"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionspedagogik:fördjupningskurs, 15 hp

Engelskt namn: Religious Education:Master Course

Denna kursplan gäller: 2012-12-03 och tillsvidare

Kurskod: 1RE026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06

Reviderad av: Idé och samhällsstudier, 2012-11-21

Innehåll

Med utgångspunkt i tidigare förvärvade kunskaper ger kursen en fördjupning i de teoretiska och metodiska redskap som används i religionspedagogisk forskning för analys av olika typer av lärandeprocessen. Religionsdidaktiska frågeställningar diskuteras ur olika perspektiv och i skilda kontext. Religionspedagogikens relation till praktisk teologi belyses.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Beskriva religionspedagogiska teorier som används i samtida forskning
- Beskriva forskningsmetoder relaterade till samtida teorier.
- Redogöra för aktuella religionsdidaktiska frågeställningar i skilda kontexter.
- Redogöra för kopplingen mellan religionspedagogik och praktisk teologi.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Kritiskt analysera religionspedagogiska teorier i olika kontext
- Analysera forskningsmetoder för tillämpning av teorier
- Problematisera religionsdidaktiska frågeställningar ur olika perspektiv och i skilda kontext.
- Problematisera religionspedagogiska frågeställningar ur praktisk teologiskt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Analysera kopplingen mellan religionspedagogik och praktisk teologi.
- bedöma olika religionsdidaktiska och religionspedagogiska teorier med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Behörighetskrav

Univ:För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 90 hp varav minst 30 hp utgörs av religionspedagogik eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattformen. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar skriftliga uppgiftredovisningar om 7 hp samt sluttentamen om 8 hp.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 49

Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv
Berglund Jenny, Larsson Göran
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-00358-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dalevi Sören
Låt berättelsen leva! : Om barnet och bibeln
Verbum : 2012 :
ISBN: 978-91-526-3557-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Religionskunskap.nu
Gustafsson Lundberg Johanna, Liljefors Persson Bodil
Lomma : Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) : 2006 : 143 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Årsbok 2008

Heitink Gerben
Practical theology : history, theory, action domains : manual for practical theology
Grand Rapids, Mich. : W.B. Eerdmans Pub. Co : c1999 : xix, 358 p. :
ISBN: 0-8028-4294-1 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mediatization and religion : Nordic perspectives
Hjarvard Stig, Lövheim Mia
Göteborg : Nordicom : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-86523-44-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Porath Sjöö Elisabeth
Konfirmandernas bildningsresa : ungdomars berättelser om sitt deltagande i konfirmandundervisningen
Lund : Pedagogiska institutionen, Lunds universitet : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-628-7393-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Your heritage and mine : teaching in a multi-religious classroom
Roos Lena, Berglund Jenny
Uppsala : [Religionshistoriska avdelningen, Uppsala universitet] : 2009 : 180 s. :
ISBN: 978-91-89652-36-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Westerlund David
Islam eller kristendom? : nutida polemik och konflikter bland kristna och muslimer
1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7504-218-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur Furseth, Inger & Repstad, Pål. Religionssociologi: en introduktion. Malmö: Liber 2005. **************** Artiklar Larsson, Rune(2009) Samtal vid brunnar: Introduktion till religionspedagogikens teori och praktik. Lund: Arcus.