"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religion, pedagogik och samhälle: kandidatkurs i religionspedagogik, 15 hp

Engelskt namn: Religion, Education and Society: Specialization Course in Religious education

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 1RE204

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-05-04

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och praktik inom religionspedagogiken samt en inledning i religionspedagogisk forskning och metod. Pedagogiska problem som det religiösa lärandet diskuteras utifrån olika traditioner med fokus på mångkulturalitet. Mot bakgrund av en historisk översikt om det kristna kulturarvet analyseras traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria och aktuella pedagogiska frågeställningar. Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studenterande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp beträffande förståelse av religiositet och religiöst engagemang i aktuella svenska förhållanden,
  • redogöra för kristendomens nutida situation ur ett nord-syd perspektiv,
  • visa översiktlig kunskap om idéer och traditioner i den svenska religionsundervisningens historia,
  • beskriva pedagogiska modeller gällande samfund för barn- och ungdomsverksamhet,
  • visa förståelse för genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion,
  • diskutera förändringsprocesser inom det mångkulturella samhället.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa teoretiska verktyg för förståelse och analys av religiositet i dagens Sverige,
  • uppvisa förmåga att reflektera över orsakerna till kristendomens ställning utanför och inom västvärlden,
  • problematisera följderna av det historiska förhållandet mellan kyrka och stat i fråga om religionsundervisning i Sverige, - analysera pedagogiska modeller angående lämplighet för olika åldersgrupper i barn- och ungdomsverksamhet,
  • kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • uppvisa en repertoar av verktyg för att reflektera kring genusperspektivet beträffande pedagogiska frågeställningar och religiöst engagemang,
  • analysera den egna förförståelsen av olika teorier om barns religiösa och sociala utveckling,
  • uppvisa ett sakligt förhållningssätt till lämpliga pedagogiska modeller rörande barn- och ungdomsverksamhet.

Behörighetskrav

För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, varav minst 7,5 hp utgörs av religionsbeteendevetenskap eller historisk och praktisk teologi eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och muntliga prov. Examinationen består av individuell hemtentamen om 7,5 hp samt individuella, muntliga seminarieredovisningar om 7,5 hp. För studerande som inte godkänts vid de individuella, muntliga seminarieredovisningarna begärs skriftlig komplettering senast 15 dagar före hemtentamen.

För helkursbetyg används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på samtliga moment.
 
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Studenter som överväger en ansökan om tillgodoräknande bör först kontakta studievägledaren för religionsvetenskap och teologi.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 1

    Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
    Andersson Daniel, Sander Åke
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. :
    ISBN: 978-91-44-05398-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ( Valda delar)

    Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv
    Berglund Jenny, Larsson Göran
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-00358-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kyrkopedagogik i Munkfors : en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
    Dalevi Sören, Osbeck Christina
    Karlstad : Karlstad University Press [distributör] : 2012 : 123 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86637-07-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Everist Norma Cook
    The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
    Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
    ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Groome Thomas H
    Will There Be Faith? A New Vision for Educating and growing Disciples.
    New York NY: HarperCollins Publisher : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN:9780062037282

    Hartman Sven G.
    Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jenkins Philip
    The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south
    New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. :
    ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ( Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)

    Larsson Rune
    Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
    Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-88552-83-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag
    Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline
    Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-633-5077-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillhandahålls via kursansvarig lärare

    Lundby Knut
    Religion across media : from early antiquity to late modernity
    New York : Peter Lang : 2013 : xxiii, 215 pages :
    ISBN: 9781433120770 (pbk. : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfstedt Malin
    Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
    ISBN: 978-91-44-05785-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zipernovszky Hanna
    Läsning och lösning : metodbok för digital arkivforskning i religionspedagogik
    Umeå : Forskningsarkivet, Umeå universitet : 2013 : 135 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-66509
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig online via Umeå Universitetsbibliotek

    Artiklar

  • Giltig från: 2017 vecka 1

    OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.

    Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
    Andersson Daniel, Sander Åke
    3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 546 s. :
    ISBN: 9789144101767
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kyrkopedagogik i Munkfors : en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
    Dalevi Sören, Osbeck Christina
    Karlstad : Karlstad University Press [distributör] : 2012 : 123 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86637-07-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Everist Norma Cook
    The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
    Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
    ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Groome Thomas H.
    Kommer det att finnas tro? : en ny vision för undervisning och växande tro
    BoD : 2015 : 380 s. :
    ISBN: 9789174638400
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Sven G.
    Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
    2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jenkins Philip
    The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south
    New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. :
    ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ( Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)

    Larsson Rune
    Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
    Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-88552-83-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfstedt Malin
    Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
    ISBN: 978-91-44-05785-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hermeneutik, didaktik och teologi : en vänbok till Björn Skogar
    Skogar Björn, Olsson Susanne, Thurfjell David
    [Huddinge] : Susanne Olsson, David Thurfjell : 2008 : 237 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-2189
    Obligatorisk

    Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag
    Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline
    Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-633-5077-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: tillhandahålls via kursansvarig lärare)

    Hedin Christer
    Religionsundervisning : didaktik och praktik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
    ISBN: 9789144100890
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: denna bok är valbar

    Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
    Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
    ISBN: 978-91-44-05490-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (valda delar) Se bibliotekskatalogen Album

    Artiklar