"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionspedagogik med inriktning på samarbetsfrågor: grundkurs, 15 hp

Engelskt namn: Religious Education with emphasis on Cooperation issues: Introductory Course

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 1RE143

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-10-11

Innehåll

Kursen innehåller en introduktion till aktuella religionspedagogiska frågeställningar kring kunskapssyn, religionsdialog samt samverkan och konflikt i det offentliga rummet utifrån fyra olika moment. Varje moment bearbetar aspekter av frågeställningar hämtade från området ungdomskultur och kyrkligt arbete i samverkan med olika undervisningsaktörer. Dessa bearbetas gemensamt utifrån de olika momentens tema. Moment 1. Kunskapssyn och didaktiksyn för undervisning om kristendom Momentet vill ge grundläggande kunskaper i teorier och metoder för undervisning om kristendom bland olika åldersgrupper med beaktande av värdegrundsfrågor. Fokus ligger på kunskapssyn och på elevcentrerad undervisning med utgångspunkt i fenomenologiskt perspektiv och i fenomenografisk didaktik. Aktuelle styrdokument diskuteras. Moment2. Religionsdialog och ekumenik med fokus på språkkompetens Momentet lägger tyngdpunkten på språkförståelsen som grund till religionsdialog och ekumenik. Studier om betydelsen av ett rikt och levande språk för elevattityder och för förståelse av olika traditioner presenteras. Religionsdialog, som ett växelspel mellan det egna och det främmande studera hos olika åldersgrupper. Aktuella frågeställningar hämtade från det mångkurturella samhället diskuteras i spännvidden mellan skola, församlingsliv och ekumenisk verksamhet. Moment 3. Ungdomskultur, nätkultur och religion Momentet behandlar elevernas användning av olika former av informationsteknologi i relation till religion. Metoder för kritisk granskning och källkritik inför informationsflödet av bl.a. religiösa budskap och virtuella religionser, studeras. Olika aspekter på den individualiserade och oreglerade kunskapsinhämtningen som ingår i dagens ungdomskultur samt metoder, för att stimulera elevernas konstruktivitet, diskuteras. Kyrkans och skolans förändrade roll i ett globalt och lokalt perspektiv diskuteras. Moment 4. Fördjupning och Workshop Muntlig presentation av hemuppgiften av Moment 3 och diskussion av valfri fördjupning inom området religionspedagogik med inriktning på samarbetsfrågor. Under sammankomsten anordnas föreläsningar i förhållandet till valda tema.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - exemplifiera pedagogiska teorier och metoder om kristendomsundervisning i olika miljöer och för olika åldersgruppen - vara förtrogen med dokument som berör barns rättigheter och skolans värdegrund - planera undervisningsmoment för religionsdialog - problematisera - ut religionsdidaktisk synvinkel - utvecklingen av elever språkkompetens - diskutera virtuell religion och kyrkliga sajter på Internet från ett religionspedagogiskt perspektiv med eleven i centrum.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och/eller muntliga prov. Proven bedöms med betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. TILLGODORÄKNANDE: Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.