Engelskt namn: Sámi B, The Sámi and Indigenous Peoples in a Global Context II
Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare
Kurskod: 1SA169
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Samiska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-14
Delkurs 1 Etnicitet och identitet, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen studeras hur de samiska identiteterna formas, förändras och gestaltas utifrån begreppet etnicitet samt etnicitetsteorier, med fokus på heterogenitet och variationer i tid och rum. Hur har samisk etnicitet och identitet utvecklats över tid, och vilka utmaningar har uppstått i olika tidsmässiga och samhälleliga kontexter?
Delkurs 2. Jämförande urfolksstudier II, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger fördjupade kunskaper om urfolkets kultur och historia i världen. I denna delkurs undersöks hur global och nationell utveckling på olika håll i världen påverkat urfolks förutsättningar att utveckla och bevara sin kultur. Vilka strategier har använts och vilka jämförelser kan göras med hur situationen utvecklats för det samiska folket historiskt och i nutid?
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
* redogöra för hur etnicitet och identitet kan förstås i relation till det samiska folket
* förklara hur global och nationell utveckling påverkat samers och andra urfolks förutsättningar att bevara och utveckla sin kultur
Färdighet och förmåga
* diskutera betydelsen av genus, etnicitet och hållbar utveckling i relation till traditionella kunskaper och samisk samhällsutveckling
* analysera vilka strategier som använts av olika urfolksgrupper för att behålla och utveckla sin kultur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
* kritiskt granska centrala etnicitets- och identitetsbegrepp utifrån ett historiskt perspektiv samt diskutera hur dessa konstrueras och kommuniceras
* jämföra hur samernas möjligheter att bevara och utveckla sin kultur förhåller sig andra urfolks möjligheter att göra detsamma.
Univ: 22,5 hp från Samiska A, kulturstudier i vilka Jämförande urfolksstudier I, 7,5 hp, ska ingå, eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, diskussioner samt seminarier.
All examination innebär bedömning av individuella prestationer.
1. Etnicitet och identitet (7,5 högskolepoäng)
Examination sker genom bedömning av
a) inlämningsuppgifter och den studerandes bidrag till diskussionsgrupper, 3 hp
b) skriftlig hemtentamen med muntlig kommentar, 4,5 hp.
2. Jämförande urfolksstudier II (7,5 högskolepoäng)
Examination sker genom bedömning av
a) inlämningsuppgifter och den studerandes bidrag till diskussionsgrupper, 3 hp
b) skriftlig hemtentamen med muntlig kommentar, 4,5 hp.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.
Alla examinerande uppgifter bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på lägst 10,5 högskolepoäng.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Amft Andrea
Sápmi i förändringens tid : en studie av svenska samers levnadsvillkor under 1900-talet ur ett genus- och etnicitetsperspektiv
Umeå : Kulturgräns norr : 2000 : 213, [2] s. :
ISBN: 91-88466-28-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar
Walter Maggie
Indigenous Data Sovereignty and Policy
Routledge : 2020 :
Online access for UMUB
Obligatorisk
Läsanvisning: pp. 99-111 "The Challenge of idigenous data in Sweden", Axelsson, P., & Mienna, C. S.
Berg-Nordlie Mikkel
Sámi in the Heart: Kinship, culture, and community as foundations for indigenous Sámi identity in Norway.
Ethnopolics, 21 (4), Taylor & Francis : 2022 :
Article
Obligatorisk
An urban future for Sápmi? : indigenous urbanization in the Nordic states and Russia
Berg-Nordlie Mikkel, Dankertsen Astri, Winsvold Marte
New York : Berghahn Books : 2022 : 281 pages :
ISBN: 9781800732643
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 107, "Young City Sámi in Norway and Sweden." Dankertsen, A. (2022).
Etnicitet och nationalism.
Eriksen Thomas Hylland, Barrett Michael
Nora : Nya Doxa : 1998 : 208 s. :
ISBN: 91-578-0012-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 10-27
Tidskrift för genusvetenskap : TGV
Malmö : Malmö University Electronic Publishing, Malmö University : 2007- :
Online access for UMUB
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 6-29, "Bortom gränserna. Ett brevsamtal om språk, tillhörighet och dekolonisering." Knobblock, I., & Stubberud, E. (2021)
https://doi.org/10.55870/tgv.v42i4.6049
The Sámi world
Valkonen Sanna, Aikio Áile, Alakorva Saara, Magga Sigga-Marja
Abingdon, Oxon : Routledge, Taylor & Francis Group : 2022 : xx, 600 pages :
https://s1.adlibris.com/images/62342217/the-sami-world.jpg
ISBN: 9780367458157
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: pp. 294-309, "Who are We, the People'?", Mörkenstam, U., Selle, P., & Valkonen, S. (n.d.).
https://doi.org/10.4324/9781003025511-21
Marainen Johannes
Namnen berättar i Samiska rötter : släktforska i svenska Sápmi.
Sveriges släktforskarförbund : 2016 :
Obligatorisk
Ruong Israel
Samerna : identitet och identitetskriterier
[198-?] : 16 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 17-32.
Basso Keith H.
Portraits of "the Whiteman" : linguistic play and cultural symbols among the Western Apache
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 1979 : 120 s. :
ISBN: 0-521-29593-9 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gricius Gabriella
A decolonial approach to Arctic security and sovereignty.
Arctic Yearbook : 2021 :
Article
Obligatorisk
Gonzales Lindberg Helena
The power of maps in shaping visions about the Arctic.
Arctic Yearbook : 2021 :
Article
Obligatorisk
Kent Neil.
The Sámi peoples of the North : a social and cultural history
London : Hurst : 2014. : ix, 331 s. :
ISBN: 9781849042574
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Indigenizing Education: Historical Perspectives and Present Challenges in Sámi Education.
Keskitalo Pigga, Olsen Torjer
Arctic Yearbook : 2021 :
Article
Obligatorisk
Music and arts in action
Fritt tillgänglig via
Obligatorisk
Läsanvisning: sid. 79-93, "Restoring identity and bringing balance through Navajo healing rituals", Moulton Paul F. (2011)
Dzhuliiana Semenova
Making space for Indigenous perspectives: cultural sovereignty in the Republic of Sakha (Yakutia).
Arctic Yearbook : 2021 :
Article
Obligatorisk
Thomsen Robert
Three Hundred Years Hence: Colonialism, Indigeneity, Modernism and Nationalism in the Interpretative Repertoires of the Greenland Hans Egede Statue Debate.
Arctic Yearbook : 2021 :
Article
Obligatorisk