Huvudområden och successiv fördjupning:
Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Idé och samhällsstudier, 2012-09-17
Reviderad av: Idé och samhällsstudier, 2012-11-05
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och praktik inom religionspedagogiken samt en inledning i religionspedagogisk forskning och metod. Pedagogiska problem som det religiösa lärandet kan medföra diskuteras utifrån olika traditioner med fokus på mångkulturalitet. Mot bakgrund av en historisk översikt om det kristna kulturarvet analyseras traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria och aktuella pedagogiska frågeställningar. Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs skall den studenterande kunna: - redogöra för centrala begrepp beträffande förståelse av religiositet och religiöst engagemang i aktuella svenska förhållanden, - redogöra för kristendomens nutida situation ur ett nord-syd perspektiv, - visa översiktlig kunskap om idéer och traditioner i den svenska religionsundervisningens historia, - beskriva pedagogiska modeller gällande samfund för barn- och ungdomsverksamhet, - visa förståelse för genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion, - diskutera förändringsprocesser inom det mångkulturella samhället.
Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs skall den studenterande kunna: - tillämpa teoretiska verktyg för förståelse och analys av religiositet i dagens Sverige, - uppvisa förmåga att reflektera över orsakerna till kristendomens ställning utanför och inom västvärlden, - problematisera följderna av det historiska förhållandet mellan kyrka och stat i fråga om religionsundervisning i Sverige, - analysera pedagogiska modeller angående lämplighet för olika åldersgrupper i barn- och ungdomsverksamhet, - kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs skall den studenterande kunna: - uppvisa en repertoar av verktyg för att reflektera kring genusperspektivet beträffande pedagogiska frågeställningar och religiöst engagemang, - analysera den egna förförståelsen av olika teorier om barns religiösa och sociala utveckling, – uppvisa ett sakligt förhållningssätt till lämpliga pedagogiska modeller rörande barn- och ungdomsverksamhet.
Behörighetskrav
Univ:Teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp varav minst 7,5hp utgörs av religionsbeteendevetenskap eller Historisk, praktisk teologi eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläs¬ning¬ar, gruppövningar och seminarier.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och muntliga prov. Examinationen består av två muntliga redovisningar om sammanlagt 6hp samt hemtentamen 9 hp. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring Andersson Daniel, Sander Åke 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. : ISBN: 978-91-44-05398-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrkopedagogik i Munkfors : en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka Dalevi Sören, Osbeck Christina Karlstad : Karlstad University Press [distributör] : 2012 : 123 s. : Fulltext ISBN: 978-91-86637-07-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Everist Norma Cook The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. : ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Franck Olof Om det som djupast angår- : tro och identitet : förankring och förändring Lomma : Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) : 2004 : 163 s. : Obligatorisk
Religionssociologi : en introduktion Furseth Inger, Repstad Pål, Nordli Harald 1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 308 s. : ISBN: 91-47-07562-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Valda delar
Hartman Sven G. Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. : ISBN: 91-27-10915-1 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Jenkins Philip The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. : ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Umeå UB
Larsson Rune Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik Lund : Arcus : 2009 : 247 s. : Omslagsbild ISBN: 978-91-88552-83-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. : ISBN: 978-91-633-5077-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Tillhandahålls via kursansvarig lärare.