Under kursen skall den studerande få fördjupade kunskaper om olika religiösa traditioner som har en organiserad närvaro i det mångkulturella Sverige. Vidare skall den studerande utveckla förståelse för de pedagogiska problem som religiöst lärande kan medföra. Mot bakgrund av en historisk översikt fokuserar kursen på pedagogiska föreställningar och deras praxis bland ett urval av världsreligioner. Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redovisa centrala begrepp i det religiösa lärandets utformning
- analysera religionernas pedagogiska grundsyn med fokus på samhällssyn
- jämföra mål och innehåll i olika religionernas lärande
- kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska föreställningar angående i Sverige aktuella organiserade religioner.
Behörighetskrav
Univ:Teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp varav minst 7,5hp utgörs av religionsbeteendevetenskap eller Historisk, praktisk teologi eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och/eller seminarier.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och muntliga prov. Examinationen består av aktivt deltagande på seminarier 1,5 hp och två muntliga redovisningar om vardera 3hp samt hemtentamen 7,5 hp. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 4
Almén Edgar Livstolkning och värdegrund : att undervisa om religion, livsfrågor och etik Linköping : Univ., Skapande vetande : 2000 : 251 s. : ISBN: 91-7219-804-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Skapande Vetande Nr 37
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring Andersson Daniel, Sander Åke 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 598 s. : ISBN: 978-91-44-05398-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Everist Norma Cook The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. : ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G. Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. : ISBN: 91-27-10915-1 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Jenkins Philip The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. : ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar. Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)
Religion, politik och globalisering : religionsdidaktiska perspektiv Liljefors Persson Bodil, Gustafsson Lundberg Johanna Lomma : Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) : 2006 : 125 s. : Obligatorisk Läsanvisning: Religionskunskap Årsbok 2006
Raudvere Catharina Stigma, status och strategier : genusperspektiv i religionsvetenskap. Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 202, [6]s. : ill. : ISBN: 91-44-02297-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Westerlund David Islam eller kristendom? : nutida polemik och konflikter bland kristna och muslimer 1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2009 : 152 s. : ISBN: 978-91-7504-218-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. : ISBN: 978-91-633-5077-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: / tillhandahålls via kursansvarig lärare/