Svenska språket: Språk, tanke och kontext: användningsbaserade perspektiv på kognitiv grammatik, 7,5 hp
Engelskt namn: Swedish Language: Language, Thought, and Context: Usage Based Approaches to Cognitive Grammar
Denna kursplan gäller: 2024-08-05
och tillsvidare
Kurskod: 1NS105
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-16
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delkurser:
Delkurs 1: Teori och metod, 4,5 hp
I denna delkurs studeras modeller och centrala begrepp inom kognitiv grammatik. Relationen mellan kognition, grammatik, språklig betydelse och kontext står i fokus, samtidigt som det autentiska språket i bruk är centralt. I kursen övar studenten att identifiera, analysera och syntetisera olika språkliga fenomen utifrån det kognitivgrammatiska ramverket.
Delkurs 2: Individuell fördjupning, 3 hp
Inom delkursen genomför den studerande en praktisk tillämpning av de teorier och metoder som diskuterats under den första delkursen.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
förklara den kognitiva grammatikens syn på sambandet mellan kognition, grammatik, språklig betydelse och kontext
redogöra för etablerade modeller och centrala begrepp inom kognitiv grammatik
redogöra för relationen mellan språk i bruk och betydelsekonstruktion
Färdighet och förmåga
identifiera språkliga manifestationer av teoretiska begrepp och perspektiv i utvalda autentiska texter
självständigt analysera språkliga konstruktioner med metoder och modeller etablerade inom kognitiv grammatik
självständigt hitta relevant litteratur för att lösa uppgifter
visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
självständigt utvärdera olika källors tillförlitlighet och problematisera aktuella studier inom forskningsområdet
självständigt bedöma, rangordna och kritiskt värdera beskrivningar och tillämpningar av teoretiska modeller i olika texter.
Behörighetskrav
Gy: Engelska B/Engelska 6. Univ: Minst 90 hp i vilka ska ingå minst 15 hp i intervallet 61-90 hp i svenska/nordiska språk, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Självstudier samt gruppdiskussioner via lärplattform. Den studerande förväntas delta aktivt i diskussioner samt utföra givna skriftliga arbetsuppgifter inom givna tidsramar. Undervisningsspråket är engelska i delkurs 1, och svenska i delkurs 2.
Examination
Examination i delkurs 1 sker på engelska, examination i delkurs 2 sker på svenska.
Delkurs 1 examineras genom bedömning av seminariedeltagande och individuell skriftlig uppgift.
Delkurs 2 examineras genom en individuell skriftlig uppgift samt ett seminarium där den individuella uppgiften presenteras.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid bedömningen av skriftliga uppgifter används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd respektive Underkänd. Vid bedömningen av seminariedeltagande och den muntliga presentationen av den individuella uppgiften används betygsgraderna Godkänd respektive Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på båda delkurser.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 32
Evans Vyvyan Cognitive linguistics : a complete guide Second edition : Edinburgh : Edinburgh University Press : [2019] : xxxvi, 858 sidor : ISBN: 9781474405225 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Till detta kommer ett antal artiklar som tillhandahålles inom kursens ram.