Engelskt namn: Introduction to the Teaching of Ume Sami as a Heritage Language
Denna kursplan gäller: 2015-11-16 och tillsvidare
Kurskod: 1SA152
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-12-18
I kursen ingår studier av relevanta nationella styrdokument och de grundläggande begrepp som används där. Vidare studeras några teorier om barns språkutveckling och flerspråkighet ur ett individperspektiv. Utifrån de teoretiska studierna tränas planering av pedagogiska aktiviteter som stödjer utveckling av förmågan att använda ett språk i muntlig kommunikation. Där läggs särskild tonvikt på förskolan och grundskolans tidiga år där språklekar och utomhusaktiviteter utgör en integrerad del. Introduktion i användning av digitala hjälpmedel för undervisning ingår också.
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen är delvis nätbaserad och består av seminarier och föreläsningar via nätet och vid fysiska träffar. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument
Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom diskussioner av delar av kurslitteraturen via lärplattformen. En avslutande självständig didaktisk uppgift redovisas muntligt och skriftligt.
Vid examination används betygsgraderna Godkänd och Underkänd för de muntliga och skriftliga redovisningarna samt Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd på den självständiga uppgiften. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Dahlgren Lars Owe
Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-04559-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berättande i förskolan
Bruce Barbro, Riddersporre Bim
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 283 s. :
ISBN: 9789127137837
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Läroplan för förskolan (1pfö 98, reviderad 2010)
Hämtas på Skolverkets webbplats: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 : 2010 :
Obligatorisk
Läroplan för sameskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (308 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32544-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2015 : 259 s. :
Fritt tillgänglig
ISBN: 9789138326664
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2012 : 146 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-87115-26-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Nationella minoriteter i förskola, förskoleklass och skola.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1729 : 2015 :
Obligatorisk
Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
ISBN: 9789140691507
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Flerspråkighet en forskningsöversikt. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2012.
Hämtas på www.vr.se/download/18.../Flerspråkighet+-+En+forskningsöversikt.pdf eller på http://www.andrasprak.su.se/publikationer/facklitteratur/flerspr%C3%A5kighet-en-forsknings%C3%B6versikt-1.109432 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läses enligt anvisningar.
Litteratur till den individuella uppgiften väljs i samråd med undervisande lärare.