"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Literacy: perspektiv på skriftbruk, 7,5 hp

Engelskt namn: Literacy: perspectives on writing practices

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 1NS053

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-12-19

Innehåll

I kursen behandlas aktuell skriftbruksforskning på svenskt och angloamerikanskt område. Forskningsfältets framväxt och dess teoretiska utveckling belyses genom bl.a. New Literacy-teori och aktörnätverksteori. Lokala och globala skriftpraktiker i yrkesliv och vardagsliv problematiseras. Skriftpraktikerna belyses utifrån identitetsperspektiv, lärandeperspektiv och utifrån de sociala sammanhang där skriftpraktikerna ingår. Individers skriftbrukshistoria aktualiseras och relateras till strukturella förändringar i samhället. Här ges också en överblick över svensk skriftbrukshistoria under 200 år ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Etnografisk metod introduceras och tillämpas under kursen.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för skriftbruksforskningens framväxt och dess teoretiska utveckling samt
  • identifiera, beskriva och analysera skriftpraktiker i samtida yrkesliv och vardagsliv.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa etnografisk metod vid insamling av material, i analysen och vid redovisning av resultat samt
  • integrera skriftbruksbegrepp i egna analyser av skriftpraktiker.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • följa etiska riktlinjer vid datainsamling och redovisning av resultat,
  • reflektera över egna skriftpraktiker utifrån skriftbruksteoretiska utgångspunkter samt
  • värdera och kritiskt diskutera samband mellan skriftbruk på lokal och global nivå.

Behörighetskrav

Univ: 90 hp inom humanistiskt eller samhällsvetenskapligt huvudområde

Undervisningens upplägg

Undervisningen är huvudsakligen nätbaserad, med tre campusträffar (ej obligatoriska). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Kursen examineras genom två mindre undersökningar och en skriftlig seminarieuppgift.
Undersökningarna är dels en introspektiv studie av egna skriftpraktiker i yrkeslivets eller vardagslivets domän som presenteras i rapportform, dels en intervjustudie av en individs skriftbrukshistoria som presenteras i etnografisk berättande form.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

Examinerande uppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till omprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande som en gång har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Anmälan till uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Kurslitteratur

Literacies, global and local
Prinsloo Mastin, Baynham Mike
Amsterdam : Benjamins : c2008. : vi, 218 p. :
ISBN: 978-90-272-0518-6 (hb : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 35-50, Bartlett Lesley; To Seem and to Feel. Engaging Cultural Artefacts to "do" literacy. S. 151-169, Clarke, Julia; Assembling "Skills for Life". Actor-network theory and the New Literacy Studies.

Barton David
Literacy, lives and learning
London : Routledge : 2007. : xi, 180 p. :
ISBN: 978-0-415-42486-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 7. Literacy and learning for life purposes.

Local literacies : reading and writing in one community
Barton David, Hamilton Mary
London : Routledge : 2012. : xxxii, 300 p. :
ISBN: 978-0-415-69172-7 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Introduction: Local literacies in a global world. Kap 1. Understanding literacy as social practice. Kap 4. Ethnography in practice. Kap 5. Harry's literacy practice. Kap 6. Shirley's literacy practice. Kap 14. Vernacular literacies.

The future of literacy studies
Baynham Mike, Prinsloo Mastin
Basingstoke, UK : Palgrave Macmillan : 2009 : xv, 234 p. :
ISBN: 978-0-230-55371-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 1-20, Baynham, Mike & Prinsloo, Mastin; Introduction: the Future of Literacy Studies. S.38-53, Barton David; Understanding Textual Practices in a Changing World. S. 54-74 Brandt, Deborah; Writing over reading. New directions in mass literacy. S. 160-180, Warriner, Doris S; Transnational Literacies. Examining Global Flows through the Lens of Social Practice. S.181-198, Farrell, Lesley; Texting the Future. Work, Literacies and Economies.

Brandt Deborah
Literacy and learning : reflections on writing, reading, and society
San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2009. : xv, 207 s. :
ISBN: 978-0-470-40134-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap.1; Sponsors of Literacy. Kap.2; Literacy in Amercan Lives. Living and Learning in a Sea of Change. Kap.3; Accumulating Literacy. Writing and Learning to Write in the Twentieth Century. Kap.5; Writing for a Living. Literacy and the Knowledge Economy.

Greggas Bäckström Anna
"Ja bare skrivar som e låter" : en studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms
Umeå : Institutionen för språkstudier, Umeå universitet : 2011 : 267 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-49976
ISBN: 978-91-88466-80-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap.1; Inledning. Kap.3; Ungdomarnas skrivande på dialekt. Kap. 5; Några sammanfattande perspektiv.

Edlund Ann-Catrine
Att läsa och att skriva : två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800-2000
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 256 s. :
ISBN: 978-91-88466-81-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 9-17, Två vågor av vardagligt skriftbruk 1800-2000. S. 137-160, Att skriva vykort. En vardaglig skriftpraktik i början av 1900-talet. S. 235-251, Kalsson, Anna-Malin & Nikolaidou, Zoe; Vardagskunskapen, arbetet och lagen. Om skriftpraktiker och yrkesidentiteter i äldreomsorgen. S. 41-63, Liljewall Britt, Folkligt skriftbruk i Sverige under 1800-talet. (Finns även som elektronisk resurs i DiVA: http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:534711)

Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 5; Familjens betydelse.

Karlsson Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
2. uppl. : Stockholm : Språkrådet : 2012, cop. 2006 : 175 s. :
ISBN: 978-91-1-305118-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del 1. Perspektiv på skriftanvändning. Del 3. Skriftbruk i dagens arbetsliv. Del 4. Att göra en etnografisk skriftbruksstudie.

Svenskans beskrivning : [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010
Edlund Anne-Catrine, Mellenius Ingmarie
Umeå : Institutionen för språkstudier, Umeå universitet : cop. 2011 : 370 s. :
ISBN: 978-91-88466-79-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 13-30, Karlsson, Anna-Malin; Great Divide, Social Practice eller Motivated Sign? Materiella, sociala och semiotiska perspektiv på skriftspråkande. (Finns även som elektronisk resurs i DiVA: http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=3&pid=diva2:457680)

Karlsson Anna-Malin
För vems skull läser man på jobbet? Om "sponsors of literacy" i arbete och utbildning.
Viden om Laesning, 12:73-79 : 2012 :
http://www.videnomlaesning.dk/
Obligatorisk

Constructing Glocal Identities Through Multilingual Writing Practices on Flickr.com
Lee Carmen K. M., Barton David
International Multilingual Research Journal 5:39–59 : 2011 :
Obligatorisk

Lindmark Daniel
Reading, writing and schooling : Swedish practices of education and literacy, 1650-1880
Umeå : Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, Umeå universitet : 2004 : [12] s., s.15-270, [4] s. :
ISBN: 91-88466-61-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 85-101, kap. 5, Writing and Schooling.

Understanding literacy in its historical contexts : socio-cultural history and the legacy of Egil Johansson
Graff Harvey J., Mackinnon Alison, Sandin Bengt, Winchester Ian
Lund : Nordic Academic Press : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-85509-07-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.28-59, Johansson, Egil; The History of Literacy in Sweden. S.99-119, Lindmark, Daniel; Universalism in the Swedish History of Literacy.

Street Brian V.
Literacy in theory and practice
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 1984 : 243 s. :
ISBN: 0-521-24785-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. The ’Autonomus Model’. I. Literacy and Rationality. Kap. 2. The ’Autonomus Model. II. Goody. Kap. 3. Literacy and Linguistics. Kap. 4. The ’Ideological’ Model.