Etik och reflexivitet inom samiskrelaterad forskning, 7,5 hp
Engelskt namn: Ethics and reflexivity in Sami-related Research
Denna kursplan gäller: 2014-01-13
och tillsvidare
Kurskod: 1SA132
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Samiska studier: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-12-06
Innehåll
Kursen ämnar att fördjupa frågor rörande etik och reflexivitet inom samiskrelaterad forskning. Kursen är konstituerad kring fyra olika begrepp/begreppspar som återkommer i postkoloniala/dekoloniala studier och som, i detta sammanhang, syftar till att avancera resonemangen rörande etik och reflexivitet i relation till forskarroll, forskningspraktik och forskningspresentation. Ett antal centrala begrepp/begreppspar diskuteras under kursen, inklusive ontologi, hybriditet/subalternitet, ”white privilege” och ”co-managed research”. Begreppen/begreppsparen avhandlas vid textseminarier samt under en avslutande workshop där studenterna uppmanas att kritiskt diskutera begreppen och dess implikationer ur både ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Diskussionerna kommer att kopplas till deltagarnas egna erfarenheter av att beforska/beforskas och på detta vis detta ges deltagarna en möjlighet att fördjupa sina kunskaper om etik och reflexivitet inom samiskrelaterad forskning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
uppvisa god kunskap om och förståelse av aktuella problemformuleringar rörande etik och reflexivitet inom samiskrelaterad forskning
uppvisa god kunskap om och förståelse av centrala begrepp som förekommer i postkoloniala/dekoloniala studier, inklusive ontologi, hybriditet/subalternitet, ”white privilege” och ”co-managed research”.
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
kritiskt och konstruktivt diskutera frågor rörande etik och reflexivitet i samiskrelaterad forskning och deras implikationer ur både teoretiska och praktiska perspektiv
relatera frågor om etik och reflexivitet i samiskrelaterad forskning till centrala begrepp som förekommer i postkoloniala/dekoloniala studier, inklusive ontologi, hybriditet/subalternitet, ”white privilege” och ”co-managed research”
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna
kritiskt och konstruktivt diskutera frågor rörande etik och reflexivitet i relation till forskarroll, forskningspraktik och forskningspresentation i samiskrelaterad forskning.
Behörighetskrav
Gy: Engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Univ: 90 hp inom ett huvudområde inom Humaniora och teologi eller Juridik och samhällsvetenskap enligt SCB:s klassificering. Grundläggande kunskaper om samisk historia och kultur samt om urfolksfrågor i en internationell och samisk kontext förutsätts.
Undervisningens upplägg
Kursens upplägg innefattar individuella litteraturstudier, deltagande i fyra seminarier och deltagande i en avslutande workshop.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid samtliga seminarier, aktivt deltagande i den avslutande workshopen samt en skriftlig individuell uppgift om ca 5000 ord.
Etnicitet och nationalism. Eriksen Thomas Hylland, Barrett Michael Nora : Nya Doxa : 1998 : 208 s. : ISBN: 91-578-0012-X Se Umeå UB:s söktjänst
Gaski Harald Indigenism and cosmopolitanism: A pan-Sami view of the Indigenous perspective in Sami culture and research. AlterNative: An international Journal of Indigenous Peoples 9(2):113-124 : 2013 :
Co-managed research: non-Indigenous thoughts on an Indigenous toponymy project in northern British Columbia. Heikkilä Karen, Fondahl Gail Journal of Cultural Geography 29(1):61-86 : 2012 :
Rethinking the builing blocks: ontological pluralism and the idea of 'management'. Howitt Richard, Suchet-Perarson Sandra Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 88 (3): 323-335. : 2006 :
Kowal Emma The Stigma of the White Privilege Cultural Studies 25(3):313-333 : 2011 :
LaRocque Emma When the other is me : Native resistance discourse, 1850-1990 Winnipeg : University of Manitoba Press : c2010 : ix, 218 p. : ISBN: 978-0-88755-703-3 : Se Umeå UB:s söktjänst
Indigenous Research and Parrhesia. Manuskript. Tillhandahålls av institutionen. Ledman Anna-Lill, Brännlund Isabelle . : 2013 :
Nadasdy Paul Transcending the Debate over the Ecologically Noble Indian: Indigenous Peoples and Environmentalism. Ethnohistory 52(2):291-331. : 2005 :
Paradies Yin C. Beyond Black and White: Essentialism, hybridity and Indigeneity. Journal of Sociology 42(4):355-367 : 2006 :
Regan Paulette Unsettling the settler within : Indian residential schools, truth telling, and reconciliation in Canada Vancouver : UBC Press : 2010 : 299 p. : ISBN: 9780774817776 (cloth) Se Umeå UB:s söktjänst
Smith Linda Tuhiwai Decolonizing methodologies : research and indigenous peoples London : Zed : 1999 : 224 s. : ISBN: 1-85649-623-6 ; £42.95 : CIP entry (Nov.) Se Umeå UB:s söktjänst
Marxism and the interpretation of culture Nelson Cary, Grossberg Lawrence Houndmills : Macmillan Education : 1988 : 738 s. : ISBN: 0-333-46275-0 (inb.) ; Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Spivak, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak?
Spivak Gayatri Chakravorty The trajectory of the subaltern in my work. (video online). Available at: http://www.youtube.com/watch?v=2ZHH4ALRFHw (Accessed 30 Oktober 2013) :
Doing is Learning: Analysis of an Unsucessful Attempt to Adapt TEK/IK Methodology to Norwegian Sámi Circumstances. Ween Gro Birgit, Riseth Jan Åge Acta Borealia 28(2):228-242. : 2011 :