"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskapliga metoder - kandidatkurs, 15 hp

Engelskt namn: Methods in the Study of Religion - bachelor's course

Denna kursplan gäller: 2024-10-28 och tillsvidare

Kurskod: 1RE244

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-06-14

Innehåll

Kursen förbereder studenterna för att skriva kandidatuppsats genom att ge dem en praktisk introduktion till forskningsmetoder inom religionsvetenskap. Först en systematisk överblick av religionsvetenskapens utveckling, med fokus på ursprunget till dess metoder i andra discipliner. Studenterna kommer att lära sig olika praktiska forskningsmetoder som idag används inom religionsvetenskaplig forskning, allt från arkivarbete till intervjuer och observationer. Efter avslutad kurs kommer studenterna att vara väl förberedda för att utveckla en frågeställning och utföra en undersökning inom ramen för sin kandidatuppsats. 

Delkurs 1: Områdesöversikt (3 hp) 

Denna delkurs kommer att introducera studenterna till den historiska utvecklingen av religionsvetenskap som ett vetenskapligt område, dess discipliner och teoretiska diskussioner. 

Delkurs 2: Historiska metoder för religionsstudier (6 hp) 

Denna delkurs kommer att introducera studenterna till användningen av arkiv (i olika former), litteraturbaserad forskning, källkritik och metoder för textanalys. Detta kommer att ge studenterna kunskap och förståelse för hur man kan bedriva historisk och textinriktad forskning på ett metodiskt och vetenskapligt sätt. Inom ramen för kursen får studenterna genomföra praktiska uppgifter där de metodiska kunskaperna tillämpas. Studenterna kommer också att få reflektera över teoretiska frågor om historiebruk inom religionsstudier. 

Delkurs 3: Religionsbeteendevetenskapliga metoder (6 hp) 

Delkursen behandlar på ett fördjupande sätt olika metodologiska perspektiv inom religionsbeteendevetenskap samt relaterade etiska frågeställningar. Del kursen ger studenterna kunskap och förståelse för ett urval av metoder relevanta för religionsbeteendevetenskaplig forskning i såväl digitala som analoga miljöer. Delkursen ger också studenterna inblick i olika tekniska lösningar i relation till vald metod. Inom ramen för delkursen ges studenterna möjlighet att överväga och pröva metoder för empiriinsamling och analys inför kommande uppsatsarbete. 

Förväntade studieresultat

Delkurs 1: 

För godkänd kurs ska studenten kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för de olika metoder och tillvägagångssätt som ingår i religionsvetenskap. 

 Färdighet och förmåga 

  • förklara relevansen av metodiska och teoretiska angreppsätt för ett valt forskningsämne inom religionsstudiet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • göra bedömningar om lämpligheten av särskilda metodiska och teoretiska angreppssätt till ämnen inom religionsstudier. 

 

Delkurs 2: 

För godkänd kurs ska studenten kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • förklara vetenskapliga tillvägagångssätt inom det historiska studiet av religion. 
  • uppvisa medvetenhet om metoddiskussioner av relevans för religionshistoriska studier. 

Färdighet och förmåga 

  • planera en vetenskaplig forskningsmetod som är lämplig för ett valt ämne i det historiska studiet av religion. 
  • samla forskningsmaterial som är lämpligt för att behandla ett valt ämne. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera vilka metoder som är relevanta utifrån syfte, forskningsfråga och forskningsläge. 
     

Delkurs 3: 

För godkänd kurs ska studenten kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • visa förståelse för ett antal metoder för insamling och analys av data inom det religionsbeteendevetenskapliga forskningsområdet. 
  • visa förståelse för de forskningsetiska frågor som aktualiseras i samband med empirisk forskning om religion. 

Färdighet och förmåga 

  • välja och tillämpa adekvata metoder utifrån en undersöknings syfte och forskningsfrågor. 
  • göra forskningsetiska bedömningar av eventuella positiva eller negativa konsekvenser för deltagarna i en religionsbeteendevetenskaplig studie. 
  • självständigt välja, och argumentera för, val av metod för datainsamling och -analys.  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • visa medvetenhet om den religionsbeteendevetenskapliga forskningens vetenskapsteoretiska, etiska och samhälleliga aspekter 
  • förhålla sig reflexivt och etiskt till tillämpningen av metoder som används inom religionsbeteendevetenskaplig forskning. 
  • värdera vilka metoder som är relevanta utifrån syfte, forskningsfråga och forskningsläge. 
     

Behörighetskrav

För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, där det ingår minst en kurs om 7,5 hp inom religionshistoria och minst en kurs om 7,5 hp inom religionsbeteendevetenskap.  

Engelska B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).  

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består i huvudsak av föreläsningar, seminarier, workshops och studiebesök (som kan innefatta virtuella besök). 

Examination

Varje delkurs examineras för sig. Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga uppgifter, muntliga redovisningar och seminarier. Muntliga redovisningar och seminarier bedöms med betygsgraderna Godkänd och Underkänd. Skriftliga uppgifter bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För ett erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på alla delar som bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, och Underkänd, samt betyget Godkänd på övriga delar. 

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

I en examen får denna kurs inte inkluderas tillsammans med en annan kurs med liknande innehåll. Vid osäkerhet bör studenten konsultera studierektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå Universitet. 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.