och vara utförda på ett godtagbart sätt.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Atkinson Dwight
Alternative Approaches to Second Language Learning
London: Routledge : 2011 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: Introduction, s. 1-23. Atkinson Dwight
Kap. 3, s. 73-94. Norton, Bonny & McKinney, Carolyn
Kap. 7, s. 167-180. Ortega, Lourdes
Carlsson Marie
Flerspråkigheten inom lärarutbildningen - ett perspektiv som saknas
Utbildning & Demokrati 18(2) : 2009 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 39-66
Edlund Ann-Catrine
Att läsa och skriva: Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800-2000
Umeå Nordliga studier, ISSN 2000-0391;3 : 2012 :
Fritt tillgänglig via nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 179-195, Erixon, Per-Olof; Skola och skrivundervisning i ett medieekologiskt perspektiv.
Lindberg Inger
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati 18(2) : 2009 :
Fritt tillgänglig på nätet
Läsanvisning: S. 9-37
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Andersson Björn, Eklund Solweig
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2011 : 79 s. :
fritt tillgänglig via internet
ISBN: 9789197808859
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 39-48. Mossberg Schüllerqvist, Ingrid & Olin-Scheller, Christina. Mellan teori och praktik. Svensklärares teoriomsättning om text, läsare och läsning.
Ortega Lourdes
Epistemological diversity and moral ends of research in instructed SLA
Language Teaching Research 16 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 206-226
Risager Karen
Sprogkulturer i de sproglige verdensnetværk
Utbildning & Demokrati 18(2) : 2009 :
Fritt tillgänglig på nätet
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 127-142.
Ytterligare ett urval aktuella språkdidaktiska artiklar (ca 100 sidor) väljs i samråd med de studerande. En aktuell språkdidaktisk avhandling.
Analysing learner language
Ellis Rod, Barkhuizen Gary
Oxford : Oxford University Press : 2005 : x, 404 p. :
ISBN: 0-19-431634-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Perry Fred L.
Research in applied linguistics : becoming a discerning consumer
2nd ed. : London : Routledge : 2011. : xxvi, 285 p. :
ISBN: 0-415-88570-1 ¹85.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även i billigare mjukbandsutgåva med
ISBN nr. 978-0-415-88571-3
Swain Merrill
The inseperability of cognition and emotion in second language learning
Language Teaching 46 : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 195-207.
Ett urval aktuella språkdidaktiska artiklar (ca 100 sidor), väljs i samråd med de studerande. En aktuell språkdidaktisk avhandling.