"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läsande och skrivande i textsamhället, 7,5 hp

Engelskt namn: Reading and writing in a text-based society

Denna kursplan gäller: 2012-12-31 och tillsvidare

Kurskod: 1SD003

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2012-01-26

Innehåll

Kursen behandlar aspekter på skriftbruk med inriktning på barns tidiga och fortsatta skriftspråksutveckling i teori och praktik. Barn- och ungdomslitteratur, läromedel, multimodala texter, dokumentation och bedömning behandlas utifrån didaktiska perspektiv på undervisning och lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • relatera till, förklara och använda centrala begrepp inom literacy-fältet • kritiskt granska kunskaps- och forskningsfältet nationellt såväl som internationellt • på ett vetenskapligt sätt kritiskt granska och analysera en situerad literacypraktik • beskriva, analysera och bedöma barns och ungdomars texter • kritiskt granska och analysera läromedel och barnlitteratur • precisera och reflektera kring flerspråkighet och estetiska uttryck i literacyundervisningen

Behörighetskrav

Lärarexamen i vilken ämnesstudier i svenska samt ett examensarbete om lägst 15 hp ingår, eller 90 hp i svenska/nordiska språk alternativt svenska som andraspråk, varav lägst 15 hp ska utgöras av ett examensarbete, eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av gruppövningar, föreläsningar och seminarier. Obligatorisk närvaro gäller för två campusträffar per termin. Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Examinationen sker individuellt och i grupp. Ett skriftligt arbete, bearbetat under seminarier, bedöms och examineras. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 1

Kurslitteratur

Barton David
Literacy : an introduction to the ecology of written language
2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cummins Jim
Language, power and pedagogy : bilingual children in the crossfire
Clevedon : Multilingual Matters : 2000 : viii, 309 s. :
ISBN: 1-85359-474-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heilä-Ylikallio Ria
"Nya utmaningar för skrivpedagogiken". Om skrivpedagogik
SMLF:s skrift, 1/2002. Pedagogiska fakulteten, Åbo akademi : 2002 :
Obligatorisk

Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
Language and Education 18:3 : 2004 :
Obligatorisk

Janks Hilary.
Literacy and power
London : Routledge : 2010 : 245 p. :
ISBN: 978-0-8058-5577-7 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Carin
Hur vet eleven det? - från tankekullerbyttor till medvetna strategier i elevtexter
Nordiskt symposium. Skriftpraktiker hos barn och unga, Åbo akademi, Vasa 24-25 maj : 2011 :
Obligatorisk

Liberg Caroline
Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv
Stockholms universitetsförlag. Symposium : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 292-303.

Vad är lättläst
Lundberg Ingvar, Reichenberg Monica
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2008 : 96 s. :
http://www.spsm.se/PageFiles/4882/Vad%20%c3%a4r%20l%c3%a4ttl%c3%a4st.pdf
ISBN: 978-91-28-00146-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Developing reading comprehension among students with mild intellectual disabilities - an intervention study
Lundberg I, Reichenberg M
Scandinavian Journal of Educational Research : 2011 :
Obligatorisk

Lundgren Berit
Elvaåringars skriftbruk i skolan och till vardags.
Umeå universitet : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: I Ann-Christine Edlund (red). Aspekter på vardagligt skriftbruk.

Lundgren Berit
Reading events from child to student
Umea University. : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: In Education Inquiry, Per-Olof Erixon (red). Vol 1. No 4.

Elevers meingsskapning av skjønnlitteratur
Rødnes Kari Anne, Ludvigsen Sten
Nordisk pedagogik. Vol 29 pp. 235-249. Oslo : 2008 :
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömqvist Siv
Skrivprocessen - fortsatt aktuell!? Efter 30 år med skrivprocessen i Sverige
I Ann-Catrine Edlund & Ingmarie Mellenius. Svenskans beskrivning No 31 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 31-50.

Anderberg Elsie
Språkanvändningens funktion vid kunskapsbildning
Aktuell forskning om lärande. Resultatdialog : 2:2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie. s. 8-13.

Vurdering av læremidler med fokus på et flerkulturelt perspektiv
Aamotsbakken B, Askeland N, Maagerø E, Skjelbred D, Torvatn A.C
Tønsberg: Høgskolen i Vestfold. Rapport : 2/2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vetenskapsrådet Stockholm 2005

Østern Ann-Lena
Kulturell läsfärdighet genom estetiska läroprocesser
Kulturella mötesplatser i tid och rum. Rapport nr : 18/2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Østern, Ann-Lena; Kaj Sjöholm & Sol-Britt Arnolds-Granlund (red.) s. 25-40.

Tillkommer: Artiklar, ca 30 sidor. En avhandling enligt överenskommelse.

Referenslitteratur

Bergh Nestlog Ewa
Perspektiv i elevtexter : skriftligt argumenterande i grundskolans mellanår
Växjö : Växjö universitet, Institutionen för humaniora : [2009] : 139 s. :
Fulltext via Diva
Läsanvisning: Licentiatavhandling, svenska med didaktisk inriktning.

Blåsjö Mona
Skrivteori och skrivforskning : en forskningsöversikt
Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet : 2006 : 69 s. :
ISBN: 91-86762-58-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Digitala läromedel och learning design sequence i svensk skola. Brukarperspektiv.
Engström S, Svärdemo-Åberg E
En forskningsöversikt. LearnIT. Stockholm : 2006 :

Knudsen S.V.
Intersektionalitet-teoretisk inspiration till analyse av minoritetskulturer i laerebøger, eksemplifiert ved samerne i norsk laerebog
Oslo: Novus forlag : 2007 :
Läsanvisning: I Text i vekst, S.V. Knudsen; D. Skjelbred; B. Aamotsbakken (red.).

Kress Gunther R.
Multimodality : a social semiotic approach to contemporary communication
London : Routledge : 2010 [dvs 2009] : 212 s. :
ISBN: 978-0-415-32060-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Reichenberg M
Making Students Talk About Expository Texts
Scandinavian Journal of Educational Research, 52 : 2008 :
Läsanvisning: s. 17-39.

Skolverket
Vad händer med läsningen? En kunskapsöversikt om läsundervisningen i Sverige 1995 - 2007. www.skolutveckling.se
Stockholm : 2007 :

Anderberg Elsie
Språkanvändningens funktion vid kunskapsbildning
Aktuell forskning om lärande. Resultatdialog : 2:2009 :
Läsanvisning: Vetenskapsrådet: Stockholm. s. 8-13.