"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionsvetenskap: kandidatkurs, 30 hp

Engelskt namn: Religious studies: Bachelor level

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 och tillsvidare

Kurskod: 1RE187

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-11-21

Innehåll

Kursen behandlar interaktionen mellan religion, individ och samhälle. Kursen breddar och fördjupar tidigare tillägnade kunskaper i religionsvetenskap och lägger särskild tyngdpunkt på etik inom några världsreligioner. Kursen består av fyra moment:

Moment 1 – Metod och Teori  3hp
Inom momentets ramar presenteras grundläggande metod och teori för uppsatsskrivande. Studenterna fördjupar sig sedan i relevanta metoder och teorier för valda uppsatsområden.

Moment 2 – Religion och etik 7 hp
Momentet behandlar etik inom religionerna hinduism, buddhism, judendom, kristendom och islam. Inom momentet kommer religionernas teoretiska och praktiska perspektiv på etik behandlas.

Moment 3 – Individuell fördjupning 5 hp
Momentet ger fördjupade kunskaper inom ett valfritt tematiskt område i religionsvetenskaplig forskning. Vidare ska den studerande uppöva färdigheter i självständig bearbetning och analys.

Moment 4 – Kandidatuppsats 15 hp
Momentet avser att ge den studerande grundläggande kunskaper om hur man kan analysera och presentera en, för läraryrket relevant, religionsvetenskaplig frågeställning. Detta sker genom ett självständigt uppsatsarbete omfattande 15 hp.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna

Moment 1 – Metod och Teori
Kunskap och förståelse

  • redogöra för några grundläggande vetenskapliga förhållningssätt, metoder och teorier för uppsatsskrivande.

Färdighet och förmåga

  • kritiskt analysera teoriers och metoders relevans för specifika frågeställningar;
  • tillämpa vetenskapliga teorier vid analys av specifika exempel;
  • utforma diskussionsfrågor och leda fördjupade diskussioner kring olika teorier och metoder;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera den egna utgångspunkten och förförståelsen av sambanden mellan metod, teori och resultat.
  • kritiskt analysera teoriers och metoders lämplighet för specifika frågeställningar vad gäller resultatens giltighet;
  • muntligt såväl som skriftligt förhålla sig kritiskt till såväl egna som andras argument, slutsatser och ställningstaganden.

Moment 2  – Religion och etik
Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhisms syn på grundläggande etiska problem;
  • redogöra för grundläggande etiska teorier inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
  • beskriva och förklara olika sätt att se på etiska frågor inom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism;
  • självständigt kunna ge en utförlig beskrivning och en grundlig analys av ett par centrala frågeställningar i relation till världsreligionernas etik.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna

  • utifrån ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, skriftligt och muntligt, analysera hur grundläggande begrepp, centrala teorier och dogmer brukas inom dessa religiösa traditioner vad gäller etiska frågor.
  • tillämpa olika historie- och religionsvetenskapliga perspektiv och källkritik vid analys av dessa religiösa traditioners syn på etik;
  • analysera judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhisms förhållningssätt till specifika etiska frågor;
  • presentera analyser, kritik och förslag till lösningar på etiska problem i tal och skrift till olika målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna

  • kritiskt granska, värdera och diskutera kursinnehåll och kurslitteratur utifrån, bland annat, ett genusperspektiv;
  • skilja mellan inomreligiös och vetenskaplig terminologi;
  • uppvisa ett källkritiskt förhållningssätt till de olika källkategorierna som behandlas under momentet;
  • reflektera över relevansen av kunskap om dessa religiösa traditioners etik, i synnerhet med hänsyn till samhällets behov.

Moment 3 – Individuell fördjupning
Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala tankegångar inom fördjupningsområdet;
  • redogöra för förändringslinjer inom fördjupningsområdet;
  • redogöra för de teorier och metoder som används inom fördjupningsområdet.

Färdighet och förmåga

  • självständigt identifiera och formulera centrala frågeställningar inom fördjupningsområdet;
  • presentera resultat inom det valda fördjupningsområdet muntligt eller skriftligt inom givna tidsramar
  • analysera, jämföra och problematisera olika teoretiska argument inom fördjupningsområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera betydelsen av olika företeelser inom problemområdet i ett vidare samhällssammanhang.

Moment 4    Kandidatuppsats
Kunskap och förståelse

  • visa förtrogenhet med de metodiska och teoretiska problem som aktualiseras under en forskningsprocess.

Färdighet och förmåga

  • uppvisa förmåga att självständigt formulera och lösa en forskningsuppgift;
  • uppvisa förmåga att självständigt söka källmaterial; samt
  • analysera och presentera en, för läraryrket relevant, religionsvetenskaplig frågeställning i form av en uppsats.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • uppvisa ett källkritiskt förhållningssätt till de olika källkategorierna som används i ett specifikt religionsvetenskapligt forskningsarbete;
  • värdera hanteringen av aktuell informationsteknologi i vetenskapliga och didaktiska sammanhang; samt
  • konstruktivt och kritiskt granska sitt eget och andras vetenskapliga skrivande.

Behörighetskrav

För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, där minst en kurs om 7,5 hp ingår inom de båda inriktningarna religionsbeteendevetenskap samt religionshistoria.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och enskild handledning.

Examination

Examinationen på kursen delas upp i olika delar.
Metod och teori examineras genom seminarier om 1.5 hp och PM om 1.5 hp.
Religion och Etik examineras genom seminarier om 1.5 hp och PM om 5.5 hp.  
Individuell fördjupning examineras genom seminarium om 1hp och PM om 4 hp.
Kandidatuppsatsen examineras genom uppsatsseminarier och uppsats om totalt 15hp.
Seminarier bedöms med betygsgraderna Godkänd, Underkänd. PM och uppsatser bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

För att erhålla Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst tre fjärdedelar av de delar som bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd, Underkänd samt Godkänd på övriga delar.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle. Den studerande har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 2

    Moment 1

    Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
    Alvesson Mats, Sköldberg Kaj
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 402 s. :
    ISBN: 91-44-38161-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (eller senare upplaga)

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Referenslitteratur Moment 1

    Ejlertsson Göran
    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
    ISBN: 9789144101637
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wibeck Victoria
    Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
    2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-05856-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Etical issues in six religious traditions
    Lawton Clive, Morgan Peggy
    Edinburgh University Press, Edinburgh : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar

    Moment 3

    Litteratur bestäms i samråd med examinator.

    Artiklar

    Moment 4

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker , Jørgensen
    Liber: Malmö. : 2009 :
    Obligatorisk

    Artiklar

  • Giltig från: 2016 vecka 1

    OBS! Kurslitteraturen kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.

    Moment 1

    Hinnells John R.
    The Routledge companion to the study of religion
    2. ed. : London : Routledge : 2010 : 610 s. :
    ISBN: 9780415473279 (hardback : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Online. https://ia700804.us.archive.org/29/items/TheRoutledgeCompanionToTheStudyOfReligionHinnellsJohnR/0415333105.pdf

    Artiklar

    Moment 2

    Etical issues in six religious traditions
    Lawton Clive, Morgan Peggy
    Edinburgh University Press, Edinburgh : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar

    Moment 3

    Litteratur bestäms i samråd med examinator.

    Notera att det kan finnas paperback och e-böcker tillgängliga.