Huvudområden och successiv fördjupning:
Teologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Med utgångspunkt i tidigare förvärvade kunskaper ger kursen en fördjupning i de teoretiska och metodiska redskap som används i religionspedagogisk forskning för analys av olika typer av lärandeprocessen. Religionsdidaktiska frågeställningar diskuteras ur olika perspektiv och i skilda kontext. Religionspedagogikens relation till praktisk teologi belyses.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - Beskriva religionspedagogiska teorier som används i samtida forskning - Beskriva forskningsmetoder relaterade till samtida teorier. - Redogöra för aktuella religionsdidaktiska frågeställningar i skilda kontexter. - Redogöra för kopplingen mellan religionspedagogik och praktisk teologi.
Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - Kritiskt analysera religionspedagogiska teorier i olika kontext - Analysera forskningsmetoder för tillämpning av teorier - Problematisera religionsdidaktiska frågeställningar ur olika perspektiv och i skilda kontext. - Problematisera religionspedagogiska frågeställningar ur praktisk teologiskt perspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - Analysera kopplingen mellan religionspedagogik och praktisk teologi. - bedöma olika religionsdidaktiska och religionspedagogiska teorier med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Behörighetskrav
Univ:För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 90 hp varav minst 30 hp utgörs av religionspedagogik eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattformen. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar skriftliga uppgiftredovisningar om 7 hp samt sluttentamen om 8 hp.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 49
Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv Berglund Jenny, Larsson Göran 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. : ISBN: 978-91-44-00358-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dalevi Sören Låt berättelsen leva! : Om barnet och bibeln Verbum : 2012 : ISBN: 978-91-526-3557-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Heitink Gerben Practical theology : history, theory, action domains : manual for practical theology Grand Rapids, Mich. : W.B. Eerdmans Pub. Co : c1999 : xix, 358 p. : ISBN: 0-8028-4294-1 (pbk. : alk. paper) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Mediatization and religion : Nordic perspectives Hjarvard Stig, Lövheim Mia Göteborg : Nordicom : 2012 : 210 s. : ISBN: 978-91-86523-44-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Malin Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. : ISBN: 978-91-44-05785-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Porath Sjöö Elisabeth Konfirmandernas bildningsresa : ungdomars berättelser om sitt deltagande i konfirmandundervisningen Lund : Pedagogiska institutionen, Lunds universitet : 2008 : 178 s. : ISBN: 978-91-628-7393-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Your heritage and mine : teaching in a multi-religious classroom Roos Lena, Berglund Jenny Uppsala : [Religionshistoriska avdelningen, Uppsala universitet] : 2009 : 180 s. : ISBN: 978-91-89652-36-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Westerlund David Islam eller kristendom? : nutida polemik och konflikter bland kristna och muslimer 1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2009 : 152 s. : ISBN: 978-91-7504-218-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Furseth, Inger & Repstad, Pål. Religionssociologi: en introduktion. Malmö: Liber 2005.
****************
Artiklar
Larsson, Rune(2009) Samtal vid brunnar: Introduktion till religionspedagogikens teori och praktik. Lund: Arcus.