"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska språket A: Dagens svenska språksamhälle, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish Language A: Swedish Language in Contemporary Society

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare

Kurskod: 1NS064

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2016-08-16

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om samband mellan språk, individ och samhälle ur ett språksociologiskt perspektiv, med särskild tonvikt på talat språk och samtida förhållanden i det svenska språksamhället. Språksociologiska grundbegrepp (t.ex. variabel, variant, varietet, dialekt och sociolekt) utgör en central del. Språklig variation behandlas i relation till attityd, situation, plats och identiteter som kön, klass, ålder och etnicitet. Senare års centrala språklagstiftning i Sverige behandlas, dvs. svenskans och de lagstadgade minoritetsspråkens ställning i olika domäner.

Förväntade studieresultat

För godkänt resultat ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande språksociologiska termer och begrepp
  • beskriva hur språklig variation förhåller sig till variabler som kön, klass, ålder, etnicitet och plats
  • uppvisa grundläggande kunskaper om centrala frågor och insatser vad gäller senare års språkpolitiska och språkvårdande arbete, i synnerhet de centrala språkvårdande aktörernas arbete.

Färdighet och förmåga

  • identifiera exempel på språkdrag som kännetecknar olika typer av språklig variation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring samband mellan språk och identifikation
  • kritiskt diskutera attityder till språklig variation.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

Kursen examineras genom en salstentamen.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 33

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 244 s. :
ISBN: 978-91-47-10525-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Om språk och grammatik, s. 9-29 (20 sidor).

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utarbetad av Svenska språknämnden. (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). S. 5-38, Förord och inledning (33 sidor).

Sundgren Eva
Sociolingvistik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. :
ISBN: 9789147106097
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bengt Nordberg: Vad är sociolingvistik? s. 13-38. Lars-Gunnar Andersson: Dialekter och sociolekter, s. 39-76. Eva Sundgren: Språklig variation och förändring, s. 77-121. Ellen Bijvoet: Attityder till språk, s. 122-157. Anna Gunnarsdotter Grönberg; Ungdomsspråk, s. 236-273. Jarmo Lainio: Tvåspråkighet och språkkontakt i Sverige, s. 274-312. Björn Melander; Språkpolitik och språkvård, s. 325-352. Ordlistan, s. 353-369. (279 sidor)

Sveriges nationalatlas. [Kartografiskt material] : Språken i Sverige
Dahl Östen, Edlund Lars-Erik, Wastenson Leif, Elg Margareta
1. utg. : Stockholm : Norstedt : [2010] : 176 s. :
SNA webbatlas
ISBN: 978-91-87760-57-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Språklig variation i tid och rum, s. 8-17. Officiella och inofficiella minoritetsspråk, s. 106-109. Följande kapitel läses enligt anvisning: Kap. Finska och Meänkieli, s. 110-121. Kap. Samiska, s. 122-136. Kap. Romani, s. 136-139. Kap. Svenska teckenspråket, s. 140-141. Kap. Invandrarspråk, s. 142-147. Kap. Främmande språk i svenska skolor, s. 156-157. (144 sidor).

Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 9, Dialekt, kön, identitet, s. 163-178 (14 sidor)

Svenska med något utländskt
Bijvoet Ellen, Fraurud Kari
Språkvård, nr 3 : 2006 :
Tillgänglig på:
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 4-10. (6 sidor)

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ellen Bijvoet, Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra kontruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396 (27 s.)

Engelskan i Sverige : språkval i utbildning, arbete och kulturliv
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
ISBN: 91-7297-644-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Skrifter utg. av Sv. språknämnden 89.) Läses enligt anvisning. Olle Josephson; Engelskan i 2000-talets Sverige, s. 7-24. Kenneth Hyltenstam; Engelskan, skolans språkundervisning och svensk språkpolitik, s. 36-110. Olle Josephson & Kristina Jämtelid; Engelska som koncernspråk, svenska som fikaspråk, arabiska som modersmål, s. 134-156. (113 sidor)

Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk
SFS 2009:724 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk

Språklagen
SFS 2009:600 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk

Trudgill Peter
Sociolinguistics : an introduction to language and society
4. ed. : London : Penguin : 2000 : 222 s. :
ISBN: 0-14-028921-6 (pbk) ; £8.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 4, 5, 8, 10 kallade Sociolinguistics - Language and society, Language and social class, Language and sex, Language and context, Language and nation, Language and humanity. (123 sidor)

Utöver detta tillkommer cirka 50 sidor webbmaterial om aktuell språkpolitik och språkvård, som väljs och läses enligt lärarens anvisning.