"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Modersmålslärare i umesamiska 1, 7,5 hp

Engelskt namn: Teaching Ume Sami as a Heritage Language 1

Denna kursplan gäller: 2016-11-07 och tillsvidare

Kurskod: 1SA162

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-12-21

Innehåll

I kursen ingår en introduktion till de samiska språken och de olika varieteternas karaktärsdrag. Vidare studeras teorier om inledande läs- och skrivutveckling och språkets roll som bärare av kunskap och värderingar. Utifrån de teoretiska studierna tränas planering av pedagogiska aktiviteter som stödjer utveckling av flera språk. Där läggs särskild tonvikt på grundskolans tidiga år och den initiala läs- och skrivutvecklingen.

Kursen är indelad i två moment:
Moment 1: Översikt över samiska språk, 2,5 högskolepoäng - Sami languages - an introduction
Moment 2: Att undervisa i modersmål 1, 5 högskolepoäng - Teaching heritage languages 1

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om barns skriv- och läsinlärning/-utveckling samt relatera dessa till grundskolans styrdokument;
  • redogöra för några teorier om språkets betydelse för kunskapsutveckling liksom om språket som bärare av kultur och värderingar
  • beskriva vad som utmärker språkstimulerande samtal;
  • redogöra för de övergripande fonologiska, morfologiska och syntaktiska skillnaderna mellan de samiska språken och placera in umesamiskan, samt
  • redogöra för centrala drag i språksituationen, samt hur denna ter sig i Norge, Finland och Sverige.

Färdighet och förmåga

  • planera didaktiska aktiviteter som syftar till att utveckla elevers förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på umesamiska och motivera de val som gjorts

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • presentera och kritiskt granska digitala hjälpmedel för modersmålsundervisning.

Behörighetskrav

Univ: Introduktion i uppdraget som modersmålslärare i umesamiska, 7.5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad och består av seminarier och föreläsningar via nätet och vid fysiska träffar. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Moment 1 examineras genom en hemtentamen. Moment 2 examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom diskussioner av delar av kurslitteraturen via lärplattformen. En avslutande självständig didaktisk uppgift redovisas muntligt och skriftligt.

Vid examination används betygsgraderna Godkänd och Underkänd för hemtentamen och de muntliga och skriftliga redovisningarna samt Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd på den självständiga uppgiften. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
 
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 43

Hur Umeå blev björkarnas stad : fången, musen och branden = Gukttie Ubmeje súgij stáđđane sjaddij : fáŋgga, sjnjeärrá jah dålla
Blomqvist Anita, Salander Clara, Barruk Henrik
[Ny utg.] : Umeå : Berättarkraft : 2016 : 65 s. :
ISBN: 9789185177691
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hinton Leanne
How to Teach when the Teacher isn’t fluent
I: J. Reyhner, O. Trujillo, R-L. Carrasco & L. Lockard (eds.): Nurturing Native Languages : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 79-92 Hämtas på http://jan.ucc.nau.edu/~jar/NNL/NNL_6.pdf

Boksamtal utvecklar elevers läsförståelse. En studie av hur barn bearbetar skönlitteratur.
Franklin Anna, Landh Elisabet
Skolportens numrerade artikelserie för utvcklingsarbete i skolan. Artikel nr 8/2014. : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas på http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/boksamtal-utvecklar-elevers-lasforstaelse/

Magga Ole Henrik
Samisk Språk
Ingår i:
Nordens språk
Oslo : Novus forl. : 1997 : 214 s. :
Obligatorisk

Sammallahti Pekka
The Saami languages : an introduction
Kárásjohka : Davvi girji : cop. 1998 : 268 s. :
ISBN: 82-7374-398-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The Saami Languages.
Scheller Elisabeth, Vinka Mikael
In The Barents Encyclopedia, ed. Mats-Olov Olsson. Oslo: Pax Forlag. : 2016 :
Obligatorisk

Läroplan för sameskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (308 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32544-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2015).
Skolverket : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas på Skolverkets webbplats: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2012 : 146 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-87115-26-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Nationella minoriteter i förskola, förskoleklass och skola.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1729 : 2015 :
Obligatorisk

Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Hyltenstam Kenneth, Axelsson Monica, Lindberg Inger
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2012 : 502 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173072106
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt anvisningar.

Litteratur till den individuella uppgiften väljs i samråd med undervisande lärare.