"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkvetenskapliga forskningsmetoder, 15 hp

Engelskt namn: Research Methods in Linguistics

Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare

Kurskod: 1NS109

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-04-15

Innehåll

I denna kurs ges en översikt över olika språkvetenskapliga forskningsmetoder samt kunskap om hur dessa tillämpas praktiskt. Stor vikt läggs vid förmåga att identifiera lämpliga metoder och material för att besvara forskningsfrågor, samt vid att kritiskt granska och värdera metoders tillämplighet. Vidare innefattar kursen användning av redskap i språkvetenskapliga metoder samt individuella fördjupningsarbeten.

Kursen är uppdelad i tre delkurser:

Delkurs 1: Språkvetenskapliga metoder, 4,5 hp

Under delkurs 1 får studenterna möta en bred palett av språkvetenskapliga forskningsmetoder samt värdera och kritiskt granska dessa utifrån möjligheter och begränsningar samt forskningsetiska perspektiv.

Delkurs 2: Kvalitativa metoder, 4,5 hp

Delkurs 2 utgör en fördjupning i kvalitativa forskningsmetoder, där den studerande också tillämpar aspekter av kvalitativa analysmetoder, inklusive relevanta hjälpmedel, resurser och verktyg. Delkursen innehåller även en individuell fördjupning där den studerande utarbetar, presenterar och diskuterar egna och andras metodbeskrivningar för kvalitativa språkvetenskapliga studier.

Delkurs 3: Kvantitativa metoder, 6 hp

Delkurs 3 utgör en fördjupning i kvantitativa analysmetoder, inklusive relevanta hjälpmedel, resurser och verktyg. Delkursen behandlar även grundläggande statistiska metoder och begrepp inom språkvetenskaplig forskning. Vidare innehåller delkursen en individuell fördjupning där den studerande utarbetar, presenterar och diskuterar egna och andras metodbeskrivningar för kvantitativa språkvetenskapliga studier.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika språkvetenskapliga metoder 
  • redogöra för grundläggande metodologiska begrepp inom språkvetenskaplig forskning
  • identifiera lämpliga tillämpningsområden och empiriskt material för olika språkvetenskapliga metoder
  • redogöra för grundläggande statistiska metoder och begrepp inom språkvetenskaplig forskning

Färdighet och förmåga

  • formulera språkvetenskapliga forskningsfrågor
  • identifiera lämpliga språkvetenskapliga metoder för utforskandet av olika typer av forskningsfrågor
  • utforma metodbeskrivningar för språkvetenskapliga studier
  • jämföra olika språkvetenskapliga metoders möjligheter och begränsningar
  • använda olika redskap för språkvetenskapliga analyser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt värdera språkvetenskapliga forskningsfrågor, forskningsmetoder, och val av empiri ur ett forskningsetiskt perspektiv
  • kritiskt granska val av språkvetenskapliga metoder i egna och andras studier.

 

Behörighetskrav

Engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Kandidatexamen i ett språkvetenskapligt ämne, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier samt gruppdiskussioner via lärplattform. Den studerande förväntas delta aktivt i diskussioner samt utföra skriftliga arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Undervisningsspråket är engelska i samtliga delkurser.

Examination

Delkurs 1 examineras genombedömning av seminariedeltagande.

Delkurs 2 examineras genom en individuell skriftlig uppgift, bedömning av seminariedeltagande samt ett seminarium där den individuella studien presenteras och diskuteras.

Delkurs 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift, bedömning av seminariedeltagande samt ett seminarium där den individuella studien presenteras och diskuteras.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.

Vid examination av skriftliga inlämningsuppgifter används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens skriftliga uppgifter.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.