"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkdidaktik, Examensarbete för magisterexamen, 15 hp

Engelskt namn: Master's (one-year) Degree Assignment in Language Teaching and Learning

Denna kursplan gäller: 2017-08-21 och tillsvidare

Kurskod: 1SD002

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-18

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2017-06-29

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av en språkdidaktisk frågeställning och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. Detta förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet.

Kursen består av följande moment:

1. Forskningsplan, 1,5 hp
Research plan

2. Utkast vid 70%-seminarium, 6 hp
Draft for 70%-seminar

3. Färdigställt examensarbete 7,5 hp
Final version of degree assignment

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

  • uppvisa fördjupad kunskap inom området språkdidaktik genom att redogöra för forskningsläget inom ett valt område;
  • formulera en undersökningsbar frågeställning;
  • välja, tillämpa och tydligt redovisa lämplig forskningsmetod samt diskutera och motivera sitt val;
  • söka, kritiskt läsa och referera adekvat litteratur;
  • samla in, tolka och analysera komplext forskningsmaterial;
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat, utifrån vetenskapliga samt, där det är tillämpligt, samhälleliga och etiska perspektiv
  • strukturera en sammanhängande presentation med väl underbyggda argument
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil
  • utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med anvisningar
  • kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
  • kunna reflektera kring sin egen kunskaps- och färdighetsutveckling och visa hur framförd kritik tagits tillvara
  • diskutera generaliserbarhet och begränsningar i vetenskapliga studier, däribland den egna

Behörighetskrav

Gy: Engelska B/Engelska 6 samt Svenska B/Svenska 2 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 2. Univ: Minst 105 hp i vilka ska ingå minst 15 hp inom huvudområdet språkdidaktik på avancerad nivå, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Obligatoriska seminarier kring forskningsporcessens delar samt handledning i grupp och enskilt. Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Fortlöpande examination av forskningsprocessen (moment 1 och 2) samt bedömning av det färdiga examensarbetet (moment 3).

Moment 1 och 2 (Forskningsplan resp. Utkast till 70%-seminarium) bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Det färdigställda examensarbetet bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts får inte undergå förnyad prövning för högre betyg.

För examination av Moment 2 krävs godkänt betyg på Moment 1 och för godkänt betyg på Moment 3 krävs godkänt betyg på Moment 2.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på moment 3. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.  

 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 34

Kurslitteratur

Litteratur väljs i samråd med handledare.

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
Hämtas på
Obligatorisk

Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer för det specifika examensarbetet relevant litteratur.