"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Minoritetspedagogik i Norden, 7,5 hp

Engelskt namn: Minority Pedagogy in the Nordic Countries

Denna kursplan gäller: 2018-06-04 och tillsvidare

Kurskod: 1SA163

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-05-18

Innehåll

Kursen handlar om minoritetspedagogik som kunskapsområde i de nordiska länderna. Kursen ger en genomgång av det spektrum av utmaningar inom modern minoritetspedagogik som uppstår i dagens pluralistiska samhällen ur ett komparativt perspektiv med särskild fokus på nationella minoriteter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Kursen består av följande obligatoriska moment:

Moment 1. Minoritetspedagogik i fyra nordiska länder, 5 hp (Minority pedagogy in four Nordic countries)

Momentet fokuserar på de olika pedagogiska kontexterna för nationella språkliga och kulturella minoriteter i Sverige, Norge, Finland och i gränsområdet Danmark/Tyskland. I den finska kontexten fokuserar momentet på svenska skolor i Finland samt minoritetsrättigheter i grundskolan. Momentet innehåller en kort genomgång av de viktigaste styrdokumenten i respektive land samt kort statistik kring relevanta siffror. Studierna synliggör ideologiska, utbildningspolitiska, pedagogiska och praktiska aspekter i lärarutbildningar och styrdokument som berör autoktona och icke-autoktona grupper och deras utbildning i Norden.

Moment 2. Didaktiskt projekt, 2,5 hp (Didactic project)

Momentet ger exempel på undervisningssätt som främjar och utvecklar alla elevers språk och identiteter. Mot bakgrund av de begrepp som behandlats i moment 1 och de exempel som tas upp under moment 2, fokuserar detta moment på praktisk implementering av språkdidaktik och identitetsutvecklande arbetssätt i undervisning om eller för nationella minoriteter och hur minoritetstematik kan integreras i ämnesundervisning. Inom ramen för momentet utvecklar och presenterar studenterna individuellt eller parvis ett begränsat didaktiskt projekt kring läromedel, digitala verktyg, lektionsplanering eller undervisningsmodeller.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse
•    översiktligt kunna redogöra för minoritetsspråkens ställning i skolan och allmänt i Norden
•    visa kunskap om centrala begrepp inom minoritetspedagogiken
•    visa kunskap om de nationella minoriteternas rättsliga situation i Norden

Färdighet och förmåga
•    kunna redogöra för förutsättningar i undervisning av minoritetselever
•    kunna identifiera undervisningssätt som främjar och utvecklar alla elevers språk och identiteter
•    kunna argumentera för sina val inom ramen för ett didaktiskt projekt
•    kunna genomföra och presentera ett eget projektarbete inom minoritetsdidaktik

Värderingsförmåga och förhållningssätt
•    visa förmåga att reflektera över inlärning och undervisning av minoritetselever i dagens skola
•    visa förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges som en sommarkurs och undervisningen är upplagd som intensivkurs under två veckors tid som delas mellan två orter. Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, projektarbete och enskilda arbeten dels via nätplattformen och dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Det förutsätts att studenterna arbetar självständigt mellan föreläsningarna.

Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform. För att kunna göra egna inspelningar ska studenten ladda hem gratisprogrammet Audacity, använda motsvarande programvara eller använda de tjänster som tillhandahålls av UmU Play. Tillgång till dator och högtalare/hörlurar krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument. Beskrivning av eventuella ytterligare krav på utrustning ges i välkomstbrevet.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras med skriftliga eller praktiska prov under varje moment.

Moment 1: Examination består av
a) Minoritetspedagogik: reflekterande bloggskrivande under momentets gång (Minority pedagogy: blog contributions during course time) (1 hp)
b) Minoritetspedagogik: skriftlig hemtentamen (Minority pedagogy: written take-home examination) (4 hp).

Moment 2: Examination består av muntlig redovisning av ett didaktiskt projekt enskilt eller i par i slutet på intensivkursen (Didactic project) (2,5 hp).

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

De förväntade studieresultaten utgör kriterier för betyget Godkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt på

•    förmågan att tillämpa kunskap om minoritetspedagogik i praktiska uppgifter,
•    förmågan att kunna reflektera över undervisning och lärande i minoritetssammanhang,
•    förmågan att diskutera den egna utvecklingen i förhållande till ämnet minoritetspedagogik.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på minst 5 hp.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är sista dagen i augusti samma år som sommarkursen ges, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 23

I kursen ingår följande obligatoriska litteratur som tillhandahålls genom länkning via nätplattformen eller som kopior. I övrigt tillkommer läsning och övningar som delas ut under kurstillfället.

Nordsamiska i och utanför skolan: språkanvändning och attityder.
Belancic Kristina, Lindgren Eva, Outakoski Hanna, Westum Asbjørg, Sullivan Kirk
Ingår i:
Samisk kamp
Umeå : h:ström : 2017 : 303 sidor : sid. 252-279 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sidorna 252-279

En drøfting av inkludering som allmennpedagogisk begrep i lys av interkulturell pedagogikk og spesialpedagogik. In Interkulturel pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis (pp.131-145). Bergen, NO: Fagbokforlaget.
Børhaug F., Reindal S.
. : 2017 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (pp.131-145)

Gullberg Tom
Den svenska grundläggande utbildningen - garanten för det svenska i Finland? I Stefan Sjöblom & Siv Sandberg (red.), Makten att kombinera. Utmaningar, vägval och handlingskraft i Svenskfinland.
. : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 289-306

Kunnskap om samiske forhold som integrert del av laererutdanningene
Olsen Torjer A., Sollid Hilde, Johanssen Åse Mette
Ingår i:
Acta Didactica Norge
Universitetet i Oslo : vol. 11 : sid. art. 5 :
DOI:
Obligatorisk

Nationella minoritetsspråk i skolan : förbättrade förutsättningar till undervisning och revitalisering
Stockholm : Wolters Kluwer : [2017] : 647 sidor :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-24707-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: SoU 2017:91 Sidorna 177-229

Translanguaging : language, bilingualism and education
García Ofelia, Li Wei
Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan : 2014. : x, 165 pages :
ISBN: 978-1-137-38576-5-
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (pp. 5-19)