"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk och plats, 7,5 hp

Engelskt namn: Language and place

Denna kursplan gäller: 2022-05-02 och tillsvidare

Kurskod: 1NS101

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-02-10

Innehåll

I kursen behandlas historiska, nutida och multimodala perspektiv på språk i offentliga miljöer och hur dessa perspektiv kan användas för att belysa olika geografiska områden i Sverige och Skandinavien. Centrala teman i kursen är: språkliga landskap som studieobjekt, språk och plats, språk och minne, språklig mångfald och konflikter i det språkliga landskapet. Kursen består av två delkurser. I den första studeras språkliga landskap utifrån nämnda teman. I den andra studeras i en individuell uppgift ett avgränsat språkligt landskap utifrån ett av dessa teman.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna
  
Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika språkliga landskap i Sverige och Skandinavien och hur de konstrueras;* redogöra för olika perspektiv på språkligt platsskapande;

Färdighet och förmåga

  • med koppling till teorier och begrepp från litteraturen avgränsa och genomföra en individuell uppgift på ett självvalt problemområde utifrån ett av kursens teman;
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över reproduktionen av språkliga landskap i tid och rum.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk är svenska.

Examination

Delkurs 1, Språkliga landskap - teori och metod (4,5 hp), examineras genom bedömning av den studerandes muntliga och skriftliga bidrag i diskussionsgrupper och seminarier. Denna del bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Delkurs 2, Individuell fördjupning (3 hp), examineras genom bedömning av en skriftlig individuell fördjupningsuppgift. Denna del bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).  

För betyget Väl Godkänd på kursen krävs detta betyg på delkurs 2.
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
 
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
 
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
 
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
 
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
 
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 18

Andersson Daniel
Indigenous Place-Names in (Post)colonial Contexts: The Case of Ubmeje in Northern Sweden.
Scandinavian Studies : 2020 :
Länk

Angermeyer Philipp Sebastian
Controlling Roma Refugees with ’Google-Hungarian’: Indexing deviance, contempt, and belonging in Toronto’s linguistic landscape.
Institutionen för språkstudier : 2017 :
Länk

Edlund Lars-Erik
Ortnamn och revitalisering. Några reflektioner
Ingår i:
Katharina och namnen
Uppsala : Seminariet för nordisk namnforskning, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet : 2018 : 265 s. : sid. 145–150 :
Läsanvisning: S. 145-150. Tillhandahålles av institutionen

Egeler Matthias
The fluidity of tradition: Place-names, travelogues, and medieval tales of the western Icelandic shoreline. Cerae: An Australasian Journal of Medieval and Early Modern Studies, 6, pp. 1–22
Ludwig-Maximilians-University Munich : 2019 :
Länk

Hoggart Carol
A Layered Landscape: How the Family Sagas Mapped Medieval Iceland. Limina 16, no pagination
Institutionen för språkstudier : 2010 :
Länk

Korhonen Olavi
Samiska ortnamn. I: Samiska rötter, släktforska i svenska Sápmi (Handbok. Sveriges släktforskarförbund 12)
Sveriges Släktforskarförbund : 2016 :
Läsanvisning: S. 89-104. Tillhandahålles av institutionen.

Literacies in the age of mobility : literacy practices of adult and adolescent migrants
Norlund Shaswar Annika, Rosén Jenny
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2022 : 1 onlineresurs (291 sidor) :
ISBN: 9783030833176
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1 och 3

Discourses In Place: Language In The Material World
Scollon Ron, Scollon Suzanne B. K., Wong Scollon Suzanne
London : Routledge : 2003 :
Online access for UMUB

Språken i Sverige. (Sveriges nationalatlas.)
Dahl Östen, Edlund Lars-Erik
Sveriges nationalatlas : 2019 :
Länk
Läsanvisning: Häri läses: s. 14-16, 68, 72-78, 80, 84, 86, 88, 98, 110-134.

Referenslitteratur

Björkvall Anders
Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 176 sidor :
ISBN: 9789144132747
Se Umeå UB:s söktjänst

Reading images : the grammar of visual design
Kress Gunther R., Van Leeuwen Theo
2. ed. : London : Routledge : 2006 : 321 p. :
ISBN: 9780203619728 (electronic bk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett urval artiklar om ca 200 sidor tillkommer och tillhandahålls av lärarna.