"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Global perspectives in teaching English to children, 7,5 hp

Engelskt namn: Global perspectives in teaching English to children

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1SD004

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-06-20

Innehåll

Fokus för kursen är det faktum att engelska införs redan från skolstarten i allt fler länder i världen. I kursen studeras policyarbete och implementering i andra- och främmandespråksmiljöer mot bakgrund av forskningsrön om hur unga elever lär sig språk i en skolsituation.

I kursen ingår också studier av olika metoder för och organisation av språkundervisning för yngre elever som utvecklar studenterna i att kritiskt reflektera kring erfarenheter av policyutveckling i sina egna miljöer.

Utifrån exempel på olika miljöer diskuteras vad som är realistiska mål för de tidigare skolåren och vilka klassrumspraktiker som kan bidra till att målen uppnås.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för och kritiskt granska den teoretiska debatten rörande språkpolicy för skolväsendet och implementering i grundskolans tidigare år
  • uppvisa en fördjupad förståelse av teorier kring språkpolicy samt en kritisk medvetenhet om språkpolicyns inverkan på undervisningspraktiken
  • genomföra en kritisk analys av och/eller en teoretisk motivering för språkpolicyer och metoder för utveckling av och undervisning i ett främmande-/andraspråk i ett urval av lokala, nationella och internationella kontexter
  • tillämpa kunskaperna för att utvärdera och analysera policyer och att utarbeta policyramverk för den egna undervisningskontexten

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen. Minst ett års erfarenhet av undervisning i ungdomsskolan samtGy: Engelska B/Engelska 6

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av seminarier vid kursträffar och via lärplattform. I kursen ingår redovisning av uppgifter som genomförts individuellt eller i grupp.

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator med internetanslutning krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Examinationen görs dels fortlöpande genom aktivt deltagande i diskussioner och muntliga redovisningar, dels genom bedömning av en avslutande skriftlig analysuppgift. De muntliga redovisningarna spelas in för att säkerställa en rättvis bedömning.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Litteratur

CLIL : content and language integrated learning
Coyle Do, Hood Philip, Marsh David
Cambridge, UK : Cambridge University Press : 2010. : x, 173 p. :
http://assets.cambridge.org/97805211/30219/cover/9780521130219.jpg
ISBN: 978-0-521-11298-7 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Languages for the children of Europe.
Edelenbos P, Johnstone R, Kubanek A
Published Research, Good Practice & Main Principles Final Report of the EAC 89/04, Lot 1 study. European Commission, Education and Culture, Culture and Communication : 2006 :
Hämtas på
Obligatorisk

Tell it again! : the new storytelling handbook for primary teachers
Ellis Gail, Brewster Jean
[2nd ed.]. : Harlow : Penguin English : 2002 : iv, 188 p. :
ISBN: 0-582-44774-7 (spiral) : £26.50
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enever Janet
ELLiE-Early Language Learning in Europe
London: British council : 2011 :
Hämtas (pdf-fil)
Obligatorisk

Young Learner English Language Policy and Implementation: international Perspectives
Enever J, Raman U
UK: Garnet Education : 2009 :
Obligatorisk

Research into Teaching English to Young Learners
Moon J, Nikolov M
Pecs, Hungary: University Press : 2000 :
Obligatorisk