Engelskt namn: Teaching Ume Sami as a Heritage Language 1
Denna kursplan gäller: 2016-11-07 och tillsvidare
Kurskod: 1SA162
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-12-21
I kursen ingår en introduktion till de samiska språken och de olika varieteternas karaktärsdrag. Vidare studeras teorier om inledande läs- och skrivutveckling och språkets roll som bärare av kunskap och värderingar. Utifrån de teoretiska studierna tränas planering av pedagogiska aktiviteter som stödjer utveckling av flera språk. Där läggs särskild tonvikt på grundskolans tidiga år och den initiala läs- och skrivutvecklingen.
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1: Översikt över samiska språk, 2,5 högskolepoäng - Sami languages - an introduction
Moment 2: Att undervisa i modersmål 1, 5 högskolepoäng - Teaching heritage languages 1
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Introduktion i uppdraget som modersmålslärare i umesamiska, 7.5 hp, eller motsvarande.
Undervisningen är delvis nätbaserad och består av seminarier och föreläsningar via nätet och vid fysiska träffar. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument
Moment 1 examineras genom en hemtentamen. Moment 2 examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom diskussioner av delar av kurslitteraturen via lärplattformen. En avslutande självständig didaktisk uppgift redovisas muntligt och skriftligt.
Vid examination används betygsgraderna Godkänd och Underkänd för hemtentamen och de muntliga och skriftliga redovisningarna samt Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd på den självständiga uppgiften. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Hur Umeå blev björkarnas stad : fången, musen och branden = Gukttie Ubmeje súgij stáđđane sjaddij : fáŋgga, sjnjeärrá jah dålla
Blomqvist Anita, Salander Clara, Barruk Henrik
[Ny utg.] : Umeå : Berättarkraft : 2016 : 65 s. :
ISBN: 9789185177691
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hinton Leanne
How to Teach when the Teacher isnt fluent
I: J. Reyhner, O. Trujillo, R-L. Carrasco & L. Lockard (eds.): Nurturing Native Languages : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 79-92
Hämtas på http://jan.ucc.nau.edu/~jar/NNL/NNL_6.pdf
Boksamtal utvecklar elevers läsförståelse. En studie av hur barn bearbetar skönlitteratur.
Franklin Anna, Landh Elisabet
Skolportens numrerade artikelserie för utvcklingsarbete i skolan. Artikel nr 8/2014. : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas på http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/boksamtal-utvecklar-elevers-lasforstaelse/
Magga Ole Henrik
Samisk Språk
Ingår i:
Nordens språk
Oslo : Novus forl. : 1997 : 214 s. :
Obligatorisk
Sammallahti Pekka
The Saami languages : an introduction
Kárásjohka : Davvi girji : cop. 1998 : 268 s. :
ISBN: 82-7374-398-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The Saami Languages.
Scheller Elisabeth, Vinka Mikael
In The Barents Encyclopedia, ed. Mats-Olov Olsson. Oslo: Pax Forlag. : 2016 :
Obligatorisk
Läroplan för sameskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (308 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32544-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2015).
Skolverket : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas på Skolverkets webbplats: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2012 : 146 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-87115-26-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Nationella minoriteter i förskola, förskoleklass och skola.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1729 : 2015 :
Obligatorisk
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Hyltenstam Kenneth, Axelsson Monica, Lindberg Inger
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2012 : 502 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173072106
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt anvisningar.
Litteratur till den individuella uppgiften väljs i samråd med undervisande lärare.