"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samiska C med didaktisk inriktning, 15 hp

Engelskt namn: Teaching of Sami

Denna kursplan gäller: 2022-01-03 och tillsvidare

Kurskod: 1SA149

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Samiska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-01-14

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2021-09-13

Innehåll

Kursen består av följande obligatoriska delkurser:

1. Samiskan i skolan, 7,5 hp  

Delkursen ser på den samiska språksituationen i Sverige idag och hur den påverkar skolämnet samiska och samiska elevers skolsituation i stort, med fokus på övergången från tidiga till senare år. Samiskan och ämnets förutsättningar och resurser i olika skolformer studeras och diskuteras. Relevanta begrepp inom bl.a. språksociologi, språkdidaktik, flerspråkighet och flerspråkig utveckling introduceras. Läroplaner och andra styrdokument studeras och ställs i relation till nationella mål, gällande lagstiftning, revitaliseringsprocesser och de förutsättningar som gäller för elevernas positiva utveckling i minoritetsspråket. Jämförelser med förhållanden i grannländerna görs. 

2. Språkdidaktik i en samisk kontext, 7,5 hp  

Mot bakgrund av de teoretiska begrepp som behandlats i delkurs 1 fokuserar denna delkurs på praktisk implementering av språkdidaktik och språkutvecklande arbetssätt i undervisning i samiska och hur samisk tematik kan integreras i ämnesundervisningen. Samiska läromedel studeras liksom verktyg och metoder för att stödja lärande och språkutveckling. I delkursen ingår planering och genomförande av undervisning inom en befintlig samisk pedagogisk verksamhet. Inom ramen för delkursen utvecklar och presenterar studenterna ett individuellt didaktiskt projekt kring läromedel, digitala verktyg eller undervisningsmodeller som testas inom den samiskspråkiga verksamheten.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • översiktligt kunna redogöra för samiskans ställning i skolan och allmänt i Sverige och övriga Norden
  • kunna redogöra för skillnader när det gäller undervisning i samiska som ett ämne i sameskolan jämfört med i den vanliga grundskolan
  • visa kännedom om relevanta styrdokument och deras innehåll
  • visa kunskap om centrala begrepp inom flerspråkig språk-, läs- och skrivutveckling 
  • visa kunskap om språkdidaktiska grundbegrepp
  • kunna översiktligt förklara vad som menas med språkdusch-  eller språkbadsmetoden
  • visa kunskap om samiska läromedel

Färdighet och förmåga

  • kunna relatera forskningsresultat inom språk-, läs och skrivutveckling till skolans styrdokument
  •  kunna välja och använda adekvata läromedel och digitala resurser som stöd för undervisningen
  •  kunna argumentera för sina val inom ramen för ett didaktiskt projekt
  • kunna planera, genomföra och presentera ett eget projektarbete inom samisk didaktik
  • kunna analysera och kommentera andras texter och andra arbeten ur språklig, innehållslig och didaktisk synvinkel

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna anlägga ett kritiskt perspektiv på läromedelm forskningsresultat och debattinlägg som rör samiska förhållanden
  • visa förmåga att reflektera över inlärning och undervisning i samiska i dagens skola
  • visa förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling

Behörighetskrav

Univ: Lägst 45 hp i huvudområdet samiska, som ska inkludera lägst 22,5 hp från någon av kurserna Samiska: Nordsamiska B, Samiska: Lulesamiska B eller Samiska: Sydsamiska B, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, projektarbete och enskilda arbeten dels via aktuell plattform och i virtuell klassrumsmiljö, dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Det förutsätts att studenterna arbetar självständigt mellan träffarna.  

Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en lärplattform. Ett program för digitala ljudinspelningar krävs. Tillgång till dator och högtalare/hörlurar krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.

Examination

Examinationen i delkurs 1 sker genom seminarieövningar (3 hp) samt skriftlig hemtentamen vid delkursens slut (4,5 hp). 

Examinationen i delkurs 2 sker genom skriftliga inlämningsuppgifter under delkursens gång (3 hp) samt redovisning av ett individuellt didaktiskt projekt (4,5 hp). 
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.  

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För godkänt betyg på delkurs som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på bägge delkurserna 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.  

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 1

All litteratur läses enligt anvisningarna. Förutom litteraturen som listas här nedan tillkommer artiklar och övningar på nätplattformen samt rapporter, styrdokument och andra myndighetstexter: (Länkar finns på kursens lärplattform.)

Carlson Marie
Flerspråkighet iom lärarutbildningen - Ett perspektiv som saknas.
Utbildnng & Demokrati 18(2). 39-66. http://www.oru.se/PageFiles/15299/Marie%20Carlson.pdf : 2009 :
Obligatorisk

Hirvonen Vuokko
"Out on the fells, I feel like a Sámi': Is There Linguistic and Cultural Equality in the Sámi school?"
I: Can Schools Save Indigenous Languages? Policy and Practice on Four Continents, redigerad av Naancy H. Hornberger, 1:a uppl., 15-41. Basingstoke: Palgrave Macmillan. : 2008 :
Obligatorisk

Toward practical framework of Sámi education
Keskitalo Pigga, Määttä Kaarina, Uusiautti Satu
British Journal of Educational Research 1 (2): 84-106 : 2011 :
Obligatorisk

Language Immersion Tepee as a Facilitator of Sàami Language Learning
Keskitalo Pigga, Määttä Kaarina, Uusiautti Satu
Journal of Language, Identity & Education 13 (1): 70-79. doi:10.1080/15348458.2014.864215 : 2014 :
Obligatorisk

Indigenous children's education and indigenous languages. Expert paper written for the United Nations Permanent Forum on Indigenous Issues.
Magga O.H.,, Nicolaisen M., Trask T., Skutnabb-Kangas D. Robert
New York, NY: United Nations. 17 s. http://www.tove-skutnabb-kangas.org/pdf/PFII Expert paper 1 Education final. pdf : 2005 :
Obligatorisk

Sámi time, space, and place: Exploring teachers' metapragmatic statements on Sámi language use, teaching, and revitalization in Sápmi.
Hornberger Nancy, Outakoski Hanna
Confero (Pre-Published) 3 (1): 1-46. doi:10.3384/confero.2001-4562.150618 : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.confero.ep.liu.se/article.asp?DOI=10.3384/confero.2001-4562.150618

Simpson Leanne
Indigenous environmental education for cultural survival
Canadian Journal of Environmental Education, 7(1). 13-25. : 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/271/160

Vannestål Maria Estling
Att ta in världen i klassrummet - om digital teknik i språkundervisningen.
Norsk pedagogisk tidskrift, 2/2012.100-112. : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://www-idunn-no.proxy.ub.umu.se/npt/2012/02/att_ta_in_vrlden_i_klassrummet_-_om_digital_teknik_i_spraa

Övningar kring digitala och andra läromedel i samiska tillkommer. Länkar till befintliga digitala läromedel finns på kursens lärplattform.